u2540

Discussie in 'Duikboten' gestart door tappertje, 20 jul 2005.

  1. tappertje

    tappertje Guest

    ik ga vandaag de u2540 kopen maar ik wil er een statische duikboot van maken en geen dynamische is dat mogenlijk met deze boot
    vr gr cas
     
  2. F1Down4ce

    F1Down4ce Guest

  3. tappertje

    tappertje Guest

    kunt u me mischien uitleggen waarom dat niet kan het lijkt mij dat er ruimte genoeg is voor ballast tanken
    met vriendelijke groeten cas
     
  4. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Even op de rem, F1Down4ce, niet te 'quick' antwoorden!

    Hallo Cas,

    Welkom in het duikboothoekje!

    De U 2540 is zeker wel statisch te bouwen. Ruimteproblemen zul je ook niet hebben zoals bij een U 47, de drukromp is veel grote en Robbe heeft een stuk van zo'n 25 cm niet gebruikt!

    Zoals Mathijs al schreef heb ik er één (dynamisch) gebouwd, en ben hem momenteel aan het ombouwen naar statisch. Kijk ook eens in het draadje "Robbe U 2540, hij is er eindelijk" en over de "Robbe U 47". Ik bouw mijn boot op een vergelijkbare wijze om als Raf dat met zijn U 47 heeft gedaan, en trouwens nu ook met een U 2540 aan het doen is. Eigenlijk eenvoudig: een tank die met een tandwielpomp vol en leeg gepompt kan worden. Als je hem meteen statisch bouwt kun je de indeling van het draagframe meteen aanpassen. Ik heb met de dremel het nodige ABS weg zitten frezen.

    Succes, en als je specifieke vragen hebt :sniper: U maar .. !
     
  6. tappertje

    tappertje Guest

    jullie kunnen me ook via msn bereiken cas@multiweb.nl
    praat makkelijker
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Ik vind het met het forum ook prima gaan hoor, MSN gebruik ik niet, vind ik een beetje te agressief programma van meneer Bill G. :eek:nweer:
     
  8. tappertje

    tappertje Guest

    heb je eventueel foto,s van die tandwielpomp :lol:
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Cas,

    Heb ik wel:
    [​IMG]

    Zegt niet zoveel, zo'n rond zwart ding. Het is een Cavan tandwielpomp (tip van Raf) met 1,9 liter per minuut opbrengst. Ik heb hem bij Conrad vandaan.
     
  10. tappertje

    tappertje Guest

    WAUW
    Ik trok de doos van mijn nieuwe aanwinst (2540) open
    ik werd net zo wit als de sub onderdelen
    goeiemorgen ik moet ook alles nog uitsnijden of slijpen (dremel)weet niet wat handiger is
    gelukkig ken ik een beetje duits anders had ik een probleem
    nou hoop ik een beetje hulp te vinden hier als ik er ff niet uit kom :roll:
    nu nog de juiste lijm vinden ik heb op dit moment geen idee
    dus kom maar op met jullie raad
    ps
    mooi dat systeem van conrad maar kun je het ook een beeetje in details vertellen want inderdaad die pomp zegt me zo niks of kan je me een schets mailen

    groetjes cas :bye:
     
  11. Rico van Dijk

    Rico van Dijk

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Almere
    Zjah, dit is toch ook een beetje een model-bouw hobbie eh ;-)

    succ6 met je boot!
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Cas,

    Ja, dat is even schrikken! Dat ze bij Robbe er alles zo mooi in hebben kunnen krijgen, ik kon na het uitpakken tenminste niet alles er meer in terug krijgen! Pas trouwens op voor die loodstaven die er tegen de zijkant in geniet zitten, die komen op een gegeven moment los ..... :hammer:

    Ik heb de rompdelen gewoon met een hobbymesje uitgesneden. De handleiding geeft goed aan waar je moet snijden. Die rand, pasvlak om de rompdelen aan elkaar te lijmen, is overigens niet cruciaal, die moet er later toch weer afgezaagd / -vijld worden. Met Stabilit Express lijmt het prima, half uurs epoxy gaat ook, maar drupt meer.

    Ben je trouwens geabonneerd op de Modelbouw Actueel? Daar heb ik in de nummers 103 tm 106 een bouwverslag van de U 2540 geschreven. Anders meteen abonneren, super blad !!! http://www.modelbouw-aktueel.nl Je kunt de nummers ook nabestellen.
     
  13. Lex,

    Even over die pomp. Gebruik je een gesloten tank (sealed ballast tank) of eentje met ontluchting. Ik ben namelijk op zoek naar een wat gunstiger systeem qua prijs, waarbij ik nog wel statisch kan duiken. Een gesloten tank lijkt mij een oplossing al wordt deze nooit geheel gevuld (te hoge druk). Alleen moet ik weten hoeveel bar de pomp kan hebben (minimaal 2 bar, liefst meer). Of heb ik ergens een posting gemist waar dit in stond.

    Danny
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Danny,

    Ik ga een open systeem gebruiken met watersensoren voor vol en leeg, en een afsluitklep voor als de pomp stil staat. De ontluchting dan in de drukromp.

    Wat voor druk hij kan hebben weet ik niet. Is ook niet zo belangrijk, hij moet hooguit tegen de waterdruk in leeg kunnen pompen. Als dat 2 bar is heb je een probleem, zit je 20 meter diep .... :lol: :lol: :lol:

    Raf gebruik dat type pomp al jaren met succes, en vandaar dat ik dat type er ook in heb gezet. Ook voor de rest heb ik nog een aantal ideeën van Raf overgenomen. ( :worship: :worship: ) Niet twee maal het wiel uitvinden, toch?
     
  15. Ik heb wel eens gelezen over dit systeem. Heb je hierbij geen last an vochtige lucht uit de tank? De lucht uit de tank is namelijk vochtig en als deze in de drukromp komt kun je, naar horen zeggen, regelmatig problemen krijgen met storingen en sluiting. Of is dit een probleem uit het verre verleden (ik heb dit dacht ik gelezen in het boek van Norbert Bruggen). Of is het gewoon een commercieel praatje van de fabrikanten?

    Als het gewoon goed gaat vind ik dit zeker het proberen waard. Heb jij toevallig ook schemaatjes voor die watersensoren? Zou je die dan kunnen mailen (PM voor mijn "gewone" mail).

    Bij voorbaat dank,

    Danny
     
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Danny,

    Dat is voor het eerst dat ik van dat vochtige lucht probleem hoor. 8O Wat storingen aangaat dan. De sluiting moet inderdaad tegen de hogere binnendruk kunnen. Dat laatste moet zich bij mij nog uitwijzen, zover heb ik hem nog niet klaar. Maar ik heb Raf ook nog niet over dit soort problemen gehoord :?:
     
  17. Carlo aka Rambo

    Carlo aka Rambo

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Belgie (Midden Limburg)
    Hallo

    Over dit probleem is ook het eerst waarvan ik hoor. Ma swat.
    Ik heb de duiboten van Raf, toen ze uit water kwamen na het duiken,
    nog nooit nat gezien (tenzij de buitenkant van de boot :wink: )
    na het terug openen van de boot en heb Raf er ook nooit over iets weten over te zeggen.
    Alleen dat de afsluitringen en uitgaande gaten en deksels dat die zo perfect mogelijk dicht moeten zijn en de druk aankunnen.

    Greetings
     
  18. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Danny,

    Ik zou zeggen dat als je de boot tussen de vaarbeurten toe open laat dat je geen last van vochtige lucht moet hebben. IK zou mee voor kunnen stellen dat als er vocht in de WTC zit en deze vervolgens 6 maanden er niet uit kan dat er dan corrosie gaat ontstaan. Dit vinden de elektronica en schakelcontactjes niet leuk.

    Groetjes:

    Mathijs
     
  19. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hallo, ik heb mijn 206 nu ong. 14 jaar en de Skipjack 8 jaar.
    Vaar er heel veel mee, en vochtige lucht?
    Niet echt last van.
    Maar denk er wel aan dat je ook water in de boot krijgt niet door lekkage maar door condens.
    Als het water wat kouder is en de boot wordt warm binnen in, vaar motor, duiktank motor, electronica en accu's die warm worden dan krijg je vanzelf wel condens aan de buiten wand.
    En dat zal iedereen wel hebben die het gehele jaar vaart.
    Vooral in voor en najaar of als ze in de volle zon hebben gestaan de boten en dan het water in gaan.
    Mijn boten staan altijd open na het varen en de electronica, snelheids regelaar, ontvanger en 2 kanaalschakelaar gaan eenmaal in de 2 jaar in onderhoud.
    Onderhoud is heel belangrijk bij een onderzeeër!!

    Hein
     
  20. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Cas,

    ten eerste gefeliciteerd met de aanschaf van je 2540, en ten tweede van harte welkom op het forum! Omdat ik de 2540 (nog) niet heb aangeschaft en ik Lex en Raf als absolute encyclopedie beschouw voor dit model zal ik me niet veel gaan bezighouden met de technische Robbe-U2540 vragen die je stelt (wel de algemene). Wat mij wel interesseert is de volgende vraag: waarom heb je zo ineens (ik kan me niet herinneren dat ik je ooit op het forum of een duikboot-vaardag ben tegengekomen) dit model aangeschaft? Gewoon interesse; geen bijbedoelingen! En dan de volgende vraag: heb je meer aan R/C modelbouw gedaan?

    Groet,

    Jos
     

Deel Deze Pagina