Uitharding van Acryl lak

• Topicstarter Topicstarter jacques
  • Startdatum Startdatum
J

jacques

Guest
Weet iemand hoe je de uitharding van Acryl lak kan versnellen :?:

Ps. de uitharding is toch een gevolg van een reactie met het vocht in de lucht :?:

Je hebt acryl-lak en acryl-lak.......

1 en 2 componenten ...... met water als oplosmiddel..... drogen allemaal op een andere wijze ......

Mijn ervaring met diverse lakken is dat ze maar marginaal sneller drogen als je verwarmt. Beste is gewoon geduld te hebben. Zeker als het er nog een beetje leuk uit moet zien.

jacques zei:

Ps. de uitharding is toch een gevolg van een reactie met het vocht in de lucht :?:
Nee, je bent in de war met 1K polyurethaan-lak (G4)

Acryl-lak is ofwel op oplosmiddelbasis (1k) en droogt in enkele tot tientallen minuten, ofwel 2k en dan duurt het van enkele tientallen minuten tot een paar uur tot het stofdroog is.

Water gedragen Acrylverf uit de bouwmarkt is iets anders en ongeschikt voor modelvliegtuigbouw.

Het doorharden van Acryl-lak kan je doen met water en azijn.
Je neemt 1:5 (azijn:water) en bevochtig daarmee regelmatig het geschilderde project, dan zal de lak harder zijn als dat je deze normaal laat uitdrogen.
Verwarmen zal de lak alleen maar zachter maken omdat je de buitenkant sneller *verhard* waardoor de verharder onder dat dunne verharde buitenhuidje niet meer zijn werk kan doen.

Rob / gompy.net zei:
Verwarmen zal de lak alleen maar zachter maken omdat je de buitenkant sneller *verhard* waardoor de verharder onder dat dunne verharde buitenhuidje niet meer zijn werk kan doen.
Interessant! Hoe functioneert dat, wat voor verharder-type wordt hierbij gebruikt? Het laksysteem dat ik gebruik, Permacron, hardt door en door en niet van buitenaf en heeft dat probleem dus niet.
Water op de acryllak die ik gebruik -gedurende het uitharden- geeft akelige vlekken en onregelmatigheden in het oppervlak, die niet meer wegggaan. Ben dus benieuwd, hoe jij dat oplost...

De vlekken worden veroorzaakt ddor kalk, gebruik gedeminiraliseerd water (stijkbouwater ?)
Laat wel eerst de verf drogen zoals voorgeschreven, doorharden doe je pas daarna.
Voor door en door harden is lucht nodig, sluit je het af door de buitenlaag versneld uit te harden, dan zal het binnenste niet geheel meer uitharden.
Jouw potje verf hard ook niet uit als je de deksel erop doet........ondanks dat jouw verfverharder van binnenuit uithard.

Rob / gompy.net zei:
Jouw potje verf hard ook niet uit als je de deksel erop doet........ondanks dat jouw verfverharder van binnenuit uithard.
Als je mijn lak en harder in de voorgeschreven 2:1 verhouding mengt, wordt dat mengsel door en door hard, ook waar er geen lucht bij kan. Als ik het geheel eerst op spuitdikte breng met verdunning, dan hardt de lak wel uit, maar blijft als kleine vaste deeltjes in het oplosmiddel ( dat dan niet kan verdampen) ronddrijven.
Ik denk eerlijk gezegd, dat we een beetje langs elkaar heen praten en dat we het over verschillende soorten lak hebben. Dit, omdat ik niet 'gelijkhebberig' wil overkomen :wink:

Aha.....we hadden het over acrylaat-lak en niet over 2 componentenlak.
Ben eerlijk gezegt nog nooit 2 componeneten acrylaat-lak tegen gekomen, bestaat dat dan ?
Het azijn-trucje kan alleen bij acrylaat-lakken op waterbasis, bij 2 componenten zal dit geen effect hebben.
Mijn ervaring met acrylaat-lak, ondanks de azijn-truc, zijn slecht te noemen.
De lak blijft des ondanks te zacht en dringt niet goed in het (balsa)hout.
Verf op basis van spiritus, acceton of andere vluchtigestoffen is beter bestand tegen diverse soorten brandstof en / of water.

Dat is dus het probleem, jij dacht de hele tijd dat we het over acrylaat-lak hadden terwijl het over acryl-lak ging:
jacques zei:

Is dat ook weer opgelost :D

Eigenlijk nog niet......wat bedoelde Jacques ??
Ik kreeg het idee dat hij waterdragende acrylaat-verf bedoelde.......????
Jacques, breng eens uitkomst in deze slepende questie :)

Het ging om Acryl lak de soort die je met water kan verdunnen. :roll:
Die je bij de Gamma ed kunt kopen. :wink:

Het idee was dat je deze verf zonder al te veel kopzorgen ( spuitmaskers etc ) kan verwerken.
Groot voordeel, maar het moet natuurlijk ook tegen brandstof kunnen. :?

Volgens het etiket is dit ook een P.U. dispersie verf.

jacques zei:
Het ging om Acryl lak de soort die je met water kan verdunnen. :roll:
Die je bij de Gamma ed kunt kopen. :wink:
Dat is dus acrylaat...
jacques zei:
Het idee was dat je deze verf zonder al te veel kopzorgen ( spuitmaskers etc ) kan verwerken.
Groot voordeel, maar het moet natuurlijk ook tegen brandstof kunnen. :?
Deze is voor zover ik weet niet methanol-, laat staan nitro bestending. Je zou het mogelijk als basis kleurlaag kunnen gebruiken, maar dan moet er nog een heldere 2k laag overheen. Aangezien je die toch ook op spuitdikte moet brengen, ontkom je niet aan het gebruik van organische oplosmiddelen. Bovendien moet de toplaag bij het spuiten geen rare dingen met je basecoat doen... Kun je net zo goed meteen met een laksysteem beginnen waarvan vaststaat dat het werkt. Aan de andere kant is experimenteren en zelf iets vinden natuurlijk wel het leukst. Overigens is het aan te raden om van alle laktypen die je zou willen gebruiken even grote proefstukjes te maken, die je voor en na de behandeling weegt. Dan zul je zien dat er nogaleens flink verschil tussen kan zitten.
jacques zei:
Volgens het etiket is dit ook een P.U. dispersie verf.
Is voor mij nieuw, een lak, die tegelijkertijd acrylaat en polyurethaan is... :?

@Jaques: Kan het kloppen dat wij elkaar een paar jaar geleden al eens ontmoet hebben bij een schaalwedstrijd bij mijn club, Almere?

Nee ik kom nooit op wedstrijden.

Ik zal het etiket eens inscannen.

Er staat toch echt op dat het Acryl is op basis van P.U. dispersie.

Ik vraag mij trouwens ook af wat voor oplosmiddel er naast water gebruikt wordt in dit spul.
Het is volgens het label oplosmiddel arm, niet vrij dus.

Alcohol of Methanol?

Overigens weet ik van P.U. systemen dat de zelfde verf op zowel 1 als twee componenten basis gemaakt kan worden.

Je hebt de basis verf en daar doen ze later een harder bij, een harder die reageert met de lucht of een harder die je later zelf bij moet voegen.

Back