U-869: Type IXc/40 scale 1:40

Discussie in 'Duikboten' gestart door Jonkje, 6 feb 2012.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Ga toch maar een draadje beginnen over deze boot en het onderhoud/ wijzigingen die er aan gedaan gaan worden.

    Na 2,5 jaar geleden een U-47 van dynamische naar statisch te hebben omgebouwd begon het toch weer te kriebelen wat de U-boot betreft.

    De meesten van jullie zullen de boot kennen als de U-1234 van Douglas.

    [​IMG]

    Bijna 2m lang en ruim 17 kg zwaar.

    Verandering 1 is de doop naar U-869. Waarom? Om te beginnen kon ik voor U-1234 geen bewijs vinden voor een Schnorchel en de flak uitrusting van de boot.

    U-869 staat bekend als de U-who? Is in '45 voor de Amerikaanse kust met all hands vergaan, waarschijnlijk door toedoen van een van zijn eigen acoustische torpedo's. U-869 was uitgerust met een flakvierling tot de laatste modificatie waar o.a. de uitsparing in het voordek kwam om de duiktijd te reduceren.

    Voorbeeldje van U-190:

    [​IMG]


    Stap 1 voor de doop was dan ook het aanbrengen van U-869's logo: De Olympische ringen verwijzend naar de Olympische spelen in Duisland 1936. Officieren die in dat jaar van de academie kwamen, adopteerden de ringen als hun persoonlijk embleem.

    [​IMG]

    Deze ga ik denk ik toch vervangen voor een iets groter exemplaar. Huidige logo is 10mm breed en het gaat 15mm worden. Maatje van me heeft een prof snijplotter dus mogelijkheden genoeg! Misschien dat het logo nog in kleur komt. Dus mochten er meer duikboten voorzien moeten worden van symbolen, nummers of andere stickers voor meetings etc: stuur dan even een pb! ;)

    De boot heeft ook een transportkist. Die is momenteel helemaal wit en daar komt wat kleur op. Daar heeft wederom mijn maatje een oplossing voor aangeleverd in de vorm van een herkenbaarder logo welke los staat van U-869. Namelijk de welbekende lachende zwaardvis:

    [​IMG]

    Logo is bijna 45 cm breed. :D

    Back to U-869:

    Momenteel is al het inwendige uit de boot gehaald. Dit is om 2 redenen.

    1: Leer ik direct hoe de boot in elkaar zit en hoe het pneumatische systeem voor de ballast tank werkt.

    2: De bedrading en electronica kan netter ingebouwd worden. Is nu nogal onoverzichtelijk wat bedrading betreft.

    En aangezien het toch lekker vriest buiten en het bijna te koud is om heli te vliegen... tijd genoeg voor wat installatie werk!

    Tot zover!

    Groet Merlijn
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2012
  2. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Succes met bouwen en her-inrichten. Ik ga dit draadje volgen.
     
  3. ducharry

    ducharry

    Lid geworden:
    8 aug 2007
    Berichten:
    675
    Locatie:
    IJsselstein
    succes met de (her)bouw.
    Ook ik ga deze volgen

    Groet,
    Harry
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Heren bedankt! Suggesties cq kritiek mogen uiteraard uitgesproken worden.

    Vanmiddag alle vier 6v 4300 mah Nimh accu packs van 1mm dikke krimpkous met lijmlaag voorzien en nieuwe slangen gehaal voor het pneumatisch systeem. Vooral de slang tussen de compressor en het luchtreservoir was behoorlijk uitgedroogd dus die is ook direct vervangen.

    Tevens de de bedrading van de compressormotor en luchtreservoir vernieuwd en de verlengde servokabel van het voorste duikroer voorzien van zwarte polyester braided sleeve.

    Niet het plastic spul uit de modelbouwtoko maar polyestervezel zoals in kleding zit. Dit type braid is erg strak gevlochten, sluit prachtig aan en is vooral erg soepel. Gebruiken het op het werk als buiten mantel voor verstaging kabels van dyneema, aramide en PBO en hebben het voor kabels van 3mm doorsnee tot 40mm liggen. Ideaal dus :)

    Het voorste compartiment kan weer bijna samengesteld worden.

    Gedurende de werkzaamheden worden alle aansluitingen netjes genoteerd zodat ik aan het eind van de rit een perfect schema van de boord systemen heb.

    Foto's volgen...
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2012
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Lekker bezig Merlijn,

    Tja, als je dan toch in de botenbouw zit moet je er maar gebruik van maken, verras ons maar met de resultaten.
     
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Update van het voorste deel:

    Dit is de situatie zoals het was. In het voorste deel van de romp voor de 1.8L ballast tank zaten de volgende items:

    1) Servo voor de voorste duikroeren.
    2) Lucht reservoir.
    3) Drukregelaar.
    4) Compressor.
    5) 4x 6V 4300 Mah nimh accu's

    [​IMG]

    Uiteraard als eerste alle aansluiting op papier gezet voordat het "slopen" begon. Met vrij snel het volgende resultaat:

    [​IMG]

    De servo voor het duikroer blijft netjes op zn plek, evenals een deel van de loodballast. Deze heb ik nog even extra vast gezet. Zo lijkt het nog alsof je de wereld aan ruimte hebt... :)

    Vervolgens een hele tijd ( ruim een uur ) met onderdelen aan het schuiven geweest om de beschikbare ruimte zo optimaal mogelijk te kunnen benutten. Vervolgens op tactische plekken schuimranden aangebracht waar de componenten op komen te liggen.

    [​IMG]

    De volgende stap voor het terugplaatsen van de onderdelen was het vernieuwen van een deel van de electrische bedrading, en de bedrading voorzien van polyester braided sleeve. Deze sleeve is gevlochten met ongeveer 30 draden waardoor er een mooie dichte vlechtstructuur ontstaat en deze vooral erg soepel is. Denk aan de polyestervezel in kleding. Kwalitatief ook vele malen beter dan het plastic braided prul uit modelbouwzaken.

    Daarnaast worden ook alle luchtleidingen preventief vervangen. De leiding tussen de compressor en het reservoir was namelijk al goed uitgedroogd en vertoonde vele scheurtjes in de buitenmantel. Leidingen bij Lasaulec gehaald. Kom daar bijna wekelijks over de vloer voor mn werk dus dat was snel geregeld.

    [​IMG]

    Vervolgens de onderdelen weer teruggeplaatst. Tevens is de magneet schakelaar van het achterschip helemaal naar voren gegaan en zit nu links van de servo tegen de romp aan. Hier was nog ruimte genoeg en de "navelstreng" naar de accu's is hier ook op aangesloten. Stuurstang van de voorste duikroeren loopt uiteraard vrij.

    [​IMG]

    Ook de luchtreservoir zit samen met de drukregelaar weer op zn plek met aan weerszijden 2 accupacks. De ander 2 zitten naast de ballasttank. Om ruimte technische redenen besloten de compressor te verplaatsen naar het achterschip en een deel van de verwijderbare lood ballast naar voren te brengen ter compensatie.

    De zekeringhouder op de foto zit in de "navelstreng" verwerkt waar alle accu's op aangesloten worden.

    [​IMG]

    En de kabelboom en luchtleiding die langs de ballasttank naar het achterschip loopt. Daar is 95% van alle electronica gehuisvest. Hier kan je de structuur van de sleeve ook goed zien. Eenmaal "uitgelopen" zit de sleeve als een 2e huid om de betreffende kabel heen. Uiteinden zijn afgewerkt met een krimpkousje.

    [​IMG]


    Werk is het achterschip is reeds begonnen... pff een hele klus :rolleyes: Maar weet nu wel precies hoe alle boordsystemen in elkaar zitten dus dat doel is al bereikt :teacher:

    Tot de volgende keer! :D
     
  7. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Netjes, ik mag dat graag zien. Trouwens, de duiktank zit wel precies op het goede punt. (even ter info)
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Bedankt Douglas. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt de ballast tank te verplaatsen. Ook het luchtreservoir ligt nagenoeg op zn oude plek.

    De locaties van de onderdelen houd ik zeker in gedachten, zodat ik op het eind hopelijk zo min mogelijk met de ballast hoef te schuiven. Zal tzt een proeftank voor het uitballanceren op het werk installeren, of gewoon naar de vijver voor het bedrijf lopen... :idea: Daar zit immers al genoeg water in.

    Vijver word momenteel gebruikt als kartingbaan door locals met 50cc karts.. werkelijk brilliant!
     
  9. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Merlijn

    Ik volg je draadje ook met intresse,maar ik wil nog wel een opmerking maken over het monteren van de slangetjes op de slangtules,deze moeten met kleine slangklemmetjes worden bevestigd, vooral van de kompressor naar de luchttank ,want die lucht wordt behoorlijk warm en dan houden die trekbandjes het niet met de gevogen van dien(boem).
    Volgens mij waren er ook slangenklemmetjes bij geleverd anders heb ik er nog wel een paar liggen.

    Gr.Joop
     
  10. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Joop is weer terug van weggeweest.
    Alles weer oke?

    Hein
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo Joop,

    Ik heb je pb-tje inmiddels gelezen. Er moeten inderdaad nog slangklemmen op komen, die moet ik nog even halen hier in Heerenveen. Het zit wel vast maar had even niet stil gestaan bij de warmte ontwikkeling... waarvoor dank! :)

    De slangklemmen zaten er inderdaad wel bij alleen die zijn net iets te ruim op de nieuwe slang.. Moet morgen voor mn werk toch even bij Lasaulec zijn dus dan neem ik ze direct even mee.
     
  12. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Marlijn

    Ik zou toch voor dat slangetje tussen de kompressor en voorraadtank een gepanserd slangetje nemen (gevlochten mantel)slang die er nu tussen zit kan door de warmte(over 100 graden)opblazen en knappen.Het oude slangetje is ook nog wel bruikbaar,het lijkt uitgedroogd maar is het niet en kan met gemak nog 50 Bar verdragen,deze gebruiken wij n.m. ook in de koeltechniek waar drukken van 20 á 30 Bar normaal zijn.

    Gr.Joop
     
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo Joop, de blauwe slang tussen reservoir en compressor is een gewapende slang, tot 20 bar volgens de opdruk. Dit zou toch moeten voldoen? Uiteraard zit er aan weerzijde van deze slang al wel een slangklem.
     
  14. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Sorry Marlijn ,die blauwe slang had ik niet gezien ,deze moet goed zijn,de rest kan de gewone doorzichtige slang zijn want die heb ik ook in mijn duikboten.

    Gr.Joop
     
  15. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Geeft niks, integendeel. Altijd goed om iemand uit de pneumatiekwereld te hebben die mee kijkt ;) vele ogen zien meer dan een paar zullen we maar zeggen.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    waarom neem je niet meteen festo of legris koppelingen dan ben je van die klemmetjes en andere rommel af
    en je kan ze ook nog makkelijk los krijgen iendien het nodig moest zijn
    [​IMG]
    gr raf
     
  17. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Waarom veel geld uitgeven als de standaard conventionele slangklem goed werkt? Heb in de 10 jaar dat ik als monteur aan nieuwbouw motor en zeiljachten heb gesleuteld letterlijk honderden slangklemmen gemonteerd, gedemonteerd etc. Varierend van 5 mm tot 250 mm doorsnee... van kleine drain slangetjes tot uitlaatslangen op 6 cilinder 480 pk turbodiesels om maar een voorbeeld te geven. Dan kunnen de kleintjes in de uboot er ook nog wel bij.

    Never change a winning team... :)

    Neemt niet weg dat de sluiting op het plaatje er wel gelikt uit ziet!
     
  18. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Merlijn,

    Ziet er gelikt uit met die zwarte kousen, wellicht een goed idee in de toekomst voor de XVII, vraag me alleen een ding af, lopen er alleen stroomvoerende draden doorheen, of zitten er ook signaal voerende kabels tussen( servo kabels).
    Zo ja, dan scheiden van elkaar, het liefst zover uitelkaar als kan, bv stroom rechts en signaal links door de boot, zo niet, dan kan je mijn opmerking vergeten.

    Het zijn mooie koppelingen die Raf laat zien, heb de oude zitten in de VIIC, en de nieuwe in de V80, qua gebruik zijn de nieuwe handiger.
    En ja eenvoudige slagenklemmen werken ook goed, het is meer wat je zelf wilt.
     
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Manfred,

    Ik zal die koppelingen eens nader bestuderen, je weet maar nooit. De kabelboom op de foto bevatte inderdaad signaal en voeding. Dit is ondertussen al gescheiden van elkaar maar eerlijk gezegt om de reden dat het dan achter beter uit kwam met de ontvanger... :rolleyes: Maar je hebt helemaal gelijk. Goed punt. :teacher:

    Bij de U-47 had ik die ruimte niet... hier wel dus dan moet ik er ook dankbaar gebruik van maken.

    SB is nu signaal, bb voeding.
     
  20. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo Merlijn,

    waarom zou ik de kabelsscheiden van de servo's?
    Stroomvoerend en schakeldraden?

    Ik heb in al die jaren nog nooit de kabels gescheiden in een boot.
    Ook nog nooit van die "rondjes" waar de kabels door gaan tussen de kabels gehad.
    Al zag je die een 30-35 jaar geleden wel vaker.

    Hein
     

Deel Deze Pagina