types LRP motor?

Voor wedstrijden van het BK ligt het type motor vast (volgens reglementen van het FBA):
ofwel : Brushless LRP Eraser(50360)
ofwel : Brushless LRP Vector X11 "Stock Spec" 10.5 Turns (50830) (Is duurder dan die eerste?)
Wat is het verschil hiertussen?
Is de ene beter/sneller dan de andere?
Deze motor zal gebruikt worden met een "Sphere Competition TC-Spec ESC" in een corally 10 X (pro 10).

En als ik los van deze keuzes een LRP motor wil aanschaffen (voor bvb trainingen of open wedstrijden) dan heb ik bvb de keuze tussen:
- Vector X11 8.5 turns
- Vector X12 8.5 turns
Die X12 zal wel de nieuwe versie zijn verondestel ik. Maar is er een groot verschil ertussen?

Vanaf welke motoren moeten deze eigenlijk van koelvinnen of een ventilator gekoeld worden? De ene zegt een 10.5t moet niet gekoelt worden en de andere zegt van wel. De ene zegt dan nog met koelvinnen en ventilator terwijl de andere dan enkel een ventilator zegt.

ligt eraan hoe warm je motor wordt zonder koellichaam. Dat heeft niets met de type motor te maken maar meer met welke rollout je rijd.

de meeste, of eigenlijk iedereen, kijken naar de temperatuur van de motor om te bepalen of je er nog een tandje bovenop kunt zetten.

Ga je boven de 70-80 graden dan zou ik wel een koellichaam adviseren maar of je dat op een 10x kwijt kunt weet ik niet. Met mijn rc10l2 kan ik zeer moeilijk een koellichaam monteren vanwege de boven potplaat die in de weg zit. Mischien is dat bij de corally beter geregeld. Als je de fan kwijt kunt op het koellichaam dan zou ik die gewoon monteren. In de warme zomers helpt dat meer dan alleen een koellichaam. Of als je met een nog hogere rollout wilt rijden natuurlijk (meer warmte ontwikkeling voor de motor).

De eraser zou ik laten liggen. De x11 10.5t is stukken beter. Deze heeft een gesinterde rotor welke gewoon sneller is dan de eraser.

Even als toevoeging, ik zie niet veel pro10 rijders (eigenlijk niemand)met een koellichaam op de motor. Maar goed, aan jou of je dit wel doet.

Laatst bewerkt:
ligt eraan hoe warm je motor wordt zonder koellichaam. Dat heeft niets met de type motor te maken maar meer met welke rollout je rijd.

de meeste, of eigenlijk iedereen, kijken naar de temperatuur van de motor om te bepalen of je er nog een tandje bovenop kunt zetten.

Ga je boven de 70-80 graden dan zou ik wel een koellichaam adviseren maar of je dat op een 10x kwijt kunt weet ik niet. Met mijn rc10l2 kan ik zeer moeilijk een koellichaam monteren vanwege de boven potplaat die in de weg zit. Mischien is dat bij de corally beter geregeld. Als je de fan kwijt kunt op het koellichaam dan zou ik die gewoon monteren. In de warme zomers helpt dat meer dan alleen een koellichaam. Of als je met een nog hogere rollout wilt rijden natuurlijk (meer warmte ontwikkeling voor de motor).

De eraser zou ik laten liggen. De x11 10.5t is stukken beter. Deze heeft een gesinterde rotor welke gewoon sneller is dan de eraser.

Even als toevoeging, ik zie niet veel pro10 rijders (eigenlijk niemand)met een koellichaam op de motor. Maar goed, aan jou of je dit wel doet.

Eigenlijk heb ik vandaag een corally motor opgerookt. 't was een stuk warmer dan de laatste tijd en ik had eigenlijk niks aan mijn vertanding veranderd. Vermoedelijk heeft hij iets te warm gekregen. Anders had hij tussen de 70 a 75 graden, soms eens richting 80 graden. Nu is het dus eigenlijk te laat, maar zo leer je bij natuurlijk. Vandaar dat ik een nieuwe motor nodig heb en eventueel iets om te koelen.

Zaterdag zag ik iemand met een ventilator boven de motor zonder koellichaam. De ventialtor was vastgezet bovenop de motorsteun (het alu deel waar de motor in zit.) De ventilator lag er horizontaal boven.

Altijd uitkijken met motor temperatuur. Als het warm weer is dan na 2-3 minuten even kijken hoe warm de motor is. Zeker bij het trainen waar je over het algemeen langer rijd dan 5 minuten moet je dit doen. Je zult dan je rollout moeten aanpassen (verlagen) om de motor op goede bedrijfstemperatuur te laten blijven. Is de motor minder warm dan kun je de rollout verhogen. Ik probeer bij het trainen niet langer dan 6-7 minuten te rijden. Ook omdat dan het smeermiddel over het algemeen is uitgewerkt. Maar het kan moeilijk zijn om dit te doen als je eenmaal rijd :-)

Eén advies... BLIJF VAN DE ERASER MOTOREN AF!!! De X11 is vele malen beter dan die Eraser zooi...

Lekker voor de SS10.5 X11 gaan... Voor trainen? Een oud gezegde van "ons" luidt: "Train as you fight". Ik zou dus ook lekker met die 10.5 gaan trainen. Zo kan je je auto afstellen op deze motor en met deze 10.5 van LRP zal je niet veel langzamer rijden dan met een X11 8.5...

Wij rijden met Pro10 en een 10.5 al tegen de 80+ dus...

Mijn GM motor werd zaterdag niet veel warmer dan een graad of 40 dus koelen hoeft in de meeste gevallen niet.

Joost.

't is inderdaad misschien wel het beste om te trainen om de motor waar je in een wedstrijd mee rijdt.

In het vervolg zal in de temperatuur toch wat meer in de gaten moeten houden. 't was het eerste weekend waar het toch behoorlijk warm was, vrijdag ietsje minder, maar zaterdag en zondag toch goed warm.

Nu reed ik met een LRP esc en een Corally 10.5T motor. Dit is waarschijnlijk ook niet de beste combinatie. Is het niet beter als motor en esc van hetzelfde merk zijn?

Nee, dat maakt voor de werking niks uit zolang de sensordraad maar past op elkaar. Dan kan je elke motor erop aansluiten.

Back