Uitbalanceren duikboot

Heren,

Is het een optie om zowel de ballast tank en de engel duik tank op een slede te plaatsen? Zodat er in de langte as van de duikboot een trim functie mogelijk is. Deze aan te sturen met een spindel en 2 eind schakelaars met een servo. De slede afstand is 8 cm.
Heeft iemand dit al eens uitgeprobeerd?

Ik bouw het in mijn boot, denk dat ik daar wel gemak van zal hebben.Met zowel het trimmen als met het gewichtsverlies van torpedo's.

Leo

Leo,

jouw idee klinkt een beetje als het zelfstandig en op mechanische manier ombouwen van een 'ouderwetse' TA/TAE/TAES Engel duiksysteem naar TMAX. Probeer niet zelf het zwarte garen uit te vinden:teacher: maar neem 'ns contact op met Jan Huizenga. Hij heeft de oorspronkelijke Engel tank in z'n Lafayette omgebouwd naar 'een soort van TMAX'.
Ik weet zeker dat hij in Biddinghuizen (met Lafayette) aanwezig zal zijn, dus je kunt dan zijn oplossing bewonderen.
Daarnaast kan ik je verzekeren dat het modificeren van een 'standaard' Engel duiksysteem niet opweegt tegen de kosten en de perfectie van een nieuw TMAX systeem.

Jos

Ik verbouw niet de engel duiktank, de engel tank moet er ten slotte voor zorgen dat mijn boot duikt. Maar zet deze tank samen met de ballast tank op een slede. zodat ik kan trimmen via de zender. Om het zwaarte punt te verplaatsen.

Leo

volgens mij doet Manfred (MFR) dat. hij heeft er een filmpje van. bij hem is het een los stuk lood of
ijzer.

ik heb ook wel eens gelezen over het verschuiven van je batterijen. die zijn ook lekker zwaar,

is er een reden dat je dit speciaal wilt doen met de (variable) tanks ? lijkt me dat dat weer flexibele slangetjes vereist, en nu heb je vooor je trim twee variabelen : hoe vol de tank zit en waar je 'm heen schuift.

Tenzij je er a dieper over hebt nagedacht zou ik adviseren : doe het met een vast stuk ballast/accu

hallo

een auto tim instalatie is alleen nodig als je torpedo's lanceert
lanceer je er 1 dan veranderd je gewicht (laat ons zeggen vooraan)
door de torpedo die weg is
in het echt werdt dit ook gecompenseerd
als je niets lanceerd heb je geen auto trim systeem nodig
want als je goed balanceerd dan licht je boot in evenwicht en heb je alleen tijdens het varen het verschil in romp vorm
dit verschil wordt reeds bijgestuurd door de bruggen relaar op de duikroeren
en dan zit je niet met bewegende onder delen buiten de servo en stuur stang die er toch reeds zit
de eenvoud van het styrodure balanceer systeem wordt door deze opzet teniet gedaan
ik heb reeds veel duikboten gezien die vol met electronica zaten maar zelden aan het varen toe kwamen door steeds weer om de een of andere reden een error signaal
zelfde wat boten met print platen aan gaat maar waar er zeker 60%niet waren aan gesloten
het is allemaal mooi maar mijn principe is nog steeds electronica boven op de techrek en accu's vanonder en voor de rest hou het simpel
wat er niet in zit kan ook niet stuk geraken

groetjes raf

Hoi Leo,

Ik heb inderdaad iets van dat principe in de duikboot zitten, alleen vaar ik met een enkele ballasttank, deze zit precies goed in het midden van de boot.
Het is bedoeld om het drijfvermogen van mijn torpedo's te compenseren, het systeem wat daar het dichtste bij komt is de T max.

Back