uitelijke kenmerken

• Topicstarter Topicstarter kolibri
  • Startdatum Startdatum
K

kolibri

Guest
geachte formleden:

wie kan mij vertellen wat er op de buiten kan van schepen zit.
het lijkt mij op lood delen die verspreid zijn over dehele romp.
zijn dit contra gewichten.?

mvg eddy.

Hoi

Je bedoelt die randen van achter de boeien zitten een vb. de Walcheren

walcheren.5.jpg

Volgens mij zijn dat gewoon stootranden.

Groeten Justin

Of bedoel je de stukken lood van het onderwaterschip :?:

Die zijn toch zoveel mogelijk erosie tegen te gaan van het metaal van de huid, de lood delen worden eerst weggevreten zegmaar.

Correct me if i'm wrong :wink:

Gr Martin

Dat zijn Zink blokken en waar dienen die voor, dat de bronsen scheepschroef niet oxydeert.

Dit geeft een gemische reactie als ik het goed heb van een bronsen schroef blijft niet veel van over inzoutwater.

De metalen huid is geverfd deze blokken zitten algemeen alleen bij het achterschip.

Maar als een schip een boegschroef heeft dan zitten ze daar ook.

Alles wat brons is en met zout water in aanraking komt gaat oxyderen ik heb zelf wel meegemaakt dat ze in de pompen zaten, Brons motoren hadden bijvoorbeeld zoutwaterkoeling en geen interkoeling.

Interkoeling is zoetwater dat weer gekoeld wordt met zoutwater.

Is dat niet om een of de andere soort "elektrische energie" op te vangen zodat die niet naar de schroef gaat, daarom zijn die na een aantal jaren (wel bijna 7 jaar) afgebeten.

In jachtjes (met dus een polyesteren romp) zitten deze als een ring rond de schroefas. Je kan bij sommige schepen zien dat er veel op de straalbuis zitten.

Als trim ballast gaat het niet veel zin hebben.

Dit zijn zo genaamde "zinkanode" of opofferings anode.
Omdat schepen in het water liggen kan er een spanning ontstaan tussen de verschillende metalen.
het gevolg van deze spanning is dat het minst edele metaal aangetast wordt. Dus vaak de schroef of een impeller.
Door nu zinkanode te plaatsen zullen eerst deze anode aangetast worden ipv bijvoorbeeld de schroef.
De zinkstukken zijn aanmerkelijk goedkoper dan een schroef!
Het is daarom zaak om deze zinkstukken regelmatig te controleren of ze geheel weg gevreten zijn.

Er kan bijvoorbeeld zelf een spanningsverschil optreden tussen een stalen damwand en een schip.
Als je dit niet in gaten hebt wordt je schip langzaam opgevreten door het verschil in spanning.

ik bedoel inderdaad de blokken die aan op het onderwaterschip zitten
en die op de straal buizen zitten'.
waarom vraag ik dit .
ik vind dit een belangrijk detail van het model.
maar dan moet ik wel weten waarvoor ze dienen.
de tot nu toe reacties vind ik wat onduidelijk.

mvg eddy

Hoi Eddy,

Op een model hebben ze totaal geen nut, maar in het echt zijn ze inderdaad ter bescherming van bijvoorbeeld de schroef.

Groetjes, Danny.

de antwoord van adam klink wel aannemelijk
het geval is dat je me alles kunt wijsmaken mede omdat ik totaal geen verstand van(scheeps jargon) heb
als model bouwer bouw ik ze alleen maar.(foto,s tekeningen enz)
vind deze detail toch belangrijk
als je weet waar voor ze dienen begrijp het ook beter.

mvg eddy

kolibri zei:
de tot nu toe reacties vind ik wat onduidelijk.

Heel veel duidelijker kan ik het niet maken :oops:
Hou er er op dat ze voorkomen dat de dure schroef aangetast wordt door een elektrisch spannings verschil wat van nature ontstaat tussen twee verschillende metalen.

adam bedankt
dat deze blokken geen effect hebben op het model had ik wel een vermoeden van.
maar ik vind ze moeten dan wel op het model voorkomen.
adam bedankt voor je uitleg al weer wat geleerd.

mvg eddy

Kolibri,

Ik hoef je niet meer uit te leggen hoe en wat...zijn inderdaad zinkanodes,

MVC-002F%7E0.JPG

Zo zien ze er bij een model van mij uit, 2 op de schroefas net voor de schroef en 2 op het roer.

Tom Boere

De uitleg van Adam is de enige juiste:
De wrijving van de scheepshuid en de schroeven levert electrische energie op.
Deze energie heeft zijn inwerking op het materiaal van de schroeven.
Door deze zinkanodes te plaatsen worden deze eerder 'opgevreten' dan het materiaal van de schroeven. Als je de zinkanodes niet zou plaatsen of niet zou vervangen als ze versleten waren, heb je na niet al te lange tijd geen schroeven meer. Met name in zout water kan dit gigantisch snel gaan.
Vergelijk het maar met de polen (anode en kathode) van een ouderwetse vloeistofaccu; die zijn na verloop van tijd ook een stuk dunner dan toen ze nieuw waren.

Op onze modellen hebben ze geen enkel nut, maar als ze geplaatst zijn, draagt het natuurlijk wel bij tot een natuurgetrouw model!

heren bedankt;

ben nog aan het rond kijken voor een project.(schaal 1;20)
heb mijn oog laten vallen op een damen stan tug 2909.
dit is een vrij nieuwe sleepboot.dus een spanten plan wordt ingewikkeld,
heb onlangs op aanraden van een form lid een email gestuurd naar damen shipyards,(afwachten)
heb wel heel veel foto,s verzameld via internet(hoofzakelijk van de uitvoering die naar rusland is gegaan.(gele opbouw) de pelp of de pak
mijn vraag is moeilijk om van foto,s/tekeningen een spanten plan te maken .

mvg eddy

Back