U-96 logo lachende zwaardvis

Heren,

Wie kan er meer over vertellen en of uitleggen?

Bleef of hoorde het logo van bijvoorbeeld de U-96 "lachende zwaardvis" bij een boot of hoorde die bij de bemanning/commandant?

In een boek heb ik een foto gevonden waar het logo van de lachende zwaardvis staat op de toren van U-744.
Ook is de toren een variant die mij niet bekend voor komt. De reling achter de brug steek (lijkt het) verder uit.

Lachende%20zwaardvis.jpg

U-96%7E0.jpg

Voor zover ik het op een DVD heb kunnen zien van originele beelden, was de toren van de U-96 die van een VIIC.
Wie weet meer?

Groeten,

Joris

Hallo Joris,
zoals al eerder geschreven is hadden de kapiteins veel eigen inbreng bij de bouw van een schip.
En elk schip had zijn eigen logo en eigenaardigheden.
En zoals vaker geschreven is, geen enkele VIIC, XXI, Gato, Balao, 206, 212 en ga zo maar door was/is exact het zelfde.
Tijdens de bouw van de eerste romp wordt al vaak wat gewijzigd.
En die wijzigingen zie je in de volgende rompen.
Op tekening kun je veel maken maar tijdens de praktijk, dus bouw en varen, dat zijn de test periode's wordt er wel wat gewijzigd.

Wat betreft de info dat geen U-boot het zelfde was, dat begrijp ik.
Maar mijn vraag is:

Bleef of hoorde het logo van bijvoorbeeld de U-96 "lachende zwaardvis" bij een boot of hoorde die bij de bemanning/commandant?
Wat uit de gegevens dan zou blijken dat er twee U-boten zijn met het zelfde logo...
Of kwam dat ook voor?

Groeten,

Joris

Hoi Joris,

Er heeft al eens een topic over torensymbolen gedraaid: Toren symbolen
Ik geloog dat jou "zwaardvis" ook ergens aan bod komt. Die zwaardvis wordt een beetje misbruikt door de herkenbaarheid denk ik, bij de VIIb van Krick zat er ook een setje decails van bij, maar hij hoort toch echt op een VIIc

Mustang,

Als je alles wilt weten over de emblemen op u-boot torens, kan ik je het boek "embleme wappen malings" van Georg Hogel aanbevelen.

Om op jouw wapen van de U96 terug te komen. Het wapen op de toren is eigenlijk een initiatief van de commandant. Officieel wilde de kriegsmarine geen kenteken (zoals nummer U-96) op de boten meer hebben staan om de indentificatie door de vijand te bemoeilijken. Om die reden werden de nummers op de boeg en toren verwijderd bij het uitbreken van de oorlogs handelingen.

Echter was het wel een traditie om een toren embleem op de boot te schilderen. Vaak had dit embleem iets te maken met de commandant, een bijzondere krijgshandeling (in geval van de stier op de U-47) en/of het flottille waar de boot toe behoorde.

De lachende zwaardvis was tevens het symbool van het 9de U-Fottile welke van november 1941 tot augustus 1944 Brest als thuishaven had. De U96, U217, U230, U377, U407, U450, U591, U659, U664, U739 en U954 hadden allemaal een lachende zwaardvis als torensymbool. De kleuren waren in het groen of rood. Door het boek heen bladerend denk ik dat het 1 van de meest voorkomende symbolen was.
In het boek wordt er over de U96 het volgende geschreven:

14/09/1940 7de U-Boot flottille, daarna 03/1943 24ste U-boot flottille; 22 U-boot flottille. Gezoknken op 30-4-1945 in Wilhemshaven door vliegtuigbommen. Kommandant KL Lehmann-Willenbrock.

De foto toont een friend van de 1st commandant (naam: Kossatz) tijdens het schilderen van de zwaardvis die afkomstig is van een een door hem als grafikus getekende karikatuur. Lehmann Willenbroock voerde van Mei 1942 tot Augustus 1944 het bevel over het 9de U-fottille dat zijn wapendier overnam. Het teken ontstond na de 3de patrouille van de U-96.

Nieuw-2.gif

Nieuw-3.gif

Groetjes:

Mathijs

Mathijs bedankt!

Dit zocht ik dus! :-)
Het is allemaal duidelijk nu!

Toppie, weer wat meer geleerd over de U-96 en duikboten in het algemeen! :D

Groeten,

Joris

Hoi allemaal,

heb ook een vraag aan jullie,

zijn dit ook logo`s die werden gebruik op de torens,

deze beelden heb ik uit een pdf file "" The history of the kriegsmarine U-Boats ""

vast bedankt.

Yep!

Op de 2e foto middelste rij rechts, daar staat het lachende zwaardvis logo waar ik wat vragen over had.

Groeten,

Joris

Voor de liefhebbers,
Het boek wat Harrie laat zien heb ik te koop.

een mooi boek van Jean-Philippe Dallies-Labourdette.
U-BOOTE 1935-1945 the history of the kriegsmarine u-boats.

Het is een engelstalig boek met 144blz en bevat zeer veel foto's en alle (eenheids-logo's)
Ik heb van een vriend het zelfde boek kado gekregen maar dan in het duits vandaar.
Ik wil er 20 euro voor hebben.

wel ophalen ik stuur het niet op.of via een evenement.

mvg Rene

En de onderste rechts zou het embleem kunnen zijn van de U-556, die een 'Patenschaft' had met het slagschip "Bismarck".
De U-556 was in de Atlantische Oceaan op de terugweg van een gevechtspatrouille toen het smaldeel van Adm. Tovey in haar periscoop verscheen. Een aantal kapitale schepen, waaronder de carrier "Ark Royal".
Helaas voor de U-556 had ze geen torpedo's meer, en moest de bemanning lijdzaam toezien hoe de "Bismarck" werd vernietigd, ondanks de 'Patenschaft'.
Een soortgelijke tekening stond op de 'Patenschaft-Urkunde' die in de daghut van de commandant van de "Bismarck" hing.

Ik heb van Jos wat decals gekregen :proost: voor mijn U-96!

Nu heeft Jos gelijk zijn hele verzameling op de post gedaan naar mij, maar ik heb alleen de twee zwaardvisjes nodig.
Iemand nog opzoek naar een logo van het een of ander?
Ik zal z.s.m. even een foto maken van wat ik over heb.

Met :google: kwam ik dit nog tegen:

Decals 1

decals 2

Decals 3

Misschien handig voor iemand die nog wat zoekt en (vind ik) ook nog redelijk geprijsd.

Groeten,

Joris

@Joris,
bestel die decals niet daar.
Op het Duitse Ebay staan ze geregeld voor 2 - 3 euro.
Dus een stuk goedkoper.

Je moet zoeken bij
u-boot - alle kategorien
u-boot - modellbau
u-boot - rc-modellbau

Daar zitten ze vaak tussen.
Succes.

Hein

Voor de toren van mijn U979 (dreamarts) heb ik geen Decals besteld. In plaats daarvan heb ik eerst de ondergrond wit gespoten. Daarna een breed stuk afplak tape op een leeg printervel geplakt en het toren logo erop uitgeprint. Vervolgens deze met een piep klein schaartje uitgeknipt en de rest grijs gespoten met het volgende resultaat:

PICT2810.JPG

Dit is denk ik een goedkoop alternatief voor eenvoudige logo met een beperkt aantal kleuren.

Groetjes:

Mathijs

@ Hein:

Weer wat geleerd! :-)

Bedankt voor de tip!

@ All:

Deze decals heb ik over van Jos:

Decals.jpg

Mocht er iets tussen zitten, laat maar horen.

Groeten,

Joris

mdejong zei:
Voor de toren van mijn U979 (dreamarts) heb ik geen Decals besteld. In plaats daarvan heb ik eerst de ondergrond wit gespoten. Daarna een breed stuk afplak tape op een leeg printervel geplakt en het toren logo erop uitgeprint. Vervolgens deze met een piep klein schaartje uitgeknipt en de rest grijs gespoten met het volgende resultaat:

PICT2810.JPG

Dit is denk ik een goedkoop alternatief voor eenvoudige logo met een beperkt aantal kleuren.

Groetjes:

Mathijs

Ziet erg moei en orgineel uit!!! Mooier zelfs dan een decal vind ik!!!! Meer orgineel.
Top gemaakt!

Zou ik ook wel willen doen met mijn U-96, maar denk dat dat niet zo mooi wordt...

Groeten,

Joris

hallo

mooi mooi mooi
ik denk dat het ook lukt maar dan omgekeert
het logo uitknippen en de rest opplakken
dit wat jij gedaan hebt is best geschikt zoals je zei met een 1 kleurig logo
maar met meer kleuren zou het dus ook kunnen
want er bestaat stikker papier
das papier dat zelfklevend is in a4 formaat
en als je daar de logo's een paar keer opprint kan je toch in diverse kleuren spuiten

groeten raf

Joris,

Ik denk dat de lachende zwaardvis ook nog wel op mijn manier (of Raf z'n manier met een "positief" i.p.v. "negatief" logo) tw maken is. Het zijn twee kleuren welke in twee stappen aangebracht zouden moeten wworden.

Aan de andere kant als je de decals hebt is dat in ieder geval succes verzekerd. Ik ben benieuwd naar jouw eind resultaat.

M.v.g. Mathijs

Back