two-man chariot

Hallo mannen;

Wie kan er mij verder helpen met foto's, tekeningen of documentatie van een britse two-man chariot (een kleine bemande aanvalstorpedo) Voor een foto zie mijn website : http://www.putfile.com/anicee
Het betreft hier een nieuw bouwproject van mij.

Vriendelijke groeten
:lol:
Marc

Hey bedankt U-kater,zeer goede link,veel te zien!!!
Mocht je toch nog die tekeningen vinden,laat me aub iets weten ?Zeer interresante bootjes om werkend te bouwen maar moeilijk iets van te vinden :oops:
vandorpemarc@msn.com
Groetjes
Marc

Hallo Dr.Evil
Alle info is meer dan welkom hoor,men weet nooit teveel over iets he?
Heb U een pb verzonden!
Groetjes
Marc

er bestaat een boek van paul kemp, "underwater warriors" dat gaat over
bemande torpedo's en kleine subs gedurende ww-2.
uitgegeven door Arms&Armour Press

isbn van mijn duitse versie is : 3-613-01936-1
uitgegeven bij motor buch verlag

bevat foto's en schetsen, maar geen bouwtekeningen.

Beste Marc,

Ik heb zelf zo'n 17 jaar geleden de Chariot gebouwd en heb er jaren mee gevaren op de toenmalige duikboot vaardagen in Nederland, België en Duitsland,
Tekeningen zijn er waarschijnlijk niet ik heb er zelf ook maanden naar gezocht.
Ik heb de maten van verschillende foto's genomen en zelf een tekening gemaakt.
Later 3 houten mallen voor de 3 bovenbouw delen gemaakt.
afdrukken in gips gemaakt en toen met polyester de opbouwen gemaakt.
Ik heb div foto's van het model en informatie voor je, ( moet ik wel opzoeken.).
Zoek naar het boek boven ons de golven een vertaling van de engelse uitgave above us the waves.
De foto's dateren natuurlijk nog uit het gewone foto tijdperk, zodra ik tijd heb zal ik ze bij mijn broer laten scannen en naar je toe sturen.
Ik bouw en vaar al jaren niet meer, ben nu geheel bezig met de Flightsim op de computer .
De Chariot heb ik nog steeds staat al jaren op de kast ( de accu's zullen zeker stuk zijn )
Maar toch doe je zo iets niet weg .
17 jaar geleden was er alleen nog zelfbouw.
Alle duikboot bouwers uit die tijd moesten zelf pionieren .
En ik heb er goede herinneringen aan.
Even geduld voor de foto's.
En 21 mei ben ik zeker aanwezig om de nieuwste ontwikkelingen
weer eens te bekijken er zal veel veranderd zijn.

Groet,
Frans Broekhuijsen

Bedankt voor Uw vriendelijke en spontane antwoord Frans,welkom trouwens in ons hoekje,wie weet krijg je niet terug zin om de draad opnieuw op te nemen,oude liefde roest niet hé?
Ik zie uit naar Uw verdere info,kun je me trouwens iets vertellen over de gebruikte schaal en vaareigenschappen?
Uitgerust met duiktank?
Ik hoop om er 2 duikers op ;te kunnen plaatsen(Gewijzigde action-mannen)
Groetjes
:lol: Marc

Marc,

Enkele Foto's van de Chariot op http://members.chello.nl/f.broekhuijsen/#Radiografisch
Je kan ze natuurlijk downloaden.
De schaal is 1:4.8
lengte 154 cm
romp diameter 12.5 cmm
Vaareigenschappen zijn erg uitdagend een torpedo wil natuurlijk alleen maar rechtuit dus een grote draaicirkel, duiken is echt te gek.
De Chariot duikt statisch met een waterpomp/watertank en kan met perslucht de tank legen.
Copieen van foto's en andere info komt naar je toe.
Zie je zeker in lelystad.
Dan neem ik ook de andere foto's mee.

Groet,
Frans

Laatst bewerkt:
Hallo Frans,
Bedankt voor de prachtige info ,is echt een zeer mooi model!
Blijkbaar stonden ze vroeger ook op een hoog niveau zonder al die moderne bouwdozen en al die nieuwe systemen!
Welke modellen van duikers heb jij gebruikt?
Ik dacht aan een action man;is ongeveer 30 cm lang,dus ik dacht zo ongeveer zijn ze 1/6(1.80m) a 1/6,5(1,95m)?
Wat denk jij erover?Tips?
Wat voor sluiting gebruikte je in de chariot?
Denk je dat die 2 delige aandrijfas met 2 schroeven nodig zijn?
Groetjes :wink:
Marc

Hallo Marc,
ik kan je wel zeggen dat in Nederland de modelduikbootbouw een 20 jaar geleden op een hoger niveau stond dan nu.
Blijkbaar stonden ze vroeger ook op de hoog niveau zonder al die moderne bouwdozen en al die nieuwe systemen!
Er was niet veel van electronica en bouwdozen.
Er ging niet zo veel mis door de electronica.
Nederland en België stakken met kop en schouder boven de rest betreffende de techniek uit.
Duitsland was in opkomst en had niet zo veel maar wat er was, was wel top niveau!
Hier ging heel veel op perslucht in de boot, het duiken en de toren atributen.
Nu is het net anders om geworden.
Duitsland staat met kop en schouder boven Nederland en België.
Als je de technieken ziet die er nu zijn, zo verfijnt.
En bijna altijd eigen bouw, de bouwdozen zie je niet veel op treffens.
Kom eens op een treffen kijken van Sonar.
De Cheriot heb ik al eind jaren 80 zien varen in Mijdrecht en Keulen.
Moet er ook nog foto's van hebben

Hein

Hallo mannen;
Ja blijkbaar was dat wel zo,in Brugge hadden we ook een zeer goede modelbotenvereniging waar er een schat aan info en bouwtechnieken op alle vlakken was,ook onderzeeérs!
Die mannen kun je nog ieder jaar bezig zien op de Marinedagen in Zeebrugge,daar geven ze nog regelmatig demonstratie's in het zwembad.
Maar door ruzies onderling,vergeten ze dikwijls nog eens dat het een hobby is en ook moet blijven hé?
Ik hou me aanbevolen voor alle verdere info en foto's
Groetjes :lol:
Marc

Marc,

Het ging mij toen primair om een goed duikende duikboot te maken .
Met redelijk eenvoudige techniek.
Het is gebleken dat dat kan hoe eenvoudiger hoe bedrijfszekerder.
Vaak heb ik duikboten gezien vol met techniek met mechanische , elektriche en elektronische systemen. die alles moesten regelen.
Vaak moest de makers dan met de zender langs de kant met de boot meelopen, en niet verder dan een paar meter van de boot, omdat er anders te veel elektronische storingen ontstonden en de boot niet onder controle te houden was.
We hadden nog geen digitale zenders met ingebouwde failsafe technieken.
Mijn boot liet ik op 50 meter afstand nog makkelijk diep duiken, en alles op de hand.
Een paar eenvoudige beveiligingen deden dan als het moet goed dienst.
Een fail saver die bij een eventuele ontvangst storing het duikroer iets up gaf en de motor half gas zodat de boot langzaam naar boven kon varen.
En een timer die bij meer dan 30 seconden geen ontvangst ,pulsjes perslucht in de ballast tank blies zodat de boot naar boven kon komen.
Envoudige goedkope techniek die te overzien is.
Ik ben zeer benieuw naar de huidige stand van zaken.
Wat betreft de Chariot.
Omdat het mij om de techniek ging heb ik niet veel aandacht aan details besteed.
Het mannet je dat ik gebruikt heb, was een man van 6 miljoen ook zo'n actie pop uit die tijd
Maar is eigenlijk te klein en de echte duikers hadden een heel pak aan.
Dat kan je wel zien op de foto's die ik opstuur.
Mijn boot heeft geen banjonet sluiting maar een flens op de hoogte van de achterse opbouw net als het orgineel.
Tussen de flens dun cellen rubber, werkt perfect .
De schroef, net als het origineel een schroef.

Groet,
Frans

Back