Uitbreiding FC16 (18?) met schakelaars etc.

Rob

Forum veteraan
Ik wil m'n zender wat uitbreiden met schakelaars voor starten stopwatch/timer, dual rate etc. Ik heb ooit een originele Robbe 3 standen 101 schakelaar gekocht en het ziet er zo simpel uit; schakelaar op printje met een weerstandje en een stukkie touw....

vraag 1: waarvoor dient het weerstandje?
vraag 2: voldoet ieder schakelaartje?
vraag 3: doen meer mensen deze aanpassingen zonder originele onderdelen?

Groeten, Rob.

Even simpel gezegd:
Als je een schakelaar aansluit op een plaatst waar ook een draaiknopje (potmeter) op zou kunnen, dan maken ze met het weerstandje de schakelaar zodaning dat die net doet of hij een draaiknopje is :? . Dus links-rechts, of links-midden-rechts.

Voor de zenderwerking maakt het dan geen verschil (en hoef je er technisch niets voor aan te passen) of er een draaiknopje opzit die in de uiterste stand staat, of dat er een schakelaartje op zit in 1 van de uiterste standen.

Uitzondering is de Multiplex MM cocpit (en mogelijk andere nieuwere multiplex modellen). Als je daar een knopje, schuif of schakelaartje (zonder weerstand) monteerd, moet de zender even "leren" wat voor soort uitbreiding is aangesloten. Daar wordt het dus softwarematig geregeld.

Zelf uitbreiden is goed te doen :) , Maar je moet niet helemaal onbekend zijn met solderen en electronika. De juiste waarde kijk je af van een officiele uitbreiding. Schakelaartje is een dom contact, dus als het type maar klopt (2stand, 3stand etc...) hoeft het er niet precies zo uit te zien.

:teacher: In Duitsland is het trouwens dacht ik niet toegestaan om je zender te wijzigen met andere onderdelen dan de fabrikant aanbied (verzekeing/vergunning).

Rob zei:
vraag 1: waarvoor dient het weerstandje?
vraag 2: voldoet ieder schakelaartje?
vraag 3: doen meer mensen deze aanpassingen zonder originele onderdelen?
.

Rob,

Ook ik heb een FC16 en heb alle uitbreidingen zelf gemaakt. Tis niet zooo moeilijk maar je moet je realiseren dat mbt tot het uitbreiden van de proportionele kanalen je eigenlijk niets anders doet dan steeds een extra knuppel+potmeter toevoegen (maar dan in de vorm van of een draaipotmeter of een schakelaar.) ik zoek even naar de gegevens.

Leuke site, snap alleen geen frans.
Is er ook meer iets in mijn moeders taal?
Engels mag ook.

@Franck: inderdaad informatieve site, de schema's laten taalonafhankelijk zien hoe de electronica werkt dus als je de componenten weet te vinden... Heb jij mooi passende potjes en meerstandenschakelaars kunnen vinden? Zo ja, weet je nog welke en waar, die Franse typen zullen we hier wel niet hebben. Bvd.

Lastige Rob.

Lastige Rob,

Ik gebruik (naar tevredenheid) printpotmeters (piher geloof ik) normaliter draai je deze potmeters met een klein kruiskopschroevendraaiertje, er zijn echter ook knopjes voor verkrijgbaar welke je in de as van de portmeter klikt. Lijkt misschien wat pieleg, maar fixeren met een beetje secondenlijm doet wonderen. Ik heb deze potmeters direct op de behuizing van de zender gelijmd (gaatjes behuizing iets uitgeboord)

Ik heb twee schema'tjes bijgevoegd, de eerste is een proportioneel te regelen kanaal (voor bijvoorbeeld flaps) welke schakelbaar is (flaps down/up of neutraal)

Tweede is een schakelbaar kanaal met twee standen (selvo links uiterst, schakelaar om servo rechts uiterst. Ik gebruik deze voor het bedienen van een camera.

schema 1

http://www.rcgroups.com/cgi-bin/photopost/index.pl?photo=878

Schema 2

http://www.rcgroups.com/cgi-bin/photopost/index.pl?photo=879

Wel onhandig dat niet kunnen uploaden van foto's hoor.

Sxs,

Franck

Hai,

Ik weet dat deze post van een heeele tijd geleden zijn, maar heeft iemand deze informatie nog ? De links werken niet meer. :nooo:

Bob

Back