U 2540

• Topicstarter Topicstarter bingbing
  • Startdatum Startdatum
B

bingbing

Guest
Goedemorgen,

Mijn naam is Koos van Woudenberg. Ik woon in Assen en ben autorijinstructeur.

Ik heb kortgeleden de U 2540 van Robbe gekocht. Toen ik wat jonger was, heb ik veel gebouwd aan kleinde bouwmodelletjes. Maar nu dus deze joekel. Ik ben heel rustig begonnen en heb veel gelezen in de montagehandleidingen.

Ik zit nu echter muurvast omdat er naar mijn mening een onderdeel ontbreekt. Voor degenen die de U 2540 al gebouwd hebben of aan het bouwen zijn: het gaat om onderdelen 1.23 en 1.24 (tube en threaded rod) Ik heb wel een stukje schroefeind maar begrijp niet welk onderdeel ze met de tube bedoelen.

Wie kan mij een eindje op weg helpen?

Met vriendelijke groet

Koos van Woudenberg

Dag Koos, welkom in deze wondere onderwaterwereld.
Neem eens per PB contact op met Lex Verkuyl. Hij is Drs. 2540 in dit forum.
Succes met de bouw en laat eens wat foto's van dit monster zien!

hallo koos

die tube is normaal de dikwandige messign buis die mee in het packet zit
deze moet je in elkaar solderen
aan de ene kant komt die draad stang aan de andere kant die zeskant bout
met deze constructie draai je aan de voorkant de duikboot dicht

vooral niet vergeten om na het solderen pennetjes dwars door deze buis te boren om het draad einde en de bout te zekeren
bij mij was hij los gekomen (u47 zelfde systeem) en het heeft heel wat werk gekost om deze er uit te halen
daarna heb ik bajonetsluitingen in gebouwd wand de ellende die ik had gehad wilde ik echt niet meer

groeten raf

Hallo Koos,

Van mij ook welkom in het onderwaterhoekje.

Het is inderdaad zaak om het goed te solderen. Raf heeft hem geborgd, een slim idee. Ik dus niet, maar tot nu toe gaat het goed. Ik heb 'm wel met een brander gesoldeerd, een flink stuk goed warm stoken, en dan blijven verwarmen totdat het soldeer langs de draad de buis in vloeit. Dit onderdeel krijgt de volledige trekkracht te verwerken als je de boot sluit, en dat is toch aardig wat.

Goedenavond,

Bedankt voor jullie reactie's. Het onderdeel ontbreekt bij mij dus niet maar ziet er op de foto's in het boekje veel kleiner uit.
Ik kan als ik tijd heb weer even verder.

Is solderen echt aan te raden? 2-componentenlijm kan dat ook?

Groeten,

Koos van Woudenberg

NB
Sorry voor de wat late reactie. Eigen bedrijf............ druk druk druk.

hallo koos
solderen zoals lex heeft geschreven en dan zoals ik borgen met een paar pennetjes
wet van murphy
als het kapot kan dan zal het hoogst waarscheinlijk ook wel kapot gaan
en meestal net op dat ogenblik dat je die ellende kunt missen
als een gebeurtenis zich een oneindig aantal keer herhaalt en iedere keer is er een kleine kans dat iets misgaat, dan gaat het vroeg of laat een keer mis.

groetjes raf

Back