Typhoon 15/10 doorgebrand?

  • Topicstarter Topicstarter melly
  • Startdatum Startdatum
M

melly

Guest
Hallo,

Vorig jaar heb ik een Typhoon 15/10 brushless gekocht voor mijn EZ.
Verder gebruikte ik een 35Wat regelaar en een 2200mah 11.1V lipo met een 6x6.5 benzine-prop.

Vorig jaar viel mij al op dat bij langzaam vliegen de motor soms haperde.
Leek net of hij even vastsloeg en zich er weer doorheen trok.
Met veel/vol gas nergens last van.
Ik dacht dat dit aan de regelaar lag.

Vorige week ben ik weer begonnen met vliegen en dat ging prima tot gisteren.
Gisteren haperde de motor veel erger en soms kwam hij helemaal niet op gang.
Hij bleef dan pruttelen en stotteren terwijl ik vol gas gaf.
Echter na +/- 10 sec. trok de motor er zich doorheen en kon ik weer vliegen.
Vandaag heb ik wat gerommeld met de regelaar om het probleem op te lossen maar naar 10 sec. vliegen was het helemaal gedaan.
De motor kwam niet verder dan wat gepruttel en gestotter en hoeveel gas ik ook gaf hij kwam niet op toeren.

Terwijl ik wat zat te proberen op het veld viel mij opeens de rook op die uit de motor kwam.
Snel alles uitgezet en na wat sniffen aan de motor rook ik een behoorlijke brandlucht.
Thuis alles opengeschroeft en als leek zijnde leken mij de spoeltjes verbrandt.
Ook waren plastic blauwe blokjes die tussen de magneten zaten weg gesmolten en sommige lagen versmolten op de bodem van de behuizing.

Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn?
En kan een expert deze motor nog herstellen?

Ik heb op mijn site een RAR. file geplaatst met wat foto's en een film hoe de motor zich nu gedraagt.
Film speelt bij mij het beste af in Mediaplayer.
Quicktime gaf wel beeld maar geen geluid.

http://members.chello.nl/melvin.hamaker/Typhoon.rar

Mvg.Melvin
 
wat voor een regelaar gebruik je ik weet dat de 15-10 lastig is in te stellen met de tsunami 50 regelaar (deze combo gebruik ik) ik had ong hetzelfde probleem moeilijk op gang komen haperen dit was snel opgelost doorde regelaar aan de comp. te hangen en kwa doorbranden...... ik denk een verkeerde prop maar dat weet ik niet zeker ik heb er namelijk een 9x3 apc prop op en deze wordt ook aangegeven voor deze motor

groetjes Dennis
 
De meest ideale prop voor een Typhoon 15/10 is een APC-E 9x5, dus jouw 6x6.5 propje kan denk ik niet echt de motor overbelast hebben.

Mischien ben je een perongeluk in de programmeer mode van je regelaar terecht gekomen, en is nu de timing ontregeld? Probeer anders eens opnieuw je regelaar in te stellen.
 
Maar is de motor nu afgeschreven?
Kan ik er nog wat mee?
Hebben jullie de foto's + film bekeken?
Wat is jullie mening als je dat ziet?

En volgens mij kan je niet zo heel veel instellen bij de regelaar.
Prop geremd of niet en met een jumper stel je in of je met 7.4V of met 11.1V vliegt.
Met een peipje geeft hij aan in welke mode hij staat,en dat doet hij goed.

Het is trouwens deze regelaar
http://www.rctechnics.nl/popup_image.php?pID=797
 
melly zei:
Maar is de motor nu afgeschreven?
Kan ik er nog wat mee?
Hebben jullie de foto's + film bekeken?
Wat is jullie mening als je dat ziet?

En volgens mij kan je niet zo heel veel instellen bij de regelaar.
Prop geremd of niet en met een jumper stel je in of je met 7.4V of met 11.1V vliegt.
Met een peipje geeft hij aan in welke mode hij staat,en dat doet hij goed.

Het is trouwens deze regelaar
http://www.rctechnics.nl/popup_image.php?pID=797



shit weeral een typhoon motor naar de kl.t.n
vandaag was er iemand bij mij op de club die z"n typhoon 15/10 in twee stukken uit elkaar vloog.
 
Ja sorry was idd een 9x5 oeps :oops: maar ik denk idd dat je motor is afgeschreven als ik het zo mag zien je zou hem misschien nogwel en keer opnieuw kunnen wikkelen en de magneetjes weer terug vastlijmen (let wel + en - om en om)

groetjes Dennis
 
Echt een gevalletje van verkeerde timing.
Toch wel fijn die regelaars die niet zelf denkend zijn.

Han.
 
Bedankt voor jullie reacties.

Magneetjes zitten nog op hun plaats.
Blauwe blokjes zijn om de motor uit te ballanceren (hoorde ik).

Een gevalletje van verkeerde timing?
Maar wat is nu de oorzaak/fout?
Wat bedoel jij met niet zelf denkende regelaars?
Heb ik toch een verkeerde regelaar gekocht voor dit type motor?

Eerdaags zal ik toch een nieuwe motor moeten kopen dus ik wil graag weten wat ik nu moet verranderen om hetzelfde probleem te voorkomen.

Mvg.Melvin
 
ok heb je hem trouwens al wel doorgemeten ???? ik had het ooit dat mijn motor ontzettend heet werd en zelfs begon te roken doordat ik mijn bevestigings schroefjes te lang had en deze kortsluiting maakte mijn motor was hierdoor niet doorgebrand maar het leek er wel op :?: :?: :?: (de hoeveelheid rook en warmte die ervan af kwam :wink: )

groetjes Dennis
 
Ehm...nee...ik heb hem niet doorgemeten...
Weet helaas geen eens hoe dat moet.
Mischien geen eens zo'n gek idee..straks doe ik nog een werkende motor weg.
ik denk dat ik maar eens langs de club rijd,mischien willen zei mij verder helpen.

Mvg.Melvin
 
Even over de benamingen:
Via PB begrijp ik dat Melly een 6/15/10 heeft.
6mm dik, 15 wikkelingen, 10 magneten.
Dat van die magneten noemen we meestal niet, dus dit is een:
6/15 een snelloper met een prop rond 5x5

Niet te verwarren met een 15/10/10 of 15/10/14 die we verkort "15/10" noemen. Die motor is groter, lagere Kv en daar kan inderdaad een 9 inch prop op.
 
Back
Top