Gisteren is de uitlaat van mijn Raptor 50 gescheurd. Daar waar de flens die je op de motor schroeft, aan de uitlaat gelast zit, is een scheur ontstaan. een collega vlieger omschreef het heel mooi als "O, dus is de inlaat van je uitlaat nu gescheurd ? " dat vond ik een goeie ! Volgens mij is dit heel goed te repareren door het te hardsolderen met koper of een koperlegering. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en dat voor mij zou willen repareren ?? thanks voor de overvloed aan reacties alvast.
Kan je een foto plaatsen, of vertellen waar de uitlaat van gemaakt is. Het is net zo handig om bij je gegevens te vermelden waar je woont. Dan is er misschien wel iemand in de buurt die je kan helpen. Hans
hardsoldeer ik zal van de week ff. een foto maken. ik woon bij Utrecht materiaal is volgens mij verchroomd metaal, misschien messing oid, ik weet niet waar die Zimmerman uitlaten van gemaakt worden.
zoiets kun je met zilversoldeer wat bj elke goede metaalwaren winkel is te krijgen makkelijk zelf repareren met een normale hobbybrander.
En vergeet niet om er ook een poje flux.............er bij te kopen, anders gaat het niet lukken. Groetjes Hans.
RVS is prima te lassen met een TIG lastoestel , maar RVS kan je ook zoals hier al is vermeld hardsolderen met koper-zilver legering , hoe hoger het percentage zilver hoe beter de solduur vloeit en hoe minder warmte je nodig hebt , zeker de RVS niet roodgloeiend maken , eerst het RVS goed proper maken , dan je lasstaaf beetje verwarmen , in het potje met vloeimiddel soppen zodat het vloeimiddel aan je lasstaaf kleeft , dan je stuk opwarmen tot het "grijs" verkleurt , dan met je lasstaaf langs de scheur gaan zodat het vloeimiddel smelt op het RVS , de kleur zal iets veranderen , blijven warmen tot je terug de "grijze" kleur krijgt en dan je lasstaaf afsmelten op en rond de scheur .
Dan moet je toch echt weten welk rvs het is. RVS is een verzamelnaam, maar de meesten zijn lasbaar, en hebben daarom geen problemen met soldeer teeperaturen. Verder worden veel rvs soorten specifiek voor hoge temperatuurtoepassingen gemaakt, tot 1000 °C. Als het materiaal zijn eigenschappen heeft gekregen door een hardingswarmtebehandeling (martensitische en precipitatie hardende soorten) dan moet je wel uitkijken met hogere temperaturen. Maar ik weet bijna wel zeker dat dat hier niet het geval zal zijn. Wel heb je een kans dat het (vooral bij dun materiaal) wat verzwakt. Het materiaal is dan dikwijls extra verhard door koud walsen, en dat effect kan bij hogere temperaturen verloren gaan. Groet, Ad Bakker
Ik bedoelde wanneer je RVS wil gaan hardsolderen je het niet roodgloeiend mag laten worden , dan "pakt" het zilversolduur niet . Als je gaat lassen , TIG of met elektrode wordt het natuurlijk roodgloeiend , je maakt een smeltbad , maar dan heb je een beschermend inert gas (argon) bij TIG lassen om het smeltbad af te schermen , en bij elektrode krijg je een "slak" op de las , de mantel van de elektrode smelt mee af en vormt de beschermlaag , om het van de zuurstof in de lucht af te schermen , zelf las ik veel RVS 304 en RVS 316 , de meest courante soorten zeg maar , en als we bv. pijpleidingen lassen blazen we " backinggas" (Stikstof , formeergas of argon) in de leiding om de las aan de binnenkant van de pijp te beschermen , anders "verbrandt" de las , de bedoeling is dat je zo "doorlast" zodat je aan de binnekant van de pijp ook een smeltbad hebt .
Tig lassen daar moet je voor zo'n dun materiaal wel heel goed kunnen lassen anders vallen er gaten in je uitlaat en moet je alsnog een nieuwe kopen.