uitbalanceren u-47

• Topicstarter Topicstarter ikke79
  • Startdatum Startdatum
I

ikke79

Guest
hey

Heeft er iemand handige tips voor het uitbalanceren van mijn u-47, ik heb een
engel tank van 825ml met een uni pro sturing, Ik heb de uni pro ingesteld op 20/80 en niet op linear.
Voordat jullie de boot in het water leggen, zetten jullie de zuigerstand dan op leeg ivm de lucht wat nog in de tank zit voordat hij zich gaat vullen met water.
Wat is nu de bedoeling met de besturing van de zender, moet ik alleen met de
schuif spelen om te kunnen duiken, zweven en naar boven komen.

groet mick

hallo mick

kan ik je niet mee helpen ik heb een ander systeem
maar ik zou dus wel met een lege tank beginnen anders zuig je de wtc vacuum en das dus niet goed
door het vullen van de tank moet de wtc op overdruk komen te staan

gr raf

Met lege tank te water en dan 90 % vol trekken. Dan met lood en/of styrodur op periskoopdiepte aftrimmen.
Vervolgens tank leekdrukken en kijken hoe de boot op waterlijn ligt. Afwijkingen dan met verschuiven/bijplaatsen lood/styrodur corrigeren.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo mick
juist de u2326 terug uitgetrimt met styrodure
maar zoals reeds gezegd ik heb een ander duiksysteem en zoals lex het heeft geschreven lijkt het wel de meest logische manier
lig je te diep dan onder de waterlijn styro bij steken tot ze juist ligt
lig je niet diep genoeg dan lood in de kiel aan brengen
wel aan denken dat ze nogal nauw luistert naar hoe ze is uitgetrimt want anders wordt ze nogal wiebelig

hier zie je ze samen met de u2540 boven komen en zie je als je goed kijkt door de vloed gaten heen de ondergaande zon
als je op 0.34 kijkt zie je ze met een rukje naar boven komen
dit gebeurt dus echt zo doordat het dek eigenlijk een beetje aan het water wilt kleven
maar dan los laat en dan popt ze boven water

gr raf

Laatst bewerkt door een moderator:
hey

Ik heb het al zover gekregen dat hij recht ligt op het water ligt, maar als ik hem op periscoopdiepte heb met lood en ik laat hem leeg op de schuif dan komt de u-47 niet meer mooi op de waterlijn, Dan komt de brug uit het water maar dan is het dek nog ong een halve cm onder water

gr mick

hallo

??????
als je boot op zijn waterlijn ligt en je duikt naar 90% wat gebeurt er dan
hij zou dan ongeveer half de toren onder water moeten zijn zonder toevoegen van wat dan ook

gr raf

hey raf

Ik vind dat uni pro gedoe maar raar, als ik hem aan zet dan gaat de duiktank automatisch op vullen tot ong 80% zonder iets aan te raken op de zender, op 80% stop de zuiger en dan kan ik hem met de schuif bijregelen.
Als ik aan de knuppel kom van de zender bijv naar boven dan gaat de zuiger naar 100%
helemaal vol, laat ik de knuppel los dan gaat de zuiger automatisch terug naar 80%.
Ga ik met de knuppel naar beneden dan gaat de zuiger naar 0 helemaal leeg, laat ik de knuppel los dan gaat de zuiger terug naar 80%.
Die stappen wat je met de schuif kan bijregelen die zijn zo klein of hoort dat zo.

wat is wijsheid

groet mick

hallo mick

normaal moet je de regeling op een schuifschakelaar op de zender bedienen
helmaal boven BV is aan de oppervlakte dus tank leeg
in het midden is op 80%
schuif je nog naar beneden dan gaat de boot helemaal onder en die laatste regeling is inderdaad maar een kleine marge
ikzelf heb dus het systeem niet maar ik heb er net wat over gelezen en alexander spreekt dus over een schuif schakelaar voor het syeteem of een draai potmeter
een potmeter inbouwen is makkelijk te doen
een 5 K potmeter en een servo snoertje is makkelijk gemonteerd
wit aan een kant zwart aan de andere en rood op het middelste pootje en je potmeter is klaar om aangesloten te worden

zonder wordt moeilijk trimmen of je moet iemand hebben die de stick naar omlaag houd
want je moet de boot eerst met tank leeg trimmen tot hij op de waterlijn ligt

gr raf

hey raf

klopt helemaal, heb dit weekend met mijn vader samen proberen te trimmen, die moest idd als ik de boot eruit wilde halen de knuppel naar beneden houd zodat de tank helemaal leeg kon lopen.
Ik heb even de handleiding van mijn mc 12 doorgespit, ik heb gelezen dat ik met de
sb-trim van de zender hem iets meer of minder kan geven zonder de schuif van de zender
te verstellen nu komt het dichter bij allemaal, het begint ergens op te lijken

groet mick

hallo mick

hier de eerste vaart van mark zijn type VIID
sam1089z.jpg

sam1088k.jpg

sam1087nh.jpg

hier zie je hoe ze ongeveer boven water moet liggen
nu hopen dat de duiktank groot genoeg is om deze baby te kunnen laten duiken
want ze is nu 1.93 meter lang en daar was de boot zeker niet voor ontwikkeld door robbe

gr raf

hey raf

Toen ik ben begonnen met de u47 statisch te laten duiken heb ik gevraagd aan engel welke duiktank ik nodig had, ze hebben me toen een 825 ml 6v aanbevolen. met een 12 volt zou de u-47 te snel duiken en zou niet meer realistisch zijn.
Maar nu heb ik een ander probleem waar ik me over moet gaan buigen, de voorste dop
begint los te komen van de buis er komen luchtbellen uit als je gaat pompen, maar het probleem is je komt er niet
meer zo goed aan.

groet mick

hallo mick

????met wat heb je hem verlijmt en heb je hem eerst ruw gemaakt en de buis ook
normaal kan zo een dop als hij verlijmd (stabilitexpress of endfest 300)is niet meer los komen
eventueel in slijpen met de dremel op de naad en deze terug met endfest dicht lijmen
wel diep genoeg slijpen zodat de lijm in de ontstane opening vloeit
dit kan je natuurlijk alleen maar doen als je zoals ik reeds meer maal geschreven heb de buis los in de romp hebt zitten
en anders is het breek en sloop werk om de buis er terug uit te krijgen

gr raf

hey Raf

De u-47 was al gebouwd toen ik hem statisch wilde laten duiken, ik heb ook toen ik de bajonet heb ingebouwd de beroemde 1.5 cm eraf moet halen met de zaag.
ik heb me net wat van die glasvezel lijm aangemaakt en met mijn arm tot aan het einde
van de buis de naat van de dop ingesmeerd met een kwast hopend dat hij nu dicht is.

gr mick

hallo mick

ha ja die opperatie die heb ik reeds 2 keer moeten uitvoeren
blijft vies om te zien wel

hopelijk is de naad nu dicht
eventueel druk op zetten zodat de lijm in de naad geperst wordt

gr raf

Back