type hoogteroerservo voor electro 4m span ???

Dag allen,

Voor een vriend die in een rouwperiode verkeert, ben ik een tweedehands-electroszwever van 4m span aan het opknappen.
De hoogteroerservo is kapot. Deze zat in de T-staart (geen merk of type te vinden). Graag had ik die vervangen door een nieuwe, die toch genoeg kracht kan ontwikkelen voor deze 4-meter. De afmetingen van de bestaande servo is 17mm dik, 35mm hoog en 35mm lang. Maximum mogelijke dikte van servo zou 20mm zijn.

Enige ervaring? Mijn Alpina 5001 en 4001 hebben geen servo in de staart, maar wel in de romp. Dat zijn dus "grote" servos. En de HS-85BB in mijn SUN (van Airtech) heeft het tijdens een duikvlucht begeven (SUN R.I.P.). Daar zoek ik dus ook geen heil in. Men vertelde me reeds dat de HS85MG wel een optie zou zijn, maar ik vertrouw het niet (meer).

Alle suggesties welkom ! Ik wil mijn vriend terug zien lachen met zijn vernieuwde electrozwever. En dat kan dan niet gepaard gaan met een crash door het falen van de hoogteroer-servo.

Dank in zijn naam,
Olivier TX2TX
mijn videos :http://nl.youtube.com/results?search_query=pilotonboard1&search_type=&aq=f

Laatst bewerkt:
MPX Micro Digi !!!
Kleiner dan een standaardservo (15 mm)
Sterk 3,4 kg bij 4,8 V
Metalen tandwielen.
Precies, en geen speling.
Acceptabel stroomverbruik (voor een digi).
Acceptabele prijs (voor een digi).

Dit zit in mijn Alpina (niet in de staart) en voldoet uitstekend.
Naar mijn idee zou hij ook uitstekend in het kielvlak moeten passen.

Gr. Dirk.

Dag Dirk,

Bedankt voor de reactie.
Maar op de Alpina gaat het om een pendelhoogteroer, in tegenstelling tot deze zwever met een vast en bewegend deel.
Ik dacht dat een pendelhoogteroer een minder krachtige servo nodig heeft, omdat het voorste deel van het hoogteroer dat naar beneden gaat bij het "trekken op de stick" deels de krachten compenseert van het achterste deel dat naar boven gaat.
Ik vrees dus dat de voorgestelde servo wat zwakjes kan zijn.

Alleszins hartelijk dank !
Ik hoop op andere reacties hieromtrend.

Olivier TX2TX
mijn videos (Alpina e.a.) : YouTube - pilotonboard1

hoi olivier... maar bij een pendelroer is het vlak ook groter waar de krachten op gaan komen. ik denk wel dat je ongeveer op het zelfde gaat uitkomen...

proberen zou ik zeggen?

Volgens mij zijn er wel tooltjes te vinden (xls, of een web-site) waarmee je de krachten op een roer kunt berekenen.
Helaas kan ik ze niet zo gauw vinden, maar ik weet zeker er ooit over gelezen te hebben.
Ik zal vanavond mijn favorieten er nog eens op naslaan.

Gevonden!
Ik hoop dat je Frans spreekt.
http://pagesperso-orange.fr/spotar/cinegouvernes_020.htm
Helemaal onderaan 2 links om een Excel-sheet te downloaden ...

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
Hoi,
Voorzover ik weet moet het met een kwaliteits-standaardservo van rond de 35 Ncm goed gaan. In mijn 4m ASW heb ik nu twee jaar een C577 zitten en die geeft geen krimp.
Voor extra zekerheid zijn er zat servo's in dit formaat die 50 Ncm trekken - en dat moet zeker voldoen.
Ik ga er wel even vanuit dat het een thermiekzwever betreft met licht-acrobatische inzet. Dus geen razende hellingzwever.

in mijn 4 meter asw 17 komen voor richting en hoogteroer de graupner c5077 met 50 Nm trekkracht.

Als ik de beginpost lees zie ik dat Olivier een HS-85BB aan stukken had. Die trekt 30 Ncm maar weegt slechts 19 gram.

Een C577 trekt 35 Ncm en weegt 42 gram; een C5077 50 Ncm bij 37 gram.

Uit alle reacties maak ik wel op dat een 4m zwever op hoogte echt wel met 35 Ncm toe moet kunnen. Misschien moet je dan niet een licht (=mechanisch zwakkere?) servo nemen. De C5077 heb ik ook een paar in gebruik en is ook beresterk.

Dus Olivier, je hoeft het volgens niet zo zeer in zwaarder qua torque te zoeken.

graupner ds281? trekt als digitale servo 50ncm bij een gewicht van 9.9 gram (gewicht neit zeker)

Keep on dreaming........................... (max 20ncm dus)

Technische Daten
Betriebsspannung: 4,8 ... 6,0 V
Stellmoment 4,8 V (Ncm) ca. 18
Stellmoment 6,0 V (Ncm) ca. 20
Haltemoment 4,8 V (Ncm) ca. 37
Haltemoment 6,0 V (Ncm) ca. 41
Drehbereich mit Trimmung ca. 2 x 45°
Stellzeit 4,8 V (Sek/40°) ca. 0,17
Stellzeit 6,0 V (Sek/40°) ca. 0,14
Gewicht ca. 9 g
Getriebe**: PG
Lagerung*: PB
Abmessungen*** (L x B x H) ca. 21,5 x 11 x 21 mm

net te laat maar keep on dreaming blijft :)

Dag allen,

Hartelijk dank tot nu toe voor alle nuttige reacties.
Wel even herhalen dat de beschikbare plaats een servo toelaat van maximum 20mm dik[/b

Nog een reactie van een onbekende gekregen via E-mail die het volgende zegt (waarvoor dank, Johan) :
Ik vlieg met een ASH 26 van tangent (4m) en voor mijn hoogte gebruik ik een servo van Hitec HS5125MG .
Deze is heel gemakkelijk in te bouwen . Voor rollen en welfkleppen gebruik ik de HS-125MG . De behuizing van deze servo's zijn hetzelfde . (30*10*34)

Nog veel vliegplezier
Johan

Ik kom dus ook ongeveer tot de conclusie dat de trekkracht rond de 3kg voldoende moet zijn. Maar wel zowieso metal gears, volgens een Franse correspondent.

Speciaal dank aan Dirk voor het opzoeken van het adres van een Franstalige spreadsheet voor servo-berekeningen (ik ben meertalig, dus zou dat voor mij geen probleem mogen zijn).

Op een andere Franse website vindt men de database van "servomances" die talrijke tests heeft uitgevoerd op servos en resultaten beschreven (zip-file te downloaden en te installeren).
http://www.teaser.fr/~osegouin/aeromode/servos.phtml
Daaruit blijkt de door Dirk voorgestelde servo MPX Micro Digi een uitstekend resultaat te bereiken, ook wat betreft effectieve trekkracht (en niet aangekondigde) in vergelijking met andere servo's van zowat dezelfde maat.

Andere reacties welkom !

Olivier TX2TX

Laatst bewerkt:
Olivier,
Betreffende de metal gears; persoonlijk zie ik daar op een hoogteroer niet direct een voordeel in. Metal gears gaan minder snel kapot door "mishandeling". Zoals op ailerons, die nogal eens een tik krijgen bij de landing. Metal gears verhogen niet de stelkracht. Kwaad kan het natuurlijk ook weer niet maar of het nodig is? Ik vraag het me af. Als je de servo echt inbouwt en er later moeilijk meer bij kunt komen is het natuurlijk wel prettig.

Die servormances ken ik ook (Ja ik weet het, een beetje veel Francofiel).
En daar kwam hij idd. ook heel goed uit.
Even niet aan die toepassing gedacht vanmorgen. :(

Overigens die HS-(5)125-MG zou niet mijn keuze zijn. Twee redenen:
- bij mij al 2x zo'n servo de tandwielen kapot, waarbij tenminste 1x zonder harde landing.
- algemen overweging: dikkere servo = dikkere tandwielen, is beter bestand tegen schokken (van ruwere landingen). Ik kies tegenwoordig de servo's op basis van de dikte die ik kwijt kan ...

Een hele goede dunne servo (a la HS-5125-MG) is de 11 mm dikke Futaba S3150. Die wordt door mij en in onze club ook veel gebruikt, maar nog nooit kapotte tandwielen.

Gr. Dirk.

Keep on dreaming........................... (max 20ncm dus)

Technische Daten
Betriebsspannung: 4,8 ... 6,0 V
Stellmoment 4,8 V (Ncm) ca. 18
Stellmoment 6,0 V (Ncm) ca. 20
Haltemoment 4,8 V (Ncm) ca. 37
Haltemoment 6,0 V (Ncm) ca. 41
Drehbereich mit Trimmung ca. 2 x 45°
Stellzeit 4,8 V (Sek/40°) ca. 0,17
Stellzeit 6,0 V (Sek/40°) ca. 0,14
Gewicht ca. 9 g
Getriebe**: PG
Lagerung*: PB
Abmessungen*** (L x B x H) ca. 21,5 x 11 x 21 mm

net te laat maar keep on dreaming blijft :)
staat het toch fout op verschillende sites:

Graupner DS 281 Digitaal Micro Power Servo 5148
DS 281 Digitaal Micro Power Servo wordt geleverd met universeel servo kabel
specificaties:
afmetingen lxbxh 22x21x11 mm
gewicht: 9 gr
kracht: 4,8 volt 50 ncm
snelheid 4,8 volt 0,16 seconde bij 40 graden

41.95

Verspaget Modelbouw Eindhoven: Graupner Servo's

staat het toch fout op verschillende sites:

Graupner DS 281 Digitaal Micro Power Servo 5148
DS 281 Digitaal Micro Power Servo wordt geleverd met universeel servo kabel
specificaties:
afmetingen lxbxh 22x21x11 mm
gewicht: 9 gr
kracht: 4,8 volt 50 ncm
snelheid 4,8 volt 0,16 seconde bij 40 graden

De waardes uit Servormances zijn verkregen na metingen door onafhankelijke modelpiloten.

DS281 :
5 Volt: 874 grcm (± 0,9 Ncm!!)
6 Volt: 1019 grcm (± 1,1 Ncm)
snelheid 0,6 resp. 0,52 sec voor 60gr. (bij resp. 6 Volt).

De Graupner web-site verteld ook iets heel anders.
En dat komt aardig overeen met Servormances.

Gr. Dirk.

Hallo terug,

Mede dankzij de aanbevelingen van Dirk en dankzij servomances heb ik mijn keuze gemaakt en bij Albatros (B) besteld :
de Multiplex servo Micro Digi : kost wel 59 Euro stuk !!!! stik !

Het is zowat de enige servo die een kracht aankondigd die ook wel degelijk bekomen werd door een onafhankelijke test van servomances....
Alle andere (merken) willen graag wat optimistischer voorkomen.

Dank aan allen die hier hun kennis en ervaring wilden delen. Dank in naam van mijn rouwende vriend voor wie het bestemd is.

Olivier TX2TX
my movies : YouTube - pilotonboard1

Back