Tweetakt stermotor

Na enig speurwerk op internet heb ik het toch gevonden! het bestaat een tweetakt stermotor.
http://www.rad-cam.com/
Nee dus geen stermotor waarbij alle zuigers tegelijk naar binnen en buiten bewegen, een echte stermotor.
Nu vraag ik mij alleen af hoe de cilinders gevuld worden, omdat een stermotor geen variatie in cartervolume heeft kan dit niet op de standaard manier.
Waarschijnlijk hebben ze een soort compressor er aan gekoppeld.
Wie heeft hier meer informatie over.

ik vraag me ook af, dat het zo wel voeldoende gekoeld word.. aangezien het ook geen rotatie moter is...

Ik ken wel iemand die ooit 2-takt stermotoren heeft gebouwd (1 met 14 cilinders in 2 rijen en 1 met 7 cilinders) Hij gebruikte een schottencompressor om de cilinders te vullen. Deze motoren liepen goed. Ik heb nog wel ergens een videoband met een testrun van de 14-cilinder. Ik zou wel eens kunnen kijken of ik deze op het net kan zetten.

Dat zou mooi zijn! Was dit een modelmotor of 1:1
Zo'n schottenpomp zal waarschijnlijk wel sneller moeten draaien dan de krukas om een beetje rendement te leveren.
Ik ben heel benieuwd naar de video

De schottencompressor is waarschijnlijk een spoelpomp, om de verbrandingsgassen goed te evacueren.
Verder is een injectie systeem een verbetering tov de cartermengeling.
De Wartburgen van de vroegere Oostduitse politie hadden deze beide extra's, en het waren echte sportkarretjes.

Arjan van Werde zei:
Dat zou mooi zijn! Was dit een modelmotor of 1:1
Zo'n schottenpomp zal waarschijnlijk wel sneller moeten draaien dan de krukas om een beetje rendement te leveren.
Ik ben heel benieuwd naar de video

Nou ik heb iets wat op een video lijkt :oops:
Is opgenomen met een digitale fotocamera van TV en stond op een oude videoband (1992), dus de kwaliteit is niet echt fantastisch, maar het geeft een idee: http://nl.youtube.com/watch?v=BQRqLbsUHnE

De motor had als ik me niet vergis 14 cilinders van 3cc elk, totaal 42cc dus. De schottencompressor stond volgens mij rechtstreeks op de krukas. In principe maakt het toerental van de compressor niet zoveel uit, als de inhoud van de compressor zelf maar groot genoeg is.

De schottencompressor werd toegepast om het brandstofmengsel in het carter onder druk te zetten. Zodra er een inlaatpoort openging stroomde het mengsel daarheen. Omdat dit een "echte" stermotor was, bevonden de zuigers zich allemaal in een verschillende stand, met als gevolg dat er geen onderdruk in het carter wordt gecreerd, zoals bij de gemiddelde 1-cilinder modelmotor.

Met Cox onderdelen bouw je ze ook ... een .15 3 cilinder en een .25 5 cilinder .....

ralphRadial3_small.jpg
ralphRadial5_small.jpg

Te bestellen bij Selecthobbies

Tja, het was inderdaad een knap staaltje werk, jammer dat je er op deze manier zo weinig van ziet.
Ik heb nog wel een paar foto's van het stilstaande beeld gemaakt, hierop zie je iets meer:
img8189hj8.jpg

img8190lz7.jpg

Back