Type 23 in aan bouw

@Raf

Het type 23 toch een kustboot of heb ik fout?
en het type 21 voor de grote zee?

ik weet het namelijk niet meer zeker.
het is altij intersant om iets over de boten te weten te komen.:D
 
hallo

de type 23 is inderdaad een kust duikboot
hij kon maar twee torpedo's mee nemen die zelfs niet helemaal noor binnen konden worden getrokken
de torpedo's werden langs voor in de buizen geschoven nadat de boot in een speciaal soort van houder werdt ingehangen
dan werdt de boot opgetakeld tot de twee buizen boven water staken waarna het openen van de voorste torpedoluiken de torpedo's konden worden geladen

ze konden wel naar binnen geschoven worden voor eventueel reparaties of onderhoud aan de torpedo

dit laat blijken dat het hier om kleine boten ging die ook nog eens top zwaar waren door de hoge komando toren die op de smalle romp stond
daarom zijn het nogal wiebel boten
maar als er een type 23 is moet er ook een type 22 geweest zijn niet ??????

groetjes raf
 
hallo

je hebt het mis want type 8 is aleen maar op tekening iets geworden
type IX en type X type XIV type XVII en XVIII hebben bestaan
dan heb je de V80 nog en dan waren er nog boten maar die zijn tijdens de oorlog gesloopt of nooit gebouwd omdat het verschil tussen de lagere type's en de nieuwe boten te klein was
volledige info vindje hier
http://en.wikipedia.org/wiki/Uncompleted_U-boat_projects
het is nu een mooie optie als de plannen nog zouden bestaan om een van deze boten te bouwen
niemand kan zeggen dat er iets fout aan zo een boot is want hij heeft nooit bestaan LOL

groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
Hallo Heren,

De verschillende U boat types met hun nummering;

Zeer grote boten: Type X, XI, XII, XV, XVI, XIX, XX, XXIV, XXX, XXXI, XXXVI.

Grote boten: Type I, III, IX, XIV, XXI, XXVI.

Middenmaat: Type VII, XXIX, XXXV.

Kleine boten: Type II, XIII, XXII, XXIII, XXVIII, XXXIII.

Zeer kleine boten: Type XXVII, XXXII, XXXIV.

Experimenteel: Type IV, V, VI, VIII, XVII, VB 60, V80, U 791, Deschimag, Type XVIII.

Deze lijst komt van de site van Sharkhunters. Het Duitse systeem van nummeren is dat er een nummer wordt toegekend op het moment dat een project op de tekentafel komt en het kan dus zijn dat het project dus niet veel verder kwam dan de tekentafel. Begon men aan een nieuw project dan kwam er een nieuw nummer. Wat opvalt is dat er in de hogere nummers vooral veel grote en zeer grote boten werden "ontwikkeld" en dat terwijl juist de middenmaat boten het meest succesvol waren. Dat had alles te maken met de megalomane ideeën van de nazi's. Alles moest groter want groter was "beter" kijk maar naar projecten als de maus en ratte bij tanks en de diverse projecten voor Amerika bommenwerpers.

Groeten,

Hans
 
hallo

het probleem is aan de plannen van deze nietgebouwde boten te komen
groetjes raf
 
hallo weer verder gedaan vandaag

ik had een malletje van de voorste duikroer beschermingen gemaakt en daar vandaag de BB en Sb bescherming uit gehaalt
ze zien er goed uit en worden met tec7 in hun openingen gelijmt
door dat de deuren van de torpedo luiken nog volledig open kunnen kon ik langs daar een streep tec7 spuiten om alles vast te zetten

nu de voorste duikroeren gieten uit giet hars en dan kunnen deze morgen ook gemonteerd worden

de mal van de akula komt hier best tot zijn recht want uit die mal komen ook de roeren voor deze boot
mits een kleine aanpassing (schuin af zagen)passen deze perfect op het plan

groetjes raf
 
Raf,
bij dat tekeningen archief hebben ze het zelfde staan als jij bij jouw huis.

GroteFoto-M84G7O3J.jpg



Informeer eens bij Olaf of die geen adres heeft.
Je moet een contact hebben om daar iets te krijgen.
Waarschijnlijk via de U-Boot Kamaraadschaft Köln.
Op de "Bord abenden" zijn mensen die waarschijnlijk wel toegang hebben.
Als hij in Mol is, dus niet telefonisch!!!
Anders bel me maar.

Hein
 
hallo

vandaag aan Sb de vloed gaten aan het uitvijlen geweest
wat een werkje is dat om het mooi te doen
maar ze zitten er in en ik heb dat stuk in de spuit plamuur gezet
want ik had de omtrekken in de polyester gekrast
als alles droog is kan ik aan de andere kant beginnen
er komen roosters voor te zitten maar die zet ik aan de binnen kant van de romp vast met stukjes abs die zijn ingezaagd
zo zitten ze beter vast dan bij de XXI van robbe en hopelijk komen ze niet los

groetjes raf
 
Raf,
ik heb met Olaf gesproken over de XXII die je hebben wilt.
Volgens Olaf is er geen XXII gemaakt en dat wat er was hebben de Engelsen meegenomen of vernietigd.
Het Marine museum in Freiburg, was in Stuttgart, is de enige plek in Duitsland die je nog zou kunnen helpen.
Daar kom je zeer moeilijk binnen in het archief.
En als "Buitenlander-Belg" kom je er helemaal niet in.
Een Duitser kan aanvragen, id kaart opsturen en veel formulieren invullen.
En dan is de uitslag voor 98% nee.
Olaf adviseerde het model XXII maar helemaal te vergeten.

Hein
 
Raf,
er zouden 2 type XXII gebouwd worden.
De 1153 en de 1154.
Met Deutz en Walter motoren.
Alleen van deze boten is er nooit een kiel voor gelegd.
Het zouden ook zeer kleine boten zijn van een 27 meter lengte.
Met de XXII is het hetzelfde gegaan als de XXI.
Daar waren ook 7 modellen van terwijl maar een gebouwd was.
De andere 6 waren ook maar projecten.
En van een niet gebouwd project de tekening te krijgen is het zelfde als een naald in een hooiberg te zoeken.
De Engelsen hebben veel meegenomen en vernietigd.
Misschien dat ze ook boven water komen 100 jaar na de oorlog.

Dus succes met je zoektocht.

Hein
 
hallo

vandaag drijf proef gedaan
en hij doet het en is nog water dicht ook
alleen hij schommelt nog erger dan een slinger van een klok
maar dat hadden de echte boten dus ook dus niet gemopperd
ik ga wel stabilisatie stukken aan brengen in de dubbele romp
zodat ik onder wat lood kan bij leggen om toch een iets stabielere boot te verkrijgen
want zoals hij nu licht is het echt niet te doen om er mee te varen

groetjes raf
 
hallo

vandaag de accu's gaan bestellen
twee pakken van 7 en 4.5 amp nikel sulfide
ga ik een paar uur op kunnen varen

straks opnieuw een drijf proef en kijken of de styrodure voldoende drijfvermogen geeft om de boot wat stabieler te krijgen

gr raf
 
hallo


drijfproef mislukt hij waggelt nog steeds als een eend
er zal nog wat drijfvermogen bij moeten geplaatst worden
daarom brengt robbe deze boot niet uit denk ik al zou het wel een hele uitdaging moeten zijn deze op de zelfde schaal uit te brengen als de XXI en de VII

dus nu maar verder met isolatie snijden

gr raf
 
hallo


hier na een uurtje trimmen en proberen
het begint er op te gelijken
al blijft het een schommel boot hij licht toch mooier op het water dan eerst
img0153eq.jpg

img0152k.jpg

img0151en.jpg

img0148ai.jpg

img0147gz.jpg

het gaat zelfs zover met deze boot dat de kabels van de accu een invloed hebben op het scheef hangen
maar dat zien we vrijdag dan wel als de nieuwe accu's binnen zijn
en dan kunnen de duik proeven beginnen
wat me weer kopzorgen gaat geven van hoe gedraagt ze zich onder water

groetjes raf
 
hallo

daarjuist mijn periscoop aan het draaien grrrrrrrrr
al twee stuks naar de vuilbak
ik denk dat het nog een beetje te koud is om fijn te kunnen draaien
ook de draaibank zelf alles loop nogal stug al zit er overal wat olie aan en op

morgen nog eens proberen

gr raf
 
gewoon een kleinere draaibank kopen raf.
die kun je gewoon binnen zetten in de woonkamer.
dan ziet je vrouw je waarschijnlijk ook een stuk vaker.
 
hallo marc

ik denk niet dat ze daar zo tevreden mee gaat zijn als ik met een draaibankje binnen kom zitten
maar nu je het zegt ik heb nog een kleintje liggen maar ik heb voor de aandrijving een stuk polykord nodig en op een maandag kom je hier niet aan zo een stuk
want meestal zijn die winkels allemaal dicht op maandag
een Oring zou ook gaan maar dan moet ik een heel stukje van de draai bank slopen en dat wil ik liever niet doen


groetjes raf
 
ach een paar spaantjes in de vloerbedekking ziet niemand.

ps een panty wil ook nog wel eens werken als aandrijf snaar
 
Back
Top