type XXIII

hallo

weer verder aan de XXIII
vandaag gaan de staven voor de vloedgaten er ingezet worden en tegelijk de bussen voor de voorste duikroeren
of ik deze ga laten werken denk ik niet daar ze zoklein zijn dat ze haast geen invloed gaan hebben op het duikgedrag van de boot

de staven eerst vast zetten met CA lijm en daarna een laagje stabilit er over heen
dat gaat een goede hechting geven op de polyester
de lagers zijn messing holnieten die voldoen meer dan genoeg voor de hun opgelegde taak LOL
dan de voorste roer beschermingen vast zetten en dan kan het deksel er eindelijk op gelamineerd worden
en kan aan de verdere afwerking van de boot begonnen worden

het gaat met deze boot ook tijd worden want hij staat ook reeds een paar jaar in de steigers
dus Hein deze komt na lange tijd ook eindelijk afgewerkt
bij sommige modellen pas ik andere technieken toe waar ik soms nog niet 100% tevreden over ben
zo ook met deze boot wat de roer aansturing betreft
het is een hele constructie geworden maar je ziet geen enkele stuurstang lopen alles blijft mooi binnen in de romp

van een hevel beweging over gaan naar een draaiende beweging is niet zo een voudig als het lijkt
en daar is dan veel tijd ingekropen om dit goed werkend te krijgen

gr raf

hallo

en we gaan weer verder
hier zie je de gemonteerde staven in de vloed openingen zitten
bild0157w.jpg

nu verder met de andere kant
de lagerbokken voor de duikroeren moeten nog gemonteerd worden

gr raf

hallo

vandaag gaat het deksel er op
een lastige klus daar het verste punt nogal op 1 meter ver licht en ik met mijn arm dus in de romp moet gaan wrikken
ik heb wel een radiator borstel en dat helpt wel maar om mooi de glasvezels te verspreiden gaat het toch niet lachen worden
ik gebruik gekapte glasvezels inplaats van doek daar doek zich moeilijk tussen de spanten laat leggen
en de vezels haast zelf overal tussen kruipen
gewoon een beetje mengen met de polyester hars en smaren maar

het is niet zo stevig als doek maar hier op dit gedeelte komen haast geen krachten te staan dus kan het wel

foto volgt als ik er wat aan verder ben

gr raf

hallo

beloofd de foto's

bild0158.jpg

zoals je ziet heb ik kleur pigment onder de polyester gedaan
dan kan je duidelijk door de romp heen kijken daar waar je niet geweest bent
zonder gaat ook dan wordt de wand een beetje glazig maar ik vind het makkelijker zo (en ik heb het toch liggen)

hier een foto van de voorste duikroeren
bild0159u.jpg

zoals je kan zien zijn het piep kleine roertjes en of die enige invloed gaan hebben ?????
moeten ze wel bestuurbaar worden dan zit ik dus later met een probleem hahaha
dus hopen dat ze niet nodig zijn of in een vaste stand kunnen blijven staan

nu begint straks de leuke klus van schuren en plamuren weer
ach wat is het leven van een modelbouwer veelzijdig niet ????

gr raf

hallo

heb juist een laagje plamuur gezet en nu is het weer wachten tot hij is uitgehard
ik heb de naad over heel de lengte eerst met een driehoekig vijltje wat breder gemaakt
zodat de plamuur iets meer grip heeft
nog een halfuurtje en dan kan het schuren weer beginnen

gr raf

hallo

hier ik moest ze toch afspoelen na de schuur beurt dus meteen effe een drijf proefje
dit is nog wel zonder de accu's er in

bild0160z.jpg

bild0162b.jpg

bild0163xs.jpg

gr raf

hallo

laatste laag primer er opgezet voor vandaag
morgen opschuren met staalwol om de romp supper glad te krijgen
dan kan de laatste laag primer er op en het deel boven water een tintje donkerder
dan na drie dagen in de volle zon komt er een laag satijn vernis overheen en is dit gedeelte ook weer afgewerkt
kan ik aan een kist beginnen om ze in te transporteren

gr raf

hallo

vandaag gaat het gat voor de toren uitgezaagd worden
langs daar moet de romp al de ingevangen lucht kwijt geraken daar er verder in de boven romp geen openingen voorzien zijn
een secuur klusje want op het randje dat blijft staan wordt de toren vast gezet

groetjes raf

hallo

de romp met het gat er in
bild0165jb.jpg

nu moeten aan de toren nog de onderste vloed gaten gemaakt worden
dan blijven er veel kleine stukjes over waarmee ik de toren vast moet zetten op de romp
dan de twee buizen op de romp aan brengen waar de bemanning een beetje grip door op de romp kreeg want voor de rest was ze helemaal glad

gr raf

hallo

weer een update
komt zeker door het mooie weer en de dag verlof dat het zo snel vooruit gaat

bild0169.jpg

de toren zonder de onderste vloed gaten
bild0168l.jpg

de toren met de vloed gaten
het maakt toch wel een verschil hoor als je zo beide foto's bekijkt
dan is de toren met de vloedgaten een stuk mooier
dus nu maar de andere kant ook met het sleutel vijltje telijf gaan

gr raf

hallo

de toren staat muur vast op de romp
nu kan ik beginnen met de kleine stukjes te plamuren want hij moet naadloos aansluiten op de romp
maar dat is een werkje voor morgen vroeg

gr raf

hallo
het plamuren is begonnen
eerst de romp met lossings wax ingesmeert daar waar geen plamuur moet komen te zitten
zo laat deze mooi los als je aan het schuren bent en komen er aan de buiten kant dus geen schuur merken te staan

foto's volgen morgen want het is een heel werkje
hier een foto van hoe het nu is
bild0170n.jpg

hier zie je dat de stuten die moeten blijven staan niet mooi aansluiten tegen de romp
ik heb de toren op de romp geschuurt met over de romp heen schuurpapier maar toch is het nog niet zoals het zou moeten zijn

op zo een ronde romp is het niet makkelijk schuren LOL

gr raf

hallo

en hier het resultaat van dat los middel
bild0172i.jpg

minimaal schuren en als de plamuur nog niet hart is met een scherp mesje meteen door snijden daar waar het moet
bild0171.jpg

meteen ook maar de boormachine genomen en de voorste vloedgaten er in geboort
daarna met een veiltje de midden stukjes weg gevijlt en dan is dat aan deze kant ook weeral klaar

bild0173.jpg

nu aan de andere kant de vloedgaten nog en dan de uitlaat gaan inelkaar zetten
maar eerst nog wat foto's bekijken want die uitlaat is niet zo eenvoudig als ik dacht

gr raf

hallo

de uitlaat is een stukje wat gemakkelijk te maken lijkt maar daar houd het dan ook op
het heeft de zelfde bolling als de romp en in de andere richting staat het ook nog eens bol
dan zitten er aan de zijkant twee schuine flappen aan waar weer vloedgaten mogen in gemaakt worden
deze flappen zijn dus schuin tenopzichte van het midden stuk maar ook nog eens met de bolling van de romp mee
wat een uitleg voor zo een eenvoudig uitziend stukje
hier een mooi exemplaar
atm80399b.jpg

niet mijn boot maar wel een zeer mooie
en of ik hem zo krijg ???? blijven oefen en dan maar
ik ben dus nu een malletje van de romp boog aan het maken
omdat het nu over een groot oppervlak gaat gebruik ik geen losmiddel maar een stukje zilverpapier
bild0174.jpg

zo beschadig ik de gladgeschuurde romp niet
hier uit komt dan het midden stuk van de uitlaat
deze wordt dan weer op zilverpapier op de romp geplaatst waarna dan met klei de twee schuine kanten gaan gemaakt worden
welke dan weer in de glagmat worden gemaakt
dan alles mooi glad schuren en de vloedgaten maken en klaar ???
dat was makkelijker geschreven dan het maken lijkt me

gr raf

hallo

zo maak ik dus de uitlaat
een stukje dat de ronding van de romp volgt met 2 stukjes plastiek iets hoger gezet op de romp zodat ik aan de zijkant voldoende hoogte heb om de schuine kant er aan te maken
deze klei is met water afwasbaar
dit is dus de master waar morgen een malletje van gemaakt gaat worden
bild0175.jpg

de kant waar de klei reeds opzit
bild0176q.jpg

hier zie je de twee stukjes om wat hoogte te krijgen en moet de klei nog worden opgebracht

gr raf

hallo

hier ben ik het malletje voor de uitlaat aan het maken
eerst de romp over een groot oppervlak insmeren met loslack
dan afplakken met zilferpapier om als je een druppel laat vallen toch niet op de romp te komen
dan gelcoat aanbrengen en een paar laagjes glasdoek tot er een voldoende dikke mal is uit ontstaan
hier komt nu aan de binnenkant de eigenlijke uitlaat te zitten
dus straks zie je het eindresultaat van heel het werkje
een perfect passende uitlaat
bild0177.jpg

bild0178n.jpg

en nu gewoon wachten tot de mal is uitgehart en hopen dat er niets aan de rop is gebeurt
want anders is het terug schuren geblazen en daar heb ik voorlopig genoeg van

gr raf

hallo

de uitlaat is uit het malletje gekomen
en hier het resultaat
bild0181s.jpg

dit kan morgen van vloedgaten worden voorzien en dan definitief op zijn plaats worden gezet
dan kan er begonnen worden met het maken van de bolders en kaapstanders
of ik ze ga laten verzinken daar moet ik nog eens over na denken
een houten loop platform voor aan ga ik ook nog maken dan is er wat meer boot tezien dan de kale romp

gr raf

hallo

vandaag lasnaden aan brengen en de uitlaat monteren
dan een nieuw laagje verf en dan het onderwater schiop in een kleurtje zetten
dan op een proefstukje proberen om roest aan te brengen
mijn eerste keer dat ik dat ga doen en daar zal veel oefening voor nodig gaan zijn om dat klaar te krijgen
foto's volgen

gr raf

Back