uitlaat maken voor dle 20ra benzinemotor

Maar even een apart topic gemaakt, ik wil proberen een uitlaat te maken voor waarschijnlijk een dle 20ra.

Tot nu toe heb ik het volgende:
DSC_0521.JPG


Ik heb gebruikt 4 tomatenpureeblikjes (3 grote 1 kleine), 1 buis 21,5 mm (bezemsteel waarvan plastic omhulsel is verwijderd).
DSC_0522.JPG


Mijn idee nu is: de buis loopt door naar achter en komt in de kamer bestaande uit 1 groot en 1 klein blikje. Hier zitten in de buis gaatjes waardoor de gassen dus in de achterste kamer komen, vervolgens gaan de gassen naar voren door gaatjes in de tussenschotten, de gassen komen naar buiten door een buisje in het voorste kamertje(nog niet aanwezig).

Alles zal hard gesoldeerd moeten worden (wordt een uitdaging).

Als er betere ideeën zijn hoor ik het graag, ook tips voor hard solderen hoor ik graag!!!!
 
O ja, het wordt wel een vrij groot geheel de canister is 26 cm lang en het geheel weegt 140 gram. Ik heb wel wat ruimte in de romp, moet hierin komen:

DSC_0516.JPG
 
De grote vraag is of het materiaal sterk genoeg is en tegen de temperatuur kan. (Zou je moeten proberen)

Bij Zimmermann https://www.zimmermannschalldaempfer.de/ en / of Krumscheid https://www.krumscheid-metallwaren.de/ kun je zelfbouw delen kopen en er zelf een uitlaat van maken. Soldeer en alle benodigdgheden worden door hen verkocht.
Uiteraard duurder dan wat je van plan bent maar je hebt dan wel een mooi resultaat.

Succes en grt,

Arnoud.
 
Hoi Arnoud,
ik ga wel de delen van krumscheid of zimmermann gebruiken als header van motor naar demper. Ik heb voor mijn mvvs 26 jaren geleden een header gesoldeerd van krumscheid delen in combinatie met een krumscheid canister. En deze bevalt nog zeer goed.

Echter ik vind het wel leuk om zelf wat te experimenteren, vermogen is niet zo belangrijk, wel een prettig geluid.

Wat sterkte betreft, van gas busjes worden ook uitlaten gemaakt, die lijken mij niet sterker en wat hitte betreft, ik heb een en ander rood gloeiend gestookt en tot mijn verbazing viel er niets uit elkaar en er vervormde ook niets. De blikjes maar ook de buis zijn, denk ik, met een soort contactlas gelast en blijven heel na heet stoken. Blijft een experiment natuurlijk.
 
De blikjes maar ook de buis zijn, denk ik, met een soort contactlas gelast
Neuh, voor zover ik weet is dat gewoon een felsnaad. Het deksen zou met een waterhoudende inhoud in elk geval behoorlijk lastig dicht te lassen zijn.
Niet dat dat veel uitmaakt, makkelijk genoeg om er een randje zilver in te laten lopen want je bent toch aan het solderen, en anders maar niet, want de druk in een uitlaat is uitermate gering (enkele tientallen milibars...).
 
Hoi Bert, alweer bijna terug?

De deksels zijn inderdaad voorzien van een felsnaad, ik bedoelde het "buis" gedeelte van het blikje, dit ziet er uit als een soort van contactlas.

DSC_0526.JPG


Na roodgloeiend stoken blijft zowel de "las" als de "felsnaad" sterk en dicht, ondanks dat het kunststof laagje aan de binnenkant geheel weggebrand is.
 
Ja de uitlaat van jou Serge heeft mij ook geïnspireerd. Binnenkort ga ik ermee aan de slag.
Inmiddels een motortje gescoord, geen ra maar ziet er wel goed uit.

DSC_0529.JPG

Hier even een opstelling voor maken en proberen te starten, daarna uitlaat maken en proberen.
 
Die zuigerveer ziet er in elk geval uit alsof het ding nauwelijks gelopen heeft....
 
Even bezig geweest, zilverhardsoldeer en flux 6 gehaald bij de gamma, en toen maar proberen. Eerst wou het totaal niet. Ik dacht het moet goed heet dus roodgloeiend, maar dan verbrand de flux en dan vloeit er niets.

Dus eerst het te solderen gedeelte een beetje warm maken dan het soldeer een beetje warm maken en in de poeder dopen (dan blijft het plakken). Dan met het soldeer de flux aanbrengen en dan verder verhitten tot de naad "schoon" begint te worden. Dan soldeer aanbrengen en met de vlam laten vloeien. Zo nu en dan wat extra flux aanbrengen hielp ook goed.

DSC_0530.JPG


DSC_0532.JPG


Nu eerst wachten op wat spulletjes voor de motor, propeller en zo, en dan op een proefopstelling horen wat voor geluid het geeft....
 
Dan soldeer aanbrengen en met de vlam laten vloeien. Zo nu en dan wat extra flux aanbrengen hielp ook goed.
Eigenlijk is het het mooiste, als je gewoon de flux aan je soldeerdraad doet zoals je beschrijft, en dan rustig het werkstuk verwarmt, en iedere keer even de vlam weghaalt en de soldeerdraad tegen het werkstuk drukt. De soldeer moet smelten van de hitte in het werkstuk, NIET van de vlam.
Dus heetstoken, vlam weg, draad er tegen (er smelt dan wat soldeer in de naad), en draad weg, vlam er bij, en dat continue herhalen.
Na wat oefenen stook je het werkstuk precies heet genoeg zonder onnodig te oververhitten, en de flux kan veel beter zijn werk doen als de chemische reactie en het mechanisch geweld van de vlam er niet bij is.

Maarre…. wat doe jij nog thuis? Hup, spullen inpakken, en naar het veld! (ik moet even wachten tot de slager open is, en dan ben ik ook weg....)
 
Ja wordt wat later, als je eenmaal bezig bent vliegt de tijd. En moet je nog niet even voor je weg gaat die mooie motor nog een paar keer starten:thumbsup:
 

Vandaag nog wat aan het afstellen geweest, erg fel motortje. Motor start en loopt perfect, echter geluid kan minder. Er komt nog een andere prop aan, een 17x6 in plaats van de 15x8 nu. Toerental nu is van ongeveer 2000 tot 9000.

Motor was tweedehands, maar het lijkt of hij nog weinig heeft gelopen. Loopt echter heel mooi, geen neiging tot afslaan en pakt goed op. Start heel makkelijk met de hand (gelukkig want ik heb geen startmotor).

Plan is nu om eerst alles in te bouwen o.a. uitlaat in de romp en dan te kijken of het geluid acceptabel is, en dan eventueel een tweede uitlaat maken.
 
Laatst bewerkt:
Carburateur is helft van het geluid. Mooiste is om de uitgaande pijp in de demper zo lang mogelijk te houden, dan wordt het geluid dieper.
 
Ik ga nu eerst het vliegtuig verder afmaken, de volgende zaken moeten nog gemaakt worden:

vleugel
struts
achtervleugel
ruitjes
motor + uitlaat inbouwen
en de rest.

Het was eigenlijk een project voor de winter....

Tot nu toe ben ik al blij met de motor en uitlaat, eerst kijken wat er bij het inbouwen nog tevoorschijn komt.

Wat ik nog zou kunnen veranderen aan de uitlaat:

uitgaande pijp langer maken (er aan de voorkant uit laten komen met een bocht)
kleinere gaatjes in de tussenschotjes.

Een nieuwe uitlaat is zo gemaakt, alleen wat doe je met al die tomatenpuree? :):)
 
Ik hoor op het filmpje hoofdzakelijk de carburateur. Bouw hem maar in en laat de lucht uit de romp aanzuigen. Zet wel gelijk een pijpje op de drukreferentie deksel welke gelijk aan je inlaat kelk rand uitkomt.
 
Ik heb hem vandaag nog even gestart en inderdaad lijkt de carburateur, bij gas opentrekken, het meeste geluid te maken. Hoef ik misschien toch niet zoveel spaghetti te eten...
 
Back
Top