Uitlaat temperatuur

Maandag 23 februari (morgen) 13 á 14 graden!! Voorjaar!! Uitlaten van Tiger Moth en GeeBee testen, uitslag volgt ook al valt het allemaal uit elkaar...hi hi

Vandaag de uitlaten getest.

Eerst de Tiger Moth. Deze pakt na bijna elke klap na even primen in de carb maar loopt niet door. Extreem draaien aan de twee sproeiers geeft slechts zeer geringe verbetering (bij rijker loopt de motor enkele seconden en slaat weer af).

Via de brandstofslang naar de carb kan ik de tank vullen en legen dus daar zit het hem niet in. De motor heeft minstens 4 jaar stil gelegen en ik had de carb nog niet uit elkaar gehaald. Toch maar even doen...vuiltje cq gum propje cq lekke membraan?? We zoeken het uit.

De GeeBee heeft diverse malen meerdere minuten volgas gelopen. Alles blijft heel aan de nadempers. Het geluid is zeer aangenaam en de felle klappen in de pitts uitlaat zijn helemaal weg. Helaas bezit ik geen goede temp meter maar direct na het stoppen een tiewrap tegen diverse punten van de nademper gedrukt. Smelt niet en schrijft niet vervormd niet op de demper. Dus we zitten duidelijk beneden de 160 graden (daar begint nylon wat te schrijven en te vervormen. Echt smelten is bij 220)

Goed genoeg voor de volgende stap..eerdaags vliegen en zien dat ik bv een infra rood temp meter te pakken krijg.

Wat betreft het slecht lopen van de Tiger Moth.
Ik heb een keer advies gekregen van Gerard (Tony Clark) over Walbro carburators.

1) Deze carburateurs moeten eigenlijk altijd "nat" dus vol met benzine blijven anders worden de membramen droog en stug zodat de pomp het slecht doet.

2) Wat je dus kunt doen met een motor die lang stilgestaan heeft is gewoon de carburateur weer vullen (heb jij dus net gedan) en een paar dagen laten staan.

3) Wat Gerard adviseerd is de carburateur demonteren, de membramen een paar dagen in een potje benzine bewaren en dan kijken of ze weer soepel worden.
Inspecteer de membramen voor je ze weer monteerd, bij scheurtjes of barsten natuurijk vervangen.

Groeten Willem

De motor van de Tiger Moth heeft ook gelopen en ook deze nademper blijft heel. Let wel er zit een behoorlijk stuk (spruitstuk) vóór de nademper welke wel behoorlijk warm wordt. Al met al een geslaagde proef!!

Helaas blijkt de CDI niet goed te zijn wat de startproblemen veroorzaakte. De Jeti Sp 6 e-schakelaar er tussen uit en het ging al beter. Wel veel last van misfiering ( ontsteking soms in de uitlaat soms in de carb) gevolgd door afslaan van de motor. De CDI werkt dan niet meer en moet eerst uit en aangezet worden en dan is er weer een vonk.

Dus ben ik zoekende naar een CDI bv Rcexl met een haakse dop en geschikt voor 14 mm schroefdraad bougie ( niet de kleine CM-6 dus..)

Blijkt niet op voorraad bij HK of waar dan ook. Vraag geplaatst bij forum gevraagd, maar bij deze wie heeft er één over/te koop??

Back