U47 in droogdock

raf

Forum veteraan
hallo

de U47 gaat vandaag in het droogdock
er zijn een paar zaken die ik aan het model wil veranderen
de servo van de richtings roeren wordt verplaatst achter de motoren
het afsluitventiel wordt een ander type en krijgt een andere plaats
de stuur print van de pompmotor wordt door een kleiner exemplaar vervangen en komt ook boven op het techrek te liggen inplaats van nu onder aan
de aansluitngen van de accu's wordt verplaatst en beter vast gezet

een volledige update van de romp en dek komt er na 10 november daar we nog een tentoonstelling hebben in Ciney
foto's volgen

groetjes raf
 
hallo

hier het sloop werk
20wnXYeDwqmJmawSCU03ks3CwibY0103kskXLQDqp1q0a.jpg

plwDZwz3po0L1iXx0503ks3CwibY0103kskXLQDqp1q0a.jpg

w7IgfLQCoJEolgYR7T03ks3CwibY0103kskXLQDqp1q0a.jpg

oDphbBdnKrCq0cac1o03ks3CwibY0103kskXLQDqp1q0a.jpg

hier boven zie je de drie vakken waar de servo's hebben in gezeten
eentje stond op zijn kop en belemmerde zo het onderhoud aan de doorvoeren
om deze te verwijderen moesten de twee andere er ook eerst uit gehaald worden met eenzelfde toestand dan nu tezien is

ICvkXYeDwqmJmawSCU03ks3CwibY0103kskXLQDqp1q0a.jpg

w7IgfLQCoJEolgYR7T03ks3CwibY0103kskXLeEULnolN.jpg

hierboven zie je de roer servo op zijn nieuwe plaats
hij licht nu op de zijkant en is makkelijker toegankelijk en de afstand naar de doorvoer is nu met een cm of 6 langer geworden
nu zal er ook minder wrijving op deze stuur stang komen testaan
en hopelijk loopt de servo nu niet meer warem tijdens het varen
als dat gebeurde dan schakelde hij zichzelf uit of de 7805 ging de mist in dat kan ook nog
de twee relais die de pomp sturen blijven daar zitten alleen het stuur printje wordt door het smd type vervangen en komt bovenaan te zitten(dat is toch de planning)
oDphbBdnKrCq0cac1o03ks3CwibY0103kskXLeEULnolN.jpg

hier de twee andere servo's eentje voor de voorste en de andere voor de achterste duikroeren
de ruimte die ontstaan is achter de servo's ga ik proberen te gebruiken om een ltr 5 in te krijgen
maar dat gaat nog eventjes passen en meten worden
er komt een afdekplaatje op waar je nu nog de oude servo bevestigings gaten ziet

groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
hallo

vandaag niet veel zichtbaars kunnen doen
een eerste verloopstukje gemaakt van raf doorvoer naar norbert brugge doorvoeren
het originele aluminium deeltje is vervangen door een stukje messing met draad er in getrokken
dit past in de koppeling (gasdoorvoer)en zit in de zeskantkop gesoldeerd
daar het stuk in de romp er niet uit kan gehaalt worden en dit is voorzien van een geleiding om de stuur stang te steunen is dit zo omslachtig moeten gebeuren
KDICYZz3po0L1iXx0503ks3CwibY0103kskXLymTK9L1c.jpg

het rechter stukje zit vast in het drukschot en kan er dus niet meer uit
het bovenste stukje is de oude opstelling
die een paar jaar goed gewerkt heeft
maar het aluminium verslijt zodanig dat er teveel speling op komt en de dichting gaat lekken
onder links de nieuwe versie volledig in messing met het stukje van norbert er ingedraait
dit kan steeds worden vervangen als het nodig mocht zijn
heel het stuk wordt met endfest300 vast gezet

morgen het tweede stukje en het derde kan nog niet gemaakt daar ik een doorvoer teweinig heb (deze van de voorste duikroeren blijft nog eventjes origineel)

groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
hallo

vandaag het tweede stukje gemaakt en het lukt steeds beter
en ik heb ze ook ingebouwd en vast gezet met tec7
nu zijn wel de hulzen over de stuur stangen te kort en moet ik deze allemaal verlengen
er is ook een foutje aan het licht gekomen
een van de buizen op de stuur stang van de voorste duikroeren was losgekomen maar door de goeie oude robbe balgen was deze toch op zijn plaats blijven zitten min of meer
de balgen gebruik ik om stof van de bewegende delen van de stuur stangen te houden aan de buitenkant van de wtc
nu ik alle buizen vervangen heb is dit probleem ook weer opgelost
morgen kan ik weer verder als de tec7 uitgehart is
nu alles wat laten rusten zodat er zich niets kan verdraaien
twee stuur stangen moeten nu ook verlengt worden daar de servo's een andere plaats hebben gekregen

groetjes raf
 
hallo

vandaag gaan alle servo's op 0 gezet worden
dit doe ik met een oude zender waar je niets op kan instellen
ik heb servo testers maar die hebben geen standen aanduiding(is er niet van gekomen om deze te maken)
dus gebruik ik maar die zender die wel van hetzelfde merk is als wat ik voor de boot gebruik
een scoop kan ook om juist het midden signaal te gaan instellen maar dit is allemaal te omslachtig
als de boot gaat varen moet je toch bij gaan trimmen in het zender programma

als dit gedaan is kunnen de roeren weer aan hun betreffende servo aangesloten worden
en de lageregelaar moet dan nog terug op 0 gezet worden daar hij naar de andere kant van het techrek verhuisd
zodat ik vanaf nu wel aan de instelschroef kan
de bedrading ga ik daarna leggen zodat er een minimaal aantal draden naar de ontvanger gaat lopen
dit om storingen te vermijden(hoe meer draad hoemeer kans op storing of zie ik dit verkeert????)
foto's volgen

groetjes raf
 
hallo

ik zie dat de canon site weer roet in het eten aan het gooien is
ze hebben om de een of andere reden al de foto's een nieuwe nummering gegeven
ik zoek naar een oplossing ????
nog een foutje ontdekt
ik was de oude O ringen een het controleren en nu merk ik dat er eentje midden door was????
ook een oorzaak van lekken natuurlijk
twee jaar intensief varen zonder nazicht blijkt toch niet zo een goede zaak te zijn
een foutje zit soms verborgen waar je het niet zou gaan zoeken

groetjes raf
 
Laatst bewerkt:
hallo

weer wat verder
het ve,tiel staat op zijn nieuwe plaats achter de servo's maar juist niet in de weg om de dichtingen te kunnen na kijken
hier het nieuwe stuur printje voor de duik pomp
KlwmZZz3po0L1iXx0503ks3CwibY0103kskXLRFLwDJmg.jpg

het is een stuk kleiner dan het vorige en het is stabieler wat instellingen betreft
het vorige wilde nogal eens verlopen al waren de potmeters afgelakt
nu alles eerst laten drogen (ik heb de bodemplaat en het L profiel waar het ventiel op komt te staan gelijmt )en dan morgen weer een beetje verder


groetjes raf
 
hallo

hier het nieuwe printje bestukt
J0phcXeDwqmJmawSCU03ks3CwibY0103kskXLH3rIFsCi.jpg

ik ben van het originele bestukken afgeweken
daar deze groep een 7805 opzich zelf krijgt wat voeding aangaat
doordat ik 2 accu pakken in de boot heb zitten verdeel ik de drie 5 volt groepen over deze twee pakken
ontvanger en regelaar zijn groep nummrt 1
de drie achterste servo's zijn groep nummer 2
en de stuurprint en relais van de duiktank zijn groep nummer3
de stuurprint heeft een fail safe als de ontvangst moest weg vallen maar of ik ze ga gebruiken is weer iets anders
de print krijgt een andere plaats zodat ik makkelijker bij de instel pots kan om ze af te regelen

groetjes ra
 
hallo

het voordeel van de drie gescheiden kringen is duidelijk
maar er is ook een nadeel
het testen van de afzonderlijke groepen is nu niet meer zo eenvoudig
alles moet meteen werken hahaha
want daar er nu weinig draden naar de ontvanger lopen moet je voor het testen van elke groep ook voor de servo testers van elke 7805 de stroom afnemen
daar er anders niets werkt
vandaag maar verder met het aansluiten van de kluwe draden

groetjes raf
 
hallo

vandaag weer eventjes wat tijd om te werken aan de u47
ik ben begonnen met de nieuwe bedrading
de vaarregelaar voorziet de ontvanger van stroom en 1 servo van de ventiel sturing
stabilisator 1 is voor de drie achterste servo's (duik ,richting en voorste duikroeren)
stabilisator 2 is voor de sturing van de duikpomp en andere electronika
het probleem dat opdook was dat om de een of andere manier de drie servo's het niet deden????
ze kregen massa en 5 volt netjes aangelevert maar verder geburde er niets
wil nu lukken dat de twee massas van de accu's niet waren doorverbonden
na dit te hebben opgelost liep alles als een trein
nu de stuur stangen gaan aanpassen want door de nieuwe plaats die sommige onderdelen hebben gekregen is het een en ander te kort geworden

als dat gedaan is wordt begonnen met de aansturing van de pomp
en de nieuwe darmpjes voor de water intake want de oude begonnen wat slijtage sporen te vertonen

groetjes raf
 
hallo

de nieuwe waterleiding zit er in
straks het printje van de water melder maken want ik heb nu geen klein relais meer liggen
en ik wil de print tussen de pootjes van het relais plaatsen
het relais dat ik daar voor gebruikt heb was veel te groot
ik denk dat ik toch een 200 gr gewicht gespaart heb tegen over de vorige constructie
en elke gram de ik achteraan win is mee genomen

groetjes raf
 
hallo

gietseren eerste test duik gedaan
en zonder succes
de boot lekt
er komt lucht uit een van de buizen van de schroef assen
en dat is een groot probleem
daar ik volgens de robbe bouwbeschrijving de assen volgens plan heb gemonteerd kan ik nu geen afdichtingen plaatsen
er is niet genoeg asbuis over om daar een dichting over heen te zetten
dus nu is goede raad duur
en pijnig ik me hersens er over hoe het kan worden opgelost
de u2540 heeft afdichtingen omdat de asbuizen die in de romp doorlopen
die van de u47 zitten maar juist door het druk schot heen
het zal weer zagen en frezen worden vrees ik

de rest heeft het prima gedaan en alles zoemt weer als vroeger
het stroom verbruik van de servo's is merkbaar gedaalt
en er komt minder spanning testaan op de stuurstangen

groetjes raf
 
He Raf,

jammer van de assen. En bij een U-boot is dat nog wat belangrijker dan bij oppervlakteboten he, dus je zal er toch aan moeten ...

Ik zie hier eigenlijk heel weinig reakties van anderen, en van mij, maar dat betekent niet dat ik er geen belangstelling voor heb, zeker niet.
Ik volg dit topic elke keer dat er weer wat nieuws staat.

Hou vol, het zal goed kom :-)

VrGr,


Theo
 
hallo

vandaag eerste poging gedaan tot het plaatsen van een dichting
ik heb een stukje uit het tech rek gefreesd tot juist tegen de as
het stuk dat blijft staan geeft meer grip voor de tec7 die de dichting vast houd
het valt nog mee met de plaats die ik daar heb want ik dacht dat ik veel dichter tegen de bajonet aan zat
maar niets is minder waar
dus een gouden raad als je een u47 bouwd
LAAT DE AS BUIZEN MEER NAAR BINNEN DOORLOPEN
ze zijn toch te kort (3 cm)om helemaal tot in de romp uitsparingen te komen en daar ook te kunnen vastgelijmt worden
morgen zien of de tec7 alleen op de dichting en de asbuis heeft gekleeft
en niet op de as zelf
deze zit er mee in om een mooie uitlijning te verkrijgen tegen over de motor
het is eenvoudig om dit meteen te doen als je de assen inbouwd
maar nu is het een rot klus

groetjes raf
 
hallo

de dichting zit er op en ze blijft mooi vast zitten
leve de tec 7

de andere as doe ik nu niet want er is geen tijd meer voor (tentoonstelling)
maar als deze niet lekt is er geen behoefte aan een paking

morgen testen of het gewerkt heeft en er geen bubbels meer uitkomen als de wtc onder druk staat

groetjes raf
 
Back
Top