Typhoon 6 of 15 en lipo

• Topicstarter Topicstarter JariW
  • Startdatum Startdatum
Hallo,
Juist, die link zocht ik.
NB: ik werk met een typhoon 15/13 en niet de 15/6 of 15/10

De 15/13 is de sleurversie, hoog koppel/grote prop's (en lagere toerentallen)

Jari, over welke Typh heb jij het? Er is nogal een significant verschil tussen de div. types, you know!
Ik ben nog geen winkelier tegengekomen (RBC nog niet gesproken overigens) die een sluitend, op de praktijkervaring gestoeld advies kan geven over de typhoon15.
Dat maakt het wel lastig,zeker als je geen toerenteller en speciale amp-meter hebt.
De link van Theo is dan onmisbaar. De relatie tussen propmaten, toerentallen en hoeveelheden trust worden bij bestuderen van deze tests, en het zelf testen, langzaam duidelijker.
Verder neem ik berichten over lipo's die 10 en zelfs 15-20C kunnen ophikken met een stevig korreltje zout.
Een 2000mAh liep van kokam komt niet verder als 9C. Het belasten vd motor met nog grotere prop's (lees: Nog grotere aanspraak op de capaciteit vd accu) komt de levensduur vd liep niet ten goede.

Succes!! groeten, robert :)

Ik heb de T15/10.

Handig tabel, thanks.

Wat ik me nog steeds afvraag is waarom de APC prop's meer presteren dan de CAM van Graupner. Volgens motocalc levert de graupner 8 x 4.5 maar ongeveer 550 gram bij 3s2p. De APC's leveren much more, terwijl de amps meevallen.

In ieder geval kan lipo bij mijn prop keuze. Ook de 9 x 5 met twee lipo's zou dus goed zijn. Als het maar APC is.

Zal kijken waar ik die prop's vandaan haal, ik weet niet of Quartel Veenendaal ze kan leveren. Natuurlijk wel de Amp-meter.

Grtz

JariW

Nog een vraagje,...
Er is verschil tussen APC slowfly en electric. Maar wat is nu de APC klap, of is dit een heel andere??

De klap is zonder landingsgestel toch het veiligste :roll:

Grtz

JariW

robert zeeland zei:
Verder neem ik berichten over lipo's die 10 en zelfs 15-20C kunnen ophikken met een stevig korreltje zout.

De Kokam 350 UHD cellen gebruik ik al meer dan een jaar in o.a. in een Stinger pylon racer. Deze cellen worden continue met 20C ontladen en kunnen dit nog steeds prima aan.

De oude, brede, platte Kokam 2000 cellen konden inderdaad geen 9C continue belasting aan. De nieuwe, smalle Kokam 2000 UHD cellen kunnen 15C continue goed verwerken, mits er voldoende luchtstroom koeling is.

Theo Coenen zei:
Heb je in deze configuratie de stroom em het toerental al eens gemeten?

Ik wil die Typhoon 15 met een 9x5 of 6 prop in combinatie met 3s1p Kokam 2000 gebruiken in de Tucano van Nigel Hawes.

8x6 Camprop 10.000 toeren en 15Amp
9x6 Camprop 9.000 toeren en 18.5Amp

9x6 APC Electric heeft veel power. Lijkt me voor de Kokam 2000 geen punt.
http://www.airmedia.se/Typhoon-15-10-test.htm

Echter een 8x6 Camprop zou ook leuk kunnen zijn. Voldoende power en langer vliegen. Gewoon uitproberen.
Trouwens bij W&W kost de Typhoon-15 Euro 64 (Plettenberg versie).

Cheers,
Rob

Bert zei:
De Kokam 350 UHD cellen gebruik ik al meer dan een jaar in o.a. in een Stinger pylon racer. Deze cellen worden continue met 20C ontladen en kunnen dit nog steeds prima aan.

Knap is dat! Op geen enkele site kom ik specificaties van lipo's die 15-20C leveren, maar jou lukt het.
Volledigheidshalve zul je toch moeten vermelden hoeveel cellen van 350mAh je parallel gebruikt. Dat is namelijk waar het hier over gaat; de relatie tussen propmaten, capaciteit en vermogen.

Hoe meet jij die stroomsterkte eigenlijk? Ik lees bijv. op dit forum dat bepaalde 'e-heads' deze meten met een gewone multimeter (of zelfs 2parallel) Volgens mij is zo'n apparaat daar niet voor geschikt!

Succes, robert :)

Info over Kokam cellen en belastings grenzen: http://www.ahtmodelbouw.com/DaviWB/Pagina5.html

In mijn Stinger gebruik ik een 3s2p Kokam 350 UHD pakket. De stroom in stand is 16 Amp. (Gemeten met inductie meter.) De stroom in de lucht loopt blijkbaar terug tot 14 Amp daar de vliegtijd 160 sec is waarna er weer 630 mAh bij geladen moet worden. Bij een continue belasting van 20C is dus nog 90% van de capaciteit beschikbaar. Volledigheidshalve dient wel opgemerkt worden dat de zeer hoge vliegsnelheid van de Stinger voor zeer goede luchtstroom koeling zorgt.

Robert...

Welke amp meter bedoel je. Al wat ik kan vinden op internet bij Quartel is een normale amp-tang. Voordeel is de 199 Amp zonder de leiding te onderbreken. Is voor de rest een normale gelijkstroom amp-meter.

De kosten zijn wel knap hoog zo'n 90 euries voor een tang.

GrtZ

JariW

BoomDuiker zei:
Trouwens bij W&W kost de Typhoon-15 Euro 64 (Plettenberg versie).

Die heb ik en met een 9x6 APC electric op 7 cellen ging perfect voor de Reflex, maar bij de crash is er een magneet los gekomen en de motor door Plettenberg vervangen.

@ JariW, onmisbaar voor een elctrovlieger is een Astro watt meter. Deze koppel je tussen de accu en de regelaar en geeft je dan gelijk alle gewenste gegevens zoals voltage, amperage, verbruikte watts en verbruikte ampere's. en deze meter kost op de meeste plaatsen rond de 60 euro/dollars.

Hoi Theo,

Aha. Crash is minder mooi....
Ik zit nu al "weken" te wachten (vanwege crash) op een vervangende as (3.17) voor mijn Typhoon.

RBCkits heeft vakantie, dus dat kan nog even duren... :-( als ik zo ooit krijg....

Bij mijn crash waren de magneten ook los. (ut ging hard). Die magneten heb ik zelf geplakt.
De motor maakte daarna echter een ietwat ruw geluid. Dat kwam door de scheve as. Kun je pas zien/constateren als je hem rolt op een glasplaat.

Als blijkt dat de as niet los verkrijgbaar is, dan stap ik over op LRK Torcman motoren.
Duurder, maar wel spareparts die leverbaar zijn!

Rob

Al eens aan een as uit een gesloopte CD drive gedacht?
Zal vanavond even meten wat ik aan doorsnedes heb liggen.

Hoi Niek,

Bedankt voor je reaktie. Maar de as is 5cm lang.
Denk niet dat een CD drive as zo lang is...

Heb elders al gekeken, maar nog niks gevonden.
En mijn bestelde PicoJet laat ook maar op zich wachten.. ut zit echt tegen ;-)

Rob

Ik heb geen digitale schuifmaat, maar ik denk dat de as die ik hier nog heb liggen van de chipsledden motor erg dicht in de buurt komt van die 3,17 mm. Dus effe in de auto springen en komen halen, dan kun je hier ook weer mee verder.

Goedemorgen,

Misschien een wate late nabrander, maar ik heb n.a.v onderstaande Quote een vraagje:

robert zeeland zei:
Hallo,
Juist, die link zocht ik.
NB: ik werk met een typhoon 15/13 en niet de 15/6 of 15/10

De 15/13 is de sleurversie, hoog koppel/grote prop's (en lagere toerentallen)

Waar kan ik spec's vinden over de verschillende T15 motoren?
Dus props combinatie amps etc.
Of zitten die verstopt op de site die Theo noemde??

Op zich lijkt me dit DE motor die ik zoek, ik twijfel alleen nog over het type.
Is de T15/10 dan niet de "gulden"middenweg??

Alvast bedankt

Martin

zit er ook nog verschil in als je 3p2s 11,2v lipo`s met 8x6 prop gebruikt of nimh met een 8x6 en dan doel ik op de ampère`s :?: :?:

Volgens moto-calc

3s2p kokam 350 8 x 6 17,9 Amp
3 x Kan 1050 11,8 Amp

De 17,9 Amp is een beetje veel, daarom gebruik ik de 8 x 4,5. Gaat zeer goed.

Ik weet niet hoe goed motocalc dit weergeeft. Ik heb zelf het idee (weerspreek me) dat het een beetje overdone is. In ieder geval is bij mij halfgas genoeg en worden ze dus niet te zwaar belast.

Grtz

JariW

Back