U-177 twee speedcontrollers

  • Topicstarter Topicstarter tomviguurs
  • Startdatum Startdatum
T

tomviguurs

Guest
Hallo mensen,

Bezig met mijn duikboot zit ik nu op het punt van de elektronica wb servo's, en aansluiten van de motoren. Via dit forum heb ik al een goed idee kunnen krijgen hoe ik het beste mijn kanalen kan instellen voor de besturing echter heb ik een vraagje mbt de speedcontrollers:

Ik heb bij mijn U-177 twee speed/motor controllers bijgeleverd. Nu dacht ik eerst eentje voor de motoren en eentje voor de duiktanks maar dit lijkt mij niet echt logisch.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Groeten,

Tom

== Ik ben er al uit... goed lezen schijnt toch wel eens te helpen :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Tom

Ik ben ook een Engel boot aan het bouwen.
Ik heb dit weekend de duiktanks aangesloten op de regeleenheid.
Hiervoor heb je geen aparte regelaar nodig.
De regeleenheid met de oranje relais bedienen de motoren van de tanks.

Je hebt dus voor iedere schroef een regelaar.
De boot wordt wendbaarder als je ook de schroeven apart kan bedienen. (dus bij een korte bocht de binnenste motor kan uitschakelen of zelfs achteruitslaan).
De kan dit regelen met en mixer op je zender.
Een ander optie is een zender kopen in "navy" uitvoering.
De Futaba navy F14 heeft rechts een gewone kruisknuppel maar links een dubbele gashendel (kijk maar op de Robbe website), dit is speciaal voor boten met 2 schroeven.

Welke uitvoering duiksysteem heb jij?
En welke zender?

Groeten Willem
 
probleem servo's met motoren

Hoi, ik heb een TAES met Tmax uitvoering met een Robbe Futaba FX-18 zender. Ik heb dus ook de bedoeling om de motoren apart te bedienen maar nu heb ik een probleem voordat ik uberhaupt met de duikinstallatie begin.

Ik heb de speedcontrollers aangesloten op de grote batterij en de 3 polige aansluitingen op de RX zender kastje. Hierbij heb ik de rode kabel los gemaakt omdat het geen BEC systeem is, immers krijgt het zender kastje stroom van de kleinere batterij.

De speedcontrollers voor de motoren heb ik op kanaal 3 en 4 zodat ik ze met de linkervooruit stick en de rechtervooruit stick op de ontvanger kan bedienen.

Als ik de servo's voor het achterroer en duikroer achter aansluit op 1 en 2 op het zender kastje en vervolgens de motoren wil draaien gaan mijn servo's ook kleine bewegingen maken. Probleem is ook dat ik van Engel geen aanwijzingen heb voor een aansluitschema en dat ik het maar zelf moet uitzoeken. Oke het is een beetje recht - toe - recht - aan en eenvoudig maar volgens mij heb ik toch wat fout gedaan, omdat als ik de motoren wil draaien de servo's ook kleine 'storingsachtige' bewegingen maak.

Wellicht weet iemand hier wat ik fout aan het doen ben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo Tom,

Zijn de motoren ontstoord? Niet ontstoorde motoren kunnen die kleine servobewegingen veroorzaken.

Hoi, volgens mij wel. Ik heb die kleine condensators op de motoren moeten maken en dit volgens het schematje gedaan die bij de speedcontrollers erbij geleverd zaten.
 
Hallo Tom,

Dan zijn ze dus ontstoord. Wat ook storing op kan leveren:

-Is de antenne nog opgerold, of ligt hij vlak langs een regelaar?
-Ligt de ontvanger dicht bij de regelaars, of motoren?
-Is de ontvangeraccu goed geladen? Anders kun je ook eens testen zonder ontangeraccu. Hiervoor dan één van de twee plus-draadjes uit de regelaars op de ontvanger aansluiten, dan werkt het via die BEC.
-Heb je TL-lampen boven je werkbank hangen? Kan ook storen.
-Anders eens testen wanneer er iets fout gaat. Dus eerst één servo aansluiten, dan de tweede, dan één regelaar erbij, en dan de tweede regelaar. Als er dan bij het inpluggen van een bepaald ding storing op gaat treden heb je de schuldige te pakken.

Nog een opmerking, bedenk dat je bij een sub ook 'hoog / laag' nodig hebt voor de duikroeren. Alle twee de vooruit - achteruit sticks voor de vaarregelaars gebruiken is dan niet handig. Wat je misschien wel kunt doen is de beide motoren met de linker stick sturen. Beide motoren vooruit - achteruit is dan de stick naar voren en achteren. De motoren tegengesteld laten draaien dan met die stick links en rechts. Dat is met de X-mixer in je FX-18 eenvoudig in te stellen. Dan hou je op de rechter stick 'hoog / laag' en het richtingsroer. Ik heb zelf ook een FX-18, als je wilt weten hoe je die mixer instelt laat het me dan even weten, dan ga ik hier even bekijken.
 
hallo Tom

Ik ben het helemaal met Lex eens.
Zelf heb ik ook een FX18
er is veel instelbaar.
Bij de zender zat alleen een dik boek met buitenlandse gebruiksaanwijzing, ik heb de NL versie gedownload, is al moeilijk genoeg!
Ben nu ook bezig alle RC componenten in mijn Engel sub te bouwen.
Will alles testen voordat het tussendek erop gaat.
Werkte de Tmax dus niet goed.
Zoeken, zoeken, lees ik gisteren nog een keer de manual van Engel.
Staat daar in dat dit niet werkt in de PMC mode (storingsonderdrukking van de zender/ontvanger).
:rtfm: deze week dus nog een keer testen met uitgeschakelde PMC.
De FX18 heeft standaard PMC, deze moet ik dus uitschakelen, ik denk dat jij hetzelfde moet doen.
Ik ben deze week een paar dagen in het buitenland, hoop zondag weer tijd te hebben om te knutselen en een update van mijn bouwverslag te maken.

Groeten Willem
 
Hoe een Tmax met PPM of PCM omgaat kan ik niet zeggen, maar met alleen twee regelaars en twee servo's aan je ontvanger zou het geen verschil moeten maken. Welke van de twee je gebruiken moet hangt af van het type ontvanger, met de FX-18 is het omschakelbaar. Maar een PPM ontvanger reageert niet op PCM signaal, en omgekeerd. De verschillen tussen de twee overdrachtsvormen kun je hier lezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Lex,
Dit maakt veel duidelijker.
Mijn Tmax doet nu het volgende:
Hij reageert goed in de "surface" en "zweefstand" , boeg of hek trimmen werkt ook in de zweefstand.
De maximale diepte schakelaar doet het ook goed.
Echter:
1) Naar onder trimmen in de zweefstand heeft opduiken tot gevolg.
2) Keuze "bodem" heeft opduiken tot gevolg.
3) Bij uitschakelen zender (dus verlies signaal) blijft de Tmax in zweefstand (dus fail-safe werkt niet).
Ik kan goed begrijpen dat een fail-safe die ingesteld is op PPM niet werkt in PCM.
De andere "storingen" kan ik moeilijker verklaren.
(ben zelf geen specialist in elektronica)

Ik zal dus even een PPM ontvanger moeten aansluiten (heb op marktplaats 2 keer een doos met Futaba spul gekocht) en het geheel in PPM mode moeten testen.
Wat ben ik blij dat het tussendek er nog niet opzit, nu kan ik overal nog bijkomen!

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt:
Hoi Willem,

Hoe dat Tmax systeem precies werkt weet ik niet, maar het klinkt zo niet helemaal gezond. Óf het is een RTFM-kwestie (;) :)), óf ik zou er eens een mailtje naar Engel aan wagen als ik jou was.

Wat het PCM aangaat, als ik het goed heb kun je de ontvanger 'vertellen' dat hij bij een storing of onduidelijk signaal de laatste zuiver doorgekomen positie van een servo (en dus de Tmax) vasthoud, óf dat hij dan naar een geprogrammeerde fail-save positie gaat. Als bij jou dat eerste ingestelt staat blijft de Tmax inderdaad staan waar hij staat als je de zender uitzet.

Ik heb wel het vermoeden dat het fail-save programma in de Tmax waar je het over hebt niets te maken zou moeten hebben met PCM of PPM. Dat is iets in de overdracht tussen zender en ontvanger, het signaal dat de ontvanger naar een servo (en dus ook de Tmax) stuurt veranderd er niet door. Die Tmax kan nooit weten of je PCM of PPM gebruikt...
 
Laatst bewerkt:
Hallo Lex

Ik heb gisteravond nog snel even getest.
Het was al over 11 uur 's avonds toen ik tijd had (of eigenlijk dus niet meer) maar ik was te nieuwsgierig om naar bed te gaan :sleepy:
Eerst zender van PCM op PPM gezet.
Zoals verwacht reageerde de boot niet meer (wist ik wel maar wilde het toch testen).
Dus de ontvanger uitgewisseld van PCM naar PPM.
Conclusie:
De T-max werkt precies volgens het boekje.:grin:
Ik heb hem getest met 1 schakelaar en 2 schuiven van de zender.
Alleen de schakelaar werkte andersom, maar dat is met een FX18 zender zo geprogrammeerd. (kan ook zijn dat ondergetekende de schakelaar dus bovensteonder in de zender geschroefd had).
De Tmax is dus in orde en de Engel manual klopt ook.
Als ik nu de zender uitschakel gaan de servo's "jutteren" maar de Tmax laat de boot opduiken.
Ook een probleem:
Bij signaalverlies slaat de richtingsroer servo heeeel ver uit, veel verder als normaal (met trim).
Dit kan mij richtingsroer bediening (met staaldraadjes) beschadigen.
Het is wel jammer dat de Tmax niet werkt in PCM (moet dus een andere ontvanger zoeken voor mijn Seehund)

Volgende stap:
De trim van de Tmax aansluiten op de LTR (hou ik weer een kanaal over op de zender).
Heb hiervoor wat extra futaba touwtjes (verlengkabeltjes) besteld bij Conrad.
Na de testvaarten (over X maanden) kan ik beslissen hoe ik de diepte regel:
a) Via schuif op zender
b) Via diepte sensor van de LTR.
c) kiezen tussen deze 2 via een schakelaar op de zender. (kost dus totaal 2 kanalen).

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt:
Da's mooi Willem, goed dat het opgelost is.

De uitslag van het roerservo kun je ook nog 'zekeren'. Als je een Failsave tussen de ontvanger en roerservo zet dan gaat die signaal naar de servo sturen als hij vanuit de ontvanger niets meer krijgt. Dat kun je dan afstellen op 'roer midscheeps', en je draadjes blijven heel. Bij voorbeeld deze van Conrad Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek Of mechanisch op het servo zelf. Gewoon dat de roerhevel tegen twee aanslagen aanloopt in de uiterste standen, dan kan'ie niet verder draaien, en blijven je draden ook heel.

Mogelijk is ook een optie om een heel andere ontvanger aan te schaffen. Een ACT, ook van Conrad, en dan deze: Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
Dat is een PPM ontvanger die doet alsof hij een PCM is. Je kunt erin programmeren welke positie elke uitgang inneemt in het geval van storing. Óf hem laten 'hangen' in het laatste geldige signaal. Ik heb nu twee van die dingen in gebruik, en ze werken perfect. (Één daarvan in een oppervlakteschip dat erg veel storing had met de originele Futaba ontvanger, met de ACT is het bijna helemaal weg.) Dan blijven dus bij storing al je servo's rustig, en gaan ze naar een geprogrammeerde stand. Voor de Tmax is dat dan "leegpompen", de ontvangst-failsave van de Tmax werkt dan niet meer, hij krijgt immers altijd een geldig signaal van de ontvanger. Maar leegpompen is leegpompen, of de ontvanger dat nou zegt of de ingebouwde failsave maakt niet uit.
 
Laatst bewerkt:
act servo

Hoi Lex,

Ik lees dat verhaal van jullie over die storingen ook mee, en ik heb geregeld ook problemen
met mijn ppm ontvanger ,servo's onrustig enz.
Nu was ik van plan ook een ACT ontvanger te kopen, welk type kan ik het beste nemen ?
(schepen dus) als ze goed werken schaaf ik er meer aan.

Gr. Rob
 
Hallo Rob,

Ik heb twee types van ACT in gebruik. Ik ben daar trouwens op getipt door Jan Huizenga. Een achtkanaals die hierboven beschreven is ligt in de MBT, en gaat ook in de U 31, deze:

231087_RB_00_FB.EPS.jpg

Conrad nummer 231087 - 89, directe link

Dan is er ook een 6 kanaals ontvanger met dezelfde eigenschappen:

231094_RB_00_FB.EPS.jpg

Conrad nummer 231094 - 89, directe link

Ze hebben alle twee die ingebouwde failsave functie, en een goede ontvangst. De achtkanaals is bovendien een "dubbel superhet" ontvanger die een betere ontvangst heeft dan single ontvangers. Maar de 6 kanaals doet het ook goed, die heb ik in de Gato liggen. En daar loopt de antennedraad in de WTC over allerlei electronica en motoren heen, niks geen storing. Ik ga niets anders meer kopen, maar dat wil niet zeggen dat andere fabrikanten geen goede ontvangers hebben. Maar die ingebouwde failsavefunctie vind ik wel erg handig in een sub.
 
Dag Rob,

Leuk he die Engel kits en dan hun duiksysteem laten werken met een PCM systeem.

Dit probleem is dus niet alleen met de Tmax duiksystemen maar Bv ook met mijn TAE van mijn Lafajette kit, toen ik zo ver was om mijn duiksysteem te testen (gelukkig droog) bleek dat ook mijn nood blazen mooi niet werkte met mijn Futaba DP 148 nogwat PCM ontvanger, hoe ik ook las in mijn handleiding en ompielde met mijn servo kanalen.
Nu had ik in een nogal snel electro kistje een (jawel) ACT Q8 ontvangertje liggen en één die zich gedraagt als een PCM maar lekker toch PPM is, dan die maar eens proberen dacht ik, en hup gewoon werken als een beer en dat doet ie nog steeds in mijn sub.

Vraag niet hoe het kan maar profiteer er van zou ik zeggen.

Even over dat schokken van je servo's nu kan het ook zijn dat als je ontvanger accu net knetter vol is geladen en er een kleine 6volt op je systeem staat,
Kunnen je servos ook wat nerveus reageren, dit zal na een paar minuten weer weg gaan omdat dan je spanning wel inzakt, heb ik zelf na op het veld opladen van mijn vliegtuig accus ook wel meegemaakt.
Gelukkig was er een club lid die mij dit fenomeen uitlegde zodat ik niet lichtelijk vermoeid (lees Laaiend) naar huis hoefde, en dus rustig grote gaten in de lucht ben gaan vliegen, (dat is beter dan in de grond)

Groeten,

Jan.
 
Môgge Lex,

100 points, dacht het wel, maar zeker is zeker.

Goed verslag van je Gato, Ik heb zojuist de 8DSQ bij Conrad besteld, ben wel Quarts vergeten maar die kan ik wel omwisselen
met de Graupner of Robbe neem ik aan ?

Gr. Rob
 
Laatst bewerkt:
Act ontvanger

Hallo Jan,

Ik zojuist een Act 8dsq bestelt bij conrad want ik vond het maar vervelend die storingtjes
op mijn servo's ed.
Ik las van lex en jou dat jullie er tevreden over zijn.
Nou we zullen zien, of ik ook kan grijnzen !!

Gr. Rob
 
....

ben wel Quarts vergeten maar die kan ik wel omwisselen
met de Graupner of Robbe neem ik aan ?

Gr. Rob

Weet ik niet. In de zeskanaals uitvoering lukt het met een Robbe quarts, heb ik geprobeert. Die achtkanaals is een DualConversion ontvanger, en daar moeten dan ook DualConversion (dubbel superhet, DS) quartsen in. Ik heb dat nooit met Robbe of andere quartsen getest omdat ik die niet had, maar je kunt het gewoon uitproberen.
 
Môgge Jan

'Bedankt voor de snelle service, ben wel benieuwd naar het resultaat , werd er een
beetje gooierig voor dat ik normaal niet doe


Gr. Rob
 
Back
Top