! ! ! Uitdaging voor de rekenaars onder de zeilers ! ! !

Hallo zeilers,

Hier misschien een echte uitdaging voor de rekenaars onder de zeilers ! ! !

Ik heb hier een soort platbodem zeilboot staan die ik graag echt zeilend wil maken.

De boot heeft een lengte van 90 cm en een breedte van 36 cm.

Het fok-zeil is een driehoek van 70 cm bij 38 cm, en het groot zeil 54 cm bij 55 cm,
maar deze loopt niet in een punt maar blijft plat aan de bovenkant 24 cm breedt.

De fok is dan volgens mij ongeveer 13,3 dm2 en het grootzeil 14,2 dm2.

Is er nu iemand die het zeil oppervlak kan checken en daarna ook het nodige
gewicht van de bulp en de lengte van de kiel kan berekenen ? ? ? ? ?

Ik ben zeer benieuwd of er iemand is die hier een serieus antwoordt op heeft,
want zelf zou ik echt niet weten hoe ik het zou moeten doen.

Groetjes Marcel.

tja, je zou het allemaal kunnen proberen te berekenen, je rompvorm invoeren in CAD, daar de stabiliteits curve uit halen, daar een zeiloppervlak en masthoogte bij schatten etc. Uiteindelijk heb je toch nog met zoveel onzekerheden te maken dat het volgens mij niet veel zin heeft.
Even voor de duidelijkheid: je zal geen wedstrijden op snelheid winnen met zo'n brede boot lijkt me. Dat zou dan kunnen betekenen dat je ook helemaal niet de ultieme combinatie wil maken; gewoon varen is goed genoeg. En daar voor heb je helemaal geen exact antwoord nodig, redelijk varend is al goed genoeg. Boten uit de IOM klasse hebben bij mijn weten een kielgewicht van 2 kilo max en een hogere mast. Dus met 2 kilo zit je al heel ruim binnen de marge.
Zo zou ik het in ieder geval benaderen, gewoon naar vergelijkbare boten kijken en bijstellen naar jou maat schip.

Zelf geef je aan dat je 'een soort' platbodem hebt staan. Dit zegt erg weinig. Is het mogelijk een foto toe te voegen?

Marcel, op grond van deze gegevens kan je het rekenwerk vergeten.

Dit is ongeveer hetzelfde als:
"Ik heb een auto met 4 wielen; welke kleur ventieldopjes moet ik hebben?"

Opz'n minste zal je tekeningen ter beschikking moeten stellen, en dan nog vraag ik me af of het überhaupt wel uit te rekenen valt.
Waarschijnlijk zal je gewoon aan de slag moeten met een paar ballastbommen van bijv de MM of de Saphir. Als je pech hebt die van de Smaragd.
Trial and error.

Hallo zeilers,

Hier misschien een echte uitdaging voor de rekenaars onder de zeilers ! ! !
weinig rekenwerk nodig lijkt mij,vaarklaar maken en tewater laten.

Ik heb hier een soort platbodem zeilboot staan die ik graag echt zeilend wil maken. Klinkt wel erg vrijblijvend, het is of een platbodem (dan horen er nog zijzwaarden aan),of het is een kielboot die niet is afgebouwd.

De boot heeft een lengte van 90 cm en een breedte van 36 cm.

Het fok-zeil is een driehoek van 70 cm bij 38 cm, en het groot zeil 54 cm bij 55 cm,
maar deze loopt niet in een punt maar blijft plat aan de bovenkant 24 cm breedt.Lijkt me een zeil voor een platbodem, gaffelzeil heet dat.

De fok is dan volgens mij ongeveer 13,3 dm2 en het grootzeil 14,2 dm2.

Is er nu iemand die het zeil oppervlak kan checken(op papier tekenen, grootst mogelijke rechthoek erin tekenen(opp=L maal B) en de rest opdelen in driehoeken met een 90° hoek(opp=L maal 1/2 B)) en daarna ook het nodige
gewicht van de bulp en de lengte van de kiel kan berekenen ? ? ? ? ?
Lijkt me beetje apart platbodem met bulpkiel

Ik ben zeer benieuwd of er iemand is die hier een serieus :banana: antwoordt op heeft,
want zelf zou ik echt niet weten hoe ik het zou moeten doen.

Groetjes Marcel.

Is dus wel zo handig dat je het beter beschrijft en mogelijk foto's erbij plaatst.

Hallo Eric,

Je vroeg om foto's, jeetje dat had ik zelf ook kunnen bedenken, hahaha.

Hier zijn een paar foto's zodat iedereen kan zien waar ik over praat.

Groetjes Marcel.

CIMG0009.jpg

CIMG0010.jpg

CIMG0011.jpg

CIMG0012.jpg

CIMG0013.jpg

En zoals je hieronder kan zien is het volgens mij mogelijk om met een platbodem te varen.

Hieronder is een heel mooi schip van een ander te zien en die zeilt ook.

Een platbodem hoort dan wel geen bulp te hebben, maar deze heeft er ook één.

DSC01151.jpg

DSC01177.jpg

DSC01194.jpg

Hallo Roel,

Je hebt helemaal gelijk hoor, maar zoals je ziet heb ik van zeilboten weinig tot geen verstand.

Ik moet wel zeggen dat nu ik een paar zeilboten heb ik het erg leuk vind om ermee te varen.

Mijn verzameling bestaat tot nu toe uit een Smaragd, een Topas, een Liberian Ocean, een Micro Magic, een Atlantis en dus deze platbodem.

De rest van de boten zijn uiteraard helemaal zeil klaar, nou die platbodem nog, hahaha.

Groetjes Marcel.

Hallo JIB,

Je maakt er een mooi verhaal van maar ik ben niet zo op de hoogte met CAD.

Wedstrijdsnelheden zijn ook niet mijn bedoeling hoor, als hij maar niet "omvalt" tijdens het zeilen, dat is gewoon het meest belangrijk, het zou zonde zijn als hij koppie onder gaat.

Ik zal in ieder geval die 2 kilo onthouden als ik ermee ga stoeien.

Groetjes Marcel.

Hallo Baggeraar,

Ik heb de foto's gemaakt waar om gevraagd werd dus dat is al wat beter denk ik.

Wanneer er nog meer informatie nodig is zal ik dat natuurlijk ook bekend maken.

De boot is op het moment waterdicht en bijna vaarklaar, ik moet de stuurservo nog
inbouwen en de bovenkant waterdicht maken en dan mag hij nat worden.

Groetjes Marcel.

Hallo RT.Magic,

De nog steeds eenvoudigste manier van het gewicht van je kiel(ballast) berekenen is proefondervindelijk vaststellen.
Boot in het water dan gewicht toevoegen tot hij op de waterlijn ligt, dit gewicht in een bulb vorm onder aan een hulpkiel bevestigen, hoe dieper deze steekt hoe stabiler zal je schip zijn, zeker bij een platbodem zul je niet ontkomen aan een hulpkiel, die heb je zowiezo nodig bij een platbodem om je zijdelingse drift te compenseren, bij een echte platbodem wordt dit bereikt door de zijzwaarden.
Succes Imre.

Marcel, de conclusie van mijn verhaal was juist dat het geen zin heeft om iets te gaan berekenen, omdat je veel te weinig gegevens hebt. Dus dat je met CAD niet overweg kan is geen probleem.
Maar zoals Roel ook al aan gaf: gewoon uitproberen. Je zal met de boot zoals ie nu is niet snel gaan, dus kies je kiel lekker ruim. De diepgang is voornamelijk een functie van wat nog goed te hanteren/handig is, zodat hij bv nog op je andere standaards past.

Maar ik vrees dat jouw botter(?) het tegen die skuts aflegt hoor. En WAAROM heb je die kajuitopbouw op dat scheepje gezet??? Een playmobil poppetje in de kuip was minder lelijk geweest... ;)

Hallo RT.Magic,

De nog steeds eenvoudigste manier van het gewicht van je kiel(ballast) berekenen is proefondervindelijk vaststellen.
Boot in het water dan gewicht toevoegen tot hij op de waterlijn ligt, dit gewicht in een bulb vorm onder aan een hulpkiel bevestigen, hoe dieper deze steekt hoe stabiler zal je schip zijn, zeker bij een platbodem zul je niet ontkomen aan een hulpkiel, die heb je zowiezo nodig bij een platbodem om je zijdelingse drift te compenseren, bij een echte platbodem wordt dit bereikt door de zijzwaarden.
Succes Imre.

Hallo Imre en JIB,

Bedankt voor jullie reactie's, ik ga hem maar eens in de badkuip gooien en proberen met wat lood.

Het gaat waarschijnlijk wel goed komen, hij hoeft niet hard te gaan als hij het maar doet en niet om valt.

Groetjes Marcel.

Een blik op de zeilen leert mij dat dit niet 'top of the bill' is. Ik zou allereerst beginnen met het opnieuw maken van zeilen en onderdeks de bediening van zeilen en roer. Daarna is de afwerking en waterdicht maken van het dek aan de beurt. Vervolgens is het eenvoudiger vast te stellen hoeveel gewicht voor de balans er nog toe gevoegd kan worden.

Los daarvan, zorg dat alles boven de waterlijn zo licht mogelijk gebouwd is. Het gewicht dat hier gespaard wordt, kan weer dienen als gewicht in de kiel. Zeker voor dit type modellen: hoe groter, hoe beter (hoe minder last van het 'schaaleffect').

Een blik op de zeilen leert mij dat dit niet 'top of the bill' is. Ik zou allereerst beginnen met het opnieuw maken van zeilen

Dat heb je knap beoordeeld aan de hand van 1 foto, zonder wind erin.
Volgens mij kun je best hiermee gaan proef varen.
- je kan overwegen om zeillatten in het achterlijk van het grootzeil te zetten, dat ziet er nu wat "uitgelubberd" uit.
- de fokkeschoot is nu niet bruikbaar, die moet je als je geen lij-ogen in de beide zijdes wil maken (dubbele schoot nodig) op een boom moeten zetten.
Dan kan waar hij nu op een kikker vast zit via een oogje (enkele schoot nodig) naar een zeillier.

- je kan overwegen om zeillatten in het achterlijk van het grootzeil te zetten, dat ziet er nu wat "uitgelubberd" uit.
- de fokkeschoot is nu niet bruikbaar, die moet je als je geen lij-ogen in de beide zijdes wil maken (dubbele schoot nodig) op een boom moeten zetten.
Dan kan waar hij nu op een kikker vast zit via een oogje (enkele schoot nodig) naar een zeillier.

Hallo Baggeraar,

Zeillatten in het achterlijk van het groot zeil zeggen me wel wat, die moeten er zeker nog in komen, maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de fokkeschoot ? ? ?

Kun je dat misschien uitleggen in leken taal, want van die termen ben ik helaas nog niet erg goed op de hoogte.

Eventueel met een tekening of foto van wat je bedoeld zou erg mooi zijn.

Groetjes Marcel.

Ja, mooi praten joh, jij ziet dat met je ervaren oog vast veel beter van precies dezelfde foto, en komt tot precies dezelfde conclusie!

Qua zeilen denk ik dat de eenvoudigste aanpassing is om de lijken een beetje bol en hol te snijden, als een zeil uit verschillende delen nog een te grote uitdaging is. In lekentaal: het deel van het zeil dat tegen de mast aan gebonden zit moet niet recht zijn als je het plat op tafel legt, maar een een paar procent bol staan. Dat zorgt voor iets bolling in het zeil als de wind er op staat. Om te voorkomen dat de achterkant van het zeil niet gaat klapperen, zou je die kant iets hol kunnen snijden (als je geen zeillaten wil gebruiken).

Wat je ook kan proberen is om in de klauwhoek (de hoek van het zeil tussen de mast en de gaffel) een beetje doek in een V -vorm weg te knippen, en met kleine steekjes weer aan elkaar zetten, dat zou je met het zeil dat je nu hebt kunnen doen. Let er dan op dat de V niet te breed is (~1cm), naar het het eind van de giek wijst, tot ongeveer 1/3 van je zeil komt. Bij de punt van de V moeten de naden (voor het vastnaaien) bijna evenwijdig lopen om geen rimpels te maken. Je kan een beetje vals spelen door maar een knip te maken, het zeil over een bolling leggen zodat de twee delen over elkaar komen te liggen. dat lijm je vast, controleer of er je niet te veel rimpels maakt, en als je er tevreden mee bent maak je met de naaimachine er een mooie zigzag naad doorheen. Het materiaal dat uit die naad steekt snij je er daarna gewoon af.

Je zeil is je enige aandrijving, dus het heeft wel zin om te proberen dat je zeilen in ieder geval wat bol (als een vleugelprofiel) staan, anders wil aan de wind zeilen echt niet.

plaatjes voor een fokkeboom: jib boom - Google zoeken

@Jib,
Dat is nou een reactie waar je wat aan hebt, je vertelt erbij hoe je bolling in een zeil kan maken.:D
Dat is heel wat anders dan zomaar zeggen : "Je moet eerst maar nieuwe zeilen maken, punt".
Lijkt me leuker om te proberen de grootste problemen eruit te halen en dan te
proberen, zeker omdat RT.Magic duidelijk aangeeft geen enkel idee te hebben van zeilen.
Ik denk dat als ik begin over spleetwerking en plaats van het lijoog/genua rail of portuurlijn dat er dan alleen maar meer vraagtekens bij komen.
En inderdaad ik zeil al 40 jaar (model 1 op 1), maar om meteen over nieuwe zeilen beginnen, is geen goed begin.
Het enige storende aan dit grootzeil zal een klapperend achterlijk zijn en om de lijogen te vermijden kan je deze fok het best op een boom zetten (lekker makkelijk).
En ik denk best dat je er mee kan kruisen.Een klomp met een theedoek als zeil is heel wat mindere kwaliteit dan wat hij nu al heeft en met die klomp heb ik een hoop lol gehad.
full

Text spreekt voor zich.
Ik hoop dat het verder lukt, succes ermee.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo JIB en Baggeraar,

Het is leuk om jullie twee zo bezig te zien, want er komen een hoop vreemde namen voorbij maar ik kan er toch wel een hoop van leren, hahaha.

Dat er veranderingen aan de boot moeten gebeuren is zeker, en ik ga er binnenkort ook echt aan beginnen want sinds een tijdje vind ik zeilen heel leuk om te doen.

Zoals ik al aangaf heb ik al een paar zeilboten die vaarklaar zijn maar die zijn allemaal door een ander gebouwd, vandaar dat ik er dus geen verstand van heb.

Maar door jullie reactie's kom ik er vast wel achter wat wel en niet gaat werken, het lijkt me gewoon leuk om deze boot varend te krijgen, smaken verschillen misschien wel eens maar ik vind dat deze boot er leuk uit ziet en daarom wordt dit mijn eigen project.

Natuurlijk blijven in de toekomst alle reactie's die mij kunnen helpen erg welkom, maar alvast bedankt voor de uitleg van nu.

Groetjes Marcel (RT.Magic).

Back