uitlaat gescheurd op lasnaad solderen

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door guusbaselmans, 28 jan 2015.

  1. guusbaselmans

    guusbaselmans

    Lid geworden:
    18 jul 2014
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Lommel
    hoi je geloofd het niet mijn gloed nieuwe uitlaat aan het scheuren op lasnaad pas 2liter gedraait met mijn os gt15hz loopt nu goed na al dat gesukkel met ontsteking heeft iemand ervaring met soderen alu pijpik hoor het graag grt guuus
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik wil niet pessimistisch zijn, maar solderen van aluminium is niet echt heel erg makkelijk, en minder sterk dan origineel. Daarnaast, een uitlaat is aan de binnenkant vies en vettig, en als hij scheurt, is de naad vervuild.

    Een soldering gaat nooit zo sterk worden als origineel, en dus met vrij grote waarschijnlijkheid in de verste verte niet sterk genoeg

    Je kunt beter op zoek gaan naar iemand die aluminium kan lassen, de kans dat sterk word is groter, omdat je met lassen behoorlijk wat materiaal bij kunt voegen.

    Maar de kans dat dat duurder is dan een nieuwe uitlaat is ook aanwezig natuurlijk....

    Dat is niet leuk nieuws, maar het is mij ooit wel eens gelukt een nieuw uitlaatbochtje uit schoon aluminium te solderen, maar het is me nog nooit gelukt een gebruikte aluminium uitlaat goed en afdoende te solderen...

    Eerlijkheid gebied me te zeggen dat het me ook nog nooit gelukt is een stalen uitlaat opnieuw te solderen met zilver....

    Nieuw=OK, repareren=héél onwaarschijnlijk...

    Sorry....

    Overigens, hoe loopt de motor, nu hij eindelijk goed loopt? en wat was er nu met die ontsteking aan de hand?

    Groet, Bert
     
  3. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Terug gaan naar de leverancier.
    Duidelijk stukje garantie denk ik.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.374
    Locatie:
    Woerden
    Aluminium solderen kan met de juiste materialen vrij goed maar dan moet de zaak inderdaad zeer goed schoon zijn. Dat zal bij een uitlaat lastig te realiseren zijn.
    Ook de sterkte van de soldering kan heel groot zijn. Hoewel het onwaarschijnlijk lijkt kan het zelfs sterker zijn dan het originele materiaal. Ik heb vele jaren (>20 jaar) geleden een handvat voor een kar gesoldeerd en die zit tot op de dag van vandaag nog steeds muur vast.
    Een groot probleem vormt wel de hitte van de uitlaat. De kans is heel erg groot (99%?) dat de soldering weer los laat, smelt, als de motor loopt. De uitlaat wordt zo heet dat het aluminium soldeer vrijwel gegarandeerd weer lost laat. Ik heb een keer een resonantie uitlaat die gescheurd was gesoldeerd. Op zich lukt dat goed en de naad leek uitstekend dicht te zitten. Helaas toen de motor liep zag je het soldeer zacht worden en er zelfs van af druppelen. De motor heeft toen geen drie minuten gedraaid en de naad was weer open omdat het soldeer weg was gesmolten.
    Met andere woorden lassen zal waarschijnlijk de enige oplossing zijn als je wilt repareren. Maar aluminium lassen is niet eenvoudig en vergt veel vakmanschap. En dan nog de vraag of dat dunne materiaal wel gelast kan worden. Brandt er niet direct een gat in?
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb heel lang geleden (20 jaar of zo) een door de toenmalige baas betaalde lasopleiding gedaan gericht op "rare reparaties" en die was meer bedoeld om te leren wat er mogelijk was, dan om te leren die reparties zelf uit te voeren (wat weer te maken had met de benodigde en pittig dure apparatuur en uitrusting).

    Hoe dan ook, het verbaasde mij, dat Aliminium TIG-lassen relatief verbazend makkelijk was, bij zeer dunne plaatdikten. Op de cursus deden we min of meer ongeoefend stompe lassen in positie op 1.5 mm plaat, en er is me verteld dat een halfweg geoefende lasser met de juiste apparatuur geen probleem mag hebben met ruim minder dan 1 mm.

    Dus ik denk niet dat het lassen zelf een probleem is, maar om een lasser mét de juiste spullen te vinden, meestal vallen die niet onder de categorie "behulpzame buurman"...

    Groet, Bert
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.099
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.815
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dat kan je zonder problemen lassen.
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... hetzelfde gehad bij mijn 600er nitro,
    twee keer gerepareerd, .. werkt niet, .. nieuwe gekocht (Zimmermann)
    en geen probleem meer,

    .. en let op, dat die kapot is,
    kan wel een garantie zijn,
    maar ook een te hete motor,
    tenminste in mijn geval was dat het probleem (naast vibraties)

    suc6, Uwe
     
  9. Mdec

    Mdec

    Lid geworden:
    12 mrt 2012
    Berichten:
    90
    Locatie:
    Deerlijk
    Alu plaat met een dikte <1mm is toch nét iets lastiger lassen dan pakweg 1,5 - 2 mm. Vergt toch enige kunde hoor. Maar het valt te proberen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Ik wil het wel voor jou proberen te herstellen (lassen met TIG) , garantie dat het lukt kan ik je niet verzekeren maar omdat de aluminium nog vrij nieuw is zal er misschien nog niet te veel vuil in de naad zitten

    Groeten Jef
     
  11. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.514
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Met Durafix soldeerstaven is het best netjes en stevig te hardsolderen. Ik heb menig gat in (gebruikte) uitlaat er goed mee dicht gekregen. Het Hardsolderen met Durafix is niet zo eenvoudig maar als je het kunstje door hebt is het goed te doen. Zoals op de website in de filmpjes werkt het echt.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een gat krijg je vaak goed dicht gesoldeerd, dat heb ik ook meerdere keren gedaan, ook een enkele keer bij een uitlaat (doorschuurplek, uitlaat bleek tegen een spant aan te trillen).

    Maar een scheur duid meestal op mechanische belasting (trilling) en dan wil het bijna niet...

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina