Type XXIII

hallo

de bajonetsluiting is gemonteerd
en aan de achterkant is er heel wat werk gedaan vandaag

de stuur stangen zitten er in
de duikroeren schuiven en het roer draait
daar ik voor de duikroeren nog een oude graupner lineare servo had liggen dacht ik dat hier wel een mooie toepassing voor zou zijn

het roer is een ingewikkelde konstructie geworden met de twee tandwieltjes in het achter stuk
maar het werkt dus op naar het volgende hoofdstuk
maar eerst alles mooi laten drogen zodat er niets meer kan verschuiven
xxiiitank5.jpg

hier zie je de ingebouwde motor
de as krijgt nog een eidlager om het tandwiel te steunen en zo minder lawaai te veroorzaken
xxiiitank6.jpg

hier het achter steven met voorlopige roeren
deze dienen om een idee te krijgen van de uitslag dat de echte gaan maken
xxiiitank7.jpg

hier in het tamelijk spîts toelopende achter schip de stuurstangen en de as

als straks alles droog is kan ik weer verder met de inbouw van de servo plaat en de aansluitingen maken met de stuurstangen

groeten raf

hallo rob

de doorvoeren zijn veranderd tegenover vroeger

ik maak nu een buisje waar de stangen door uitkomen zo kunnen ze minder bewegen in de O ring dan die ik vroeger gemaakt had

dit buisje wordt in de snelkoppelingen gesoldeerd en geleid dus de stan buiten de romp

het is niet goed tezien ik zal als het fototoestel terug geladen is eens een foto maken van een doorvoer

groeten raf

hallo

weer wat verder
het tech rek zit er in en de twee delen zitten tegen elkaar
de servo van de duikroeren zit ook reeds op zijn plaats
dit is een linaire servo die zo echt mooi recht tegenover de stuur stang staat en niet gaat wringen op de dichting
deze servo zit wel recht onder de motor en ik hoop dat deze niet gaat storen
de andere zit boven de as en die draait daar de koppeling met haakse tandwielen is gemaakt in het staart stuk
daar onder zit de vaarregelaar
deze kan nu nog maar in 1 richting daar het een reglaar is die ik nog had liggen en voor test doeleinde wel bruikbaar is
zo kan ik al de snelheid bepalen en daar aan de schroef /tantwielverhouding aanpassen.

maandag weer wat verder werken nu zit ik op de kennel uit te rusten

groeten raf

Hoi Raf,
je gebruikt ook lineaire servo's?

de bajonetsluiting is gemonteerd
en aan de achterkant is er heel wat werk gedaan vandaag

de stuur stangen zitten er in
de duikroeren schuiven en het roer draait
daar ik voor de duikroeren nog een oude graupner lineare servo had liggen dacht ik dat hier wel een mooie toepassing voor zou zijn

Als je er over hebt, laat het me weten.
Daar zijn altijd liefhebbers voor, voor een duikboot is een lineaire servo het fijnste voor de roeren.

hein

hallo hein

ik heb deze voor het achterste duikroer gebruikt
maar ik weet niet hoe die op de brugge regelaar gaat reageren
voor het richting roer is een draai servo het beste daar ik met een hele konstructie zit wat overbrengingen betreft
de roer as draait namelijk daar er achterin twee konische tandwielen zitten
geen cinicure om dat allemaal speling vrij aan het werk te krijgen
of ik de voorste duikroeren ga gebruiken is nog een vraag
ik weet niet of ze echt nodig zijn en er dan een heel systeem voor bouwen en toch niet gebruiken vind ik wat gek
zolang de romp niet dicht is kan ik als nog deze roeren bestuurbaar maken
ik ga wel de stuurstangen en dergelijke voorzien
dan spaar ik dat werk reeds uit als het toch niet moest gaan om zonder deze roeren te varen

groeten raf
ps over heb ik er geen te weinig nog wel
hoe komt dat deze opeens verdwenen zijn uit de handel ??????
het lijkt wel of ze zijn van de aardbodem verdwenen

hallo

de servo van de duikroeren is aangesloten
maar wat een kracht hebben die oude dingen
als ik het diepte roer op en neer laat gaan dan zie je de techrek bewegen
ik denk dat daar nog een versteviging moet in gelijmd worden want dat kan niet blijven goed gaan

de pomp zit er ook in en is reeds aangesloten op de duiktank
de zijkanten van het techrek zitten voorlopig nog niet vast daar er hier en daar service openingen in moeten komen zodat ik later ook nog aan de lager gelegen componenten kan geraken
tussen de pomp en de duiktank is er voldoende ruimte om de tanksturing en de pompbesturing in te bouwen
ik heb nu een miniatuur schakelkanaal van conrad dat deze taak op zich gaat nemen
de ontvanger die komt tussen de pomp en de motor te zitten
aan de kant van de motor komt er een printplaat met het koper er nog op
dit om iets van de storingen die de motor kan gaan maken te dempen

deze spant moet ik nu nog maken hij komt met 2 boutjes mee vast aan de draadstangen daar er langs de onderste draadstang de darm loopt voor de aanzuiging van water voor de duiktank

deze spant gaat ineens mee het techrek verstevigen direct achter de diepteroer servo

langs de motor komt de vaarregelaar te zitten
een robbe navy zonder de waterkoeling
deze regelaar zijn degelijk en kunnen veel verdragen (ligt aan de kapitein)

morgen foto's

groeten raf

hallo

nog wat verder willen werken maar door een klein probleempje weer maar eens bouwstop
de servo voor de bediening van het roer moest een platte zijn
hebben ze een gewone servo besteld in de winkel
grrrrrrrrrrrrrik had de 4088 van graupner besteld want de 4099 is een beetje gek duur voor de toepassing die ik er mee voorogen heb.
een platte is maar half zo hoog als een standard servo
en net dat beetje plaats heb ik nodig om de stuurstang langs heen de tandwiel vertraging te krijgen
ik wilde de kogelkop aan de verkeerde kant van de stuurhevel monteren maar dan kwam ik tegen de naaf van de servo op als ik vol links geef en dat is niet bevorderlijk voor een blijvend goede werking

maar geen nood er zijn nog genoeg details die werk vragen tot de servo binnen is

groeten raf

Raf, heb je nog wat kunnen doen met de nummers die ik je gegeven heb voor de XXII?
Wanneer ben je begonnen met de XXIII?

@Raf,
zou je niet eens kijken of je van de XXII iets vindt onder nr 1153 en 1154.
De XXII is een project geweest.
Ik kan er niet van vinden dan alleen die 2 nr's
Misschien kun je iets vinden in de bibliotheek van Stuttgart.
Daar hebben ze veel documentatie.
Ik heb er veel boeken vandaan.
En type 240 is???
Succes

En de 240 is?

Hein

hallo hein

we zitten nu met een tentoonstelling in marché zn famemme dus komt er van verderbuwen dit weekeinde niet veel in huis

bu gaat het eerder terug achteruit
een plezante heeft het bovenste suk waar de roerkoning in draait afgebroken
stom hoen dat hij was
het robleem was dat het daar erg dunnetjes is
er zitten twee conische tantwielen in die het roer bedienen
het roer was nog niet naar mijn goesting geschuurt dus ik had het vrijdag nog eventjes er uitgehaald om na de tentoonstelling het thuis nog wat verder in vorm te schuren
het bouwen gaat tamelijk snel daar ik buiten de pomp alles reeds in huis had
te toren is ook reeds klaar en het dek en de rest van de romp ook
maandag doe ik de voorste duikroeren maar of ik ze ga besturen is nog de vraag???
als ze niet nodig zijn of de werking is haast nihil dan kan ik ze beter in een stand vast zetten en me een moeilijke oplossing besparen om ze toch te besturen

groeten raf
ps ik heb nog niet zoveel tijd gehad om iets met die nummers te doen
hopenlijk maandag avond of later in de week

hallo

het werk aan de XXIII licht eventjes stil
op de tentoonstelling heeft de een of andere onverlaat het klaar gekregen om het bovenste stuk waar de roer koning en de tantwieltjes zitten af tebreken.
laat nu ook het haakse tandwieltje verdwenen zijn
dus ik kan opzoek naar een nieuw tandwieltje
en hier in belgen land is dat dus niet zo eenvoudig
als het dus tegen zit moet ik tot dortmund wachten om een nieuw setje te kopen
en voor ik het servo plaats wil ik wel zeker zijn dat deze overbrenging goed werkt
daar ik het originele roer nog niet klaar had heb ik dit dus nog niet kunen proberen
het is nogal een groot roer en ik wil zeker zijn dat de servo die ik wil gebruiken sterk genoeg is om het zonder problemen om te kunnen zetten
ik ga dan maar aan de ondankbare taak beginnen van sleuven freezen in de toren
en het aan de binnekant afwerken van dit wel heel opvallende stuk aan de boot
groeten raf

Raf,
als je nou een duidelijke foto plaats kun je misschien geholpen worden.
Wat voor tandwielen zoek je precies?
Je bedoelt zeker een wormtandwiel?
Hein

hallo hein en anderen ook natuurlijk

nee kegeltandwieltjes
die worden ook gebruikt onder in een shottle zie een ander topic hier op het forum
ze staan dus onder een hoek
gebroken.jpg

ik heb geprobeert er een foto van te maken

aan de onderkant heb ik een messing plaatje gelijmd dit om het zwakke achterstuk te verstevigen.
je kunt het tandwieltje nog op de roerkoning(deze staat recht omhoog) nog goed zien
dan zie je van links een asje komen daar zat zo eenzelfde tandwieltje op
en dat stangetje achteraan zit normaal veel hoger om aan de zwakke bovenkant toch ook wat stevigte mee te geven
maar nog zowel dat ik de tandwieltjes kon verwisselen als dat nodig mocht blijken te zijn
als het roer nu gemonteerd had geweest dan had de schade niet zo groot geweest denk ik
daar er maar een heel klein beetje speling tussen de romp en het roer zou gezeten hebben en dat dan wel de grootste klap zou hebben op gevangen

ik ga nu de plaat aan de onderkant vervangen door L profiel stukjes met de L naar boven gericht
deze geeft dan weer wat meer stevigte zowel in de dwars richting als ook in vertikale richting
dan het stangetje aan de bovzenkant terug op zijn plaats proberen te krijgen en de polyester daar proberen te herstellen
dan aan het sluitkapje ga ik nokjes proberen te maken die in twee of meerdere gaatjes vallen om weer wat meer stevigte te krijgen en dan hopen dat dit een heel stevig geheel gaat worden en deze schade niet meer gaat voorkomen

groeten raf

deze tantwieltjes komen als paar uit een doosje
dus om hetzelfde tandwieltje te hebben moet ik er nu twee kopen.
en om maar eventjes een tantwieltje zelf te maken heb ik het materiaal niet voor daar ik de tantwiel frees van deze modulle niet heb en de ervaring om een kegeltandwieltje te maken
en wat dat duikboot bouwen er mee te maken heeft ?????????????
de tandwieltjes bij conrad hebben wel de juiste tandmodulle en de diameter is ook wel juist maar het stukje achter het tandwieltje (waar de borging komt)is 2 mm korter
ik zou dus een opvul stukje moeten maken om dit verschil op te vangen en het tandwieltje kan ik niet borgen daar er geen plaats is om een gaatje te boren waar ik dan draad in kan tappen om een inbusje in te zetten.
de reden dat ik dit weet is dat de tandwieltjes (uit de shottles )waarvan hier boven sprake uit de conrad winkel in keulen kwamen en ik dit heb kunnen passen
ik geef nogaltijd de voorkeur aan conrad keulen omdat ik daar gewoon kan bekijken wat ik koop
ik ga gewoon terug zo een setje bestellen waar de eerste vandaan kwamen en bouw verder aan de rest
want daar is nog genoeg werk aan

groetjes raf

Beste raf

Lijkt me handig als je even de maat erbij zou kunnen vermelden ,ik heb hier een kegeltandwiel over buitendiameter 15 mm, hoogte 7mm mag je zo hebben

Beste RAF,

Je zou ook eventueel Modelbouw Bloemendaal kunnen proberen. Die hebben veel tandwielen in allerlei modules en maten te koop. En ze sturen ook netjes op.

Voor de rest is het lullig dat iemand niet met de oogjes maar de handjes heeft gekeken. Terwijl dat over het algemeen toch het eerste is dat je leert als je klein bent.

hallo

de tandwiel set is besteld en als de post hier zijn werk doet zoals altijd
dan komen ze dus dit jaar niet meer aan.
maar er is nog genoeg werk voor de boeg
en ik zal eerst proberen om dat achterstuk terug mooi uitgelijnd te krijgen.
de set is nogsteeds dezelfde dus er zou normaal geen verschil in de tandwieltjes mogen zitten
ik ga de volledige set er inzetten zodat ik zeker de juiste modulle tanden heb
daar dit stukje mijn roer bedient mag er zogoed als geen speling op zitten
anders zwalpt de boot heen en weer over en onderhet water.

groeten raf

hallo

zoals verwacht zijn de tandwieltjes nog niet binnen
maar ik ben volop bezig aan de kriek boot
dus nog werk zat

groeten raf

hallo

het tandwieltje zit op zijn plaats (toch nog binnen gekomen) en alles werkt weer naar behoren
het roer heb ik in 2 keer moeten gieten
de vorm die ik nog had liggen was wat te klein in de hoogte
dan maar twee helften gegoten en aan elkaar gelijmt
nu nog plamuren en gelijk schuren dan kunnen de lasnaden aangebracht worden

foto's komen zondag want morgen (zaterdag)gaan we naar conrad keulen
ik ga een platte servo halen en een pomp ruilen

groeten raf

Back