Uit de oude doos ? een Holiday!

Wat is gewicht van een Holiday?

Voor de vakantieavonden heb ik een Holiday gebouwd.
Aangezien hij in een vliegkist moest passen, moest de vleugel er af gehaald kunnen worden.

Setup

Motor : 6/3d Typhoon
Klapprop : 6 * 3
regelaar : CC10
servo's : Dymond 4.7
Lipo : 1000 Mah Graupner
Gewicht : 235 gr

Vraag : is dit een normaal gewicht voor de Holiday met deze setup?

1200479afd5d98f91.jpg

1200479afd2cc7257.jpg

1200479afd2ceec8a.jpg

1200479afd2d1aa19.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Heej,

Da's toevallig, ik heb nu net alle onderdelen binnen voor
m'n holiday en ga hem dit weekend afbouwen... Volgens mij is
dit een redelijk normaal gewicht.. EPPshop.nl - Holiday Hier zeggen ze dat een holiday met
brushed motor en nihm cellen ongeveer 210 tot 230 gram weegt...

mvg

Laatst bewerkt:
Hoi,

Mooie afwerking aan die Holiday van jou! 230gram is geen enkel probleem voor een brushless setup. Zelf heb ik een tiental van die kistjes 'versleten', de eerste paar nog met speed 280. Door de vele herstellingen (de kostprijs van het toestel verleidt me steeds tot een 'spectaculaire' vliegstijl) steeg hun gewicht steeds van 190 naar 230 gram en dat is voor een speed 280 wel de limiet. M'n ultieme versie trok sterk op jouw setup. Alleen gebruikte ik een 7x7 van Aeronaut (na het beroemde gunther-propje een van de beste props die ik ken) Met jouw 6x3 ga je langere vliegtijden en een rustiger vlieggedrag hebben. De starre 7x7 zorgde wel regelmatig voor een afgebroken neuspartij maar dat kan de pret niet drukken. Zelfs op het veld is dat meestal snel hersteld. Je accupakket is een 3S voor zover ik op de foto kan zien. Dan zit je met de CC10 en 1000mha nog wel safe met en 6x3 op die 6/3D. Let wel een beetje op voor de temperatuur. Die twee gaten in je prachtige carbon accudeksel zijn een goed begin voor de afvoer van de warmte. Voorzie je ook vooraan openingen voor koellucht voor motor, regelaar en batterij?
Wat ik niet kan zien op de foto's is of je enige versteviging aangebracht hebt in de vleugel. In een 280speed versie kan je de vleugel moeilijk overbelasten, enkel na een 40 tal vluchten zie je 'materiaalvermoeiing' bij het piepschuim optreden. Echt stijf kan je de vleugel dan niet meer noemen. Voor een brushless versie is een versteviging in de vleugel echt wel aan te raden. Je kan heel eenvoudig een 4 mm koolstof buis van 36cm in de vleugel verlijmen (op het dikste punt van de vleugel) maar veel netter, simpeler en even stevig is hetvolgende. Snij uit 0.6mm triplex een plankje van 36cm op 1cm (ongeveer). Snij met een hobbymes in de vleugel op de dikste plaats 1 cm diep(!) een gleuf. Pas de triplex ligger voor de maat en pas aan indien nodig. Smeer daarna de triplex ligger in met 5min epoxy en duw hem in de gleuf. Veeg de overbodige lijm weg. Vleugels met een triplex ligger heb ik zelfs met m'n brushless setup niet meer stuk gekregen in de vlucht.
Misschien een laatste tip: de piepschuim rolroeren durven gaan flutteren als je volgas aanduikt voor een high-speed low pas (en geloof me: clubleden staan versteld als die piepschuimkist als een hotliner voorbij gaat!). Rolroeren 'indekken' met dezelfde 0.6mm triplex en glasvezel als scharnieren helpt hier erger voorkomen.

Als ik jouw kistje zo zie, krijg ik weer zin om bij Willem Bravenboer binnen te stappen voor een pakketje piepschuim... ;-)

Veel succes ermee!

Stekke

ha stekky,

bedankt voor je reactie.
Er komen nog 2 extra gaten aan de onderkant.
In de vleugel zit een koolstof buis gelijmd (rond 4 , hol) voor de versteviging. Deze is alleen niet zichtbaar omdat deze op de overgang van de verf zit.
Ik heb rondom de romp 2 kevlar strengen lopen zodat de romp niet te snel afbreekt.
De koolstof platen zijn om de kracht van de vleugel over te brengen op de romp. ( Met alleen de rompvliegen gaat wel snel, maar is vaak van zeer korte duur ;-) )

wat bedoel je precies met rolroer indekken?

Hey,

Lijkt me dat je kist behoorlijk goed verstevigd is. De rolroeren indekken? Snij (of knip :D) de vorm van de bovenkant van de rolroeren uit 0.6mm triplex en lijm deze bovenop de rolroeren. Dan zijn ze een heel pak stijver. Ik heb glasvezel (met epoxy) gebruikt als scharnieren, blijft iets beter zitten dan de standaard kleefband. Je zou ook volledige rolroeren van balsa kunnen maken maar dan is het iets lastiger om het vleugelprofiel niet te schaden.
Het verbazingwekkende vlieggedrag van de Holiday zittem voor 90% in het Eppler 205 profiel van de vleugel. Probeer daar dus niet te veel aan te raken.
Ongetwijfeld ken je het typische geluid van flutter. Je moet geen schrik hebben dat de holiday bij de eerste sporen ervan in stukken uiteen spat. Ik zou zeggen, probeer eerst zonder verstevigde rolroeren. Als er na verloop van tijd (als de piepschuim wat sporen van 'gebruik' begint te vertonen) toch flutter optreedt (bij aanduiken bijvoorbeeld), dan kan je nog steeds de rolroeren verstevigen.

Ik ben wel benieuwd naar de vliegervaring...

Groeten,

Stekke

Ha Stekke,

Hier een foto van het lijmen van de koolstofbuis
1200479e2e2c2bba5.jpg

vervolgens heb ik er bovenop weer een stripje schuim opgelijmd.
1200479e2e2bbdb42.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Netjes, die koolstof buis! Spijtig dat je hem zo prachtig hebt afgewerkt :p, zonde om hem te crashen... Wedden dat je onmiddellijk terug zo'n doosje piepschuim gaat halen wanneer je er eenmaal mee gevolgen hebt? En dan steek je niet zoveel tijd meer in de afwerking want dat zie je toch niet bij je ruglingse high-speed-low-pass op 1m hoogte ;)

Groeten,

Stekke

Hallo Jeroen,
Het is nog steeds mijn favoriete vliegtuigje, makkelijk mee te nemen al je nog even een uurtje wilt vliegen, en vliegt bij windkracht 6 en op een mooie windstille avond.
Dit is inmiddels mijn tweede, de eerste werd helemaal versnipperd door Erik in Venray. Ik heb die eerste nog met NiMh accu's en een borstelmotor gevlogen en zat toen op zo'n 230 gram, nu heb ik de Hollite en zit net onder de 100 gram, dit vliegt helemaal super.
Ik had hem zelfs meegenomen naar de jet meeting zoals je ziet.

jetmeeting%2010-2007%20007.jpg

Alle mensen die ik ken zijn zeer te spreken over dit modelletje... Als ik hem ergens op een beurs tege kom voor een goed prijsje dan neem ik hem zeker mee !

Grtz Matanza

Ik betaalde een paar jaar geleden 30€ voor een bouwpakketje bij Willem Bravenboer zelf. Ik denk dat ze voor ongeveer dezelfde prijs in de vakhandel verkrijgbaar zijn.
Vleugel verstevigen? Als je met een speed 280 vliegt niet echt nodig, maar als je onbezorgd met je zendersticks wil goochelen of als je een brushless motor hebt geïnstalleerd is het sterk aan te bevelen. Het is trouwens heel simpel zoals je verder in dit draadje kan zien...

Stekke

ik heb zelf ook ooit eens zo,n holliday gekocht en helemaal op gevlogen
ik heb alleen de kist niet weg gegooid maar er mallen van gemaakt
dus als ik gouw weer even een fun kistje wil hebben
op een middag een stuk of 5 snijden van piep
plakken en weer gaan met die banaaan
en als je hem erg sterk wilt maken dek je het hele toestel in met 25gr/m2 glas mat
en lamineer epoxy (jamara heeft hier mooie kleine flesjes van)
kun je de hele zomer stunten met zo,n kist zonder al te veel schade
suc6 er mee

Tjsa, als iedereen zijn eigen holliday's maakt, kon IMA het niet meer volhouden..

HA Ben,

jou Holiday was onder de 100 gr!
wat voor "hardware" gebruik je dan?

Niek, ik begrijp je wel, maar volgens mij wordt bijna alles nagemaakt. Ik ben misschien nog een van de weinige die zelf bouwen en verbeteren ook nog leuk vindt. ;-). Deze wordt standaard niet met deelbare vleugel verkocht. Voor het geld waar ze tegenwoordig voor te koop zijn, hoef je het niet te laten. ( als je bouwtijd mee rekent)

Laatst bewerkt:
wat dachten jullie van deze setup?:
speed 280
10Aregelaar
8x4,5 klapprop
en een 860 mah 2cellen lipo...

Laatst bewerkt:
Jeroen,
Ik heb hem uitgerust met een klein Berg ontvangertje, 2 X 4 grams servo, CC 10A regelaar, zelfgemaakte cd rom motor van +/- 15 gram met Gunther propje, Flightpower 350 mAh 18C 2S.
En de basis is de Hollite, die is wat smaller.
Omdat dit een lichte set-up is, heb ik kunnen besparen op verstevigingen, die heb je bij één ons namelijk niet nodig.
Voordelen:
Vliegt heerlijk langzaam.
Vliegt lang, weinig nodig om een ons in de lucht te houden.
Power ohne ende.

Ik denk dat het nog lichter kan met wat U.H. spul, servo 1 gram, motor 5 gram, maar of hij dan nog lekkerder vliegt?

Wie Willem Bravenboer van IMA kent, weet dat hij het experimenteren hoog in het vaandel draagt. Dat je zelf probeert een modelletje ineen te steken, zal hij alleen maar aanmoedigen. De goede vliegeigenschappen van de holiday zijn vooral te danken aan het eppler 205 profiel (lekker snel maar ook genoeg draagkracht bij langzame vliegsnelheden) en de doordachte instelhoeken van motor, vleugel en stabilo.
Willem (de vader van de Holiday:)) vindt het wel zonde om het piepschuim te bedekken met glasvezelmatten. Alle toestellen in de ontwikkelfase die hij met glasvezel indekte, vlogen minder goed dan de pure piepschuim. De vleugel verstevigen met een koolstof buis of een 0.6mm triplex ligger is veel efficiënter. Trouwens, de gezichten van clubgenoten zijn goud waard wanneer hun dure kisten voorbijgestoken worden door een hoopje verpakkingsmateriaal :D

Stekke

=benvlieggraag;811655[Dit is inmiddels mijn tweede, de eerste werd helemaal versnipperd door Erik in Venray. ]

Welke Erik? Kan me niet herinneren dat ik met je Holiday gevlogen heb dus kan geen stuurfoutje zijn en ik vlieg op een ander kanaal ;-P.

Back