ruudxd
Forum veteraan
Hallo,
Ik heb recent een crossmotor gekocht, en ben hier in de straat onderuit gegaan waardoor er een beste deuk in de uitlaat zat.
Nu zijn deze uitlaten vrij prijzig, en het zal niet de laatste keer zijn dat ik onderuit ga dus ben ik gaan zoeken naar een manier om de deuk er uit te krijgen.
Nu lees je regelmatig dat je de uitlaat met water kan vullen, afdoppen en in de vriezer leggen.
Het water zet met het bevriezen uit en drukt de deuk eruit.
Nu past de demper niet in onze vriezer en als het wel paste kreeg ik ruzie met mijn moeder
Dus na wat verder zoeken kwam ik dit setje tegen:
https://www.frankmxparts.com/epages...s/62910900/Products/1450/SubProducts/1450-002
Hier zitten twee klemmen bij om de uitlaat af te doppen, waarvan één met een autobanden ventiel erin.
Daarmee kun je de demper onder druk zetten, en dan de deuk met een brander rood gloeiend maken.
Door de luchtdruk word de deuk dan uit de uitlaat gedrukt.
De fabrikant raad een druk van 3 bar aan, ik ben begonnen met 2,3 bar en heb de bandenpomp eraan gehouden zodat ik de druk in de gaten kon houden, deze loopt natuurlijk op door de hitte.
Voordat ik de uitlaat heb afgesloten heb ik hem eerst met de brander goed heet gemaakt om de oude tweetakt olie en benzine die er in zit eruit te branden.
Hier kwamen nog best wat rook en vlammen uit dus dat ik zeker een aanrader, helemaal omdat het mengsel natuurlijk ook kan ontbranden door het gloeiende staal.
Nadat ik de deuk er uit was was de druk opgelopen tot ongeveer 3 bar.
Ik heb voor de zekerheid wel lashandschoenen en een lashelm met verse lucht gebruikt, zeker omdat het de eerste keer was dat ik zoiets deed.
Zo waren de twee deuken die er in zaten:
Zo zien de klemmen er uit,de twee aluminium platen hebben elk een inkeping waar je de pijp in kan klemmen.
Hier schroef je dan de ronde plaat aan vast en dicht de pijp af
Hier hetzelfde idee, alleen dan met het ventiel er in:
Het was een beetje lastig om foto´s te maken en goed op de brander te letten maar dit is een beetje het idee.
Ik ben begonnen rondom de deuk en zodra deze naar buiten kwam steeds verder naar het midden gegaan.
En dit is het eindresultaat, ik ben best tevreden voor de eerste keer!
Het kleine deukje is helaas iets te ver naar buiten gekomen.
Het heeft niet echt wat met stoom te maken, maar ik vond het wel een interessant principe en het leuk om hier te delen.
Met vriendelijke groeten,
Ruud
Ik heb recent een crossmotor gekocht, en ben hier in de straat onderuit gegaan waardoor er een beste deuk in de uitlaat zat.
Nu zijn deze uitlaten vrij prijzig, en het zal niet de laatste keer zijn dat ik onderuit ga dus ben ik gaan zoeken naar een manier om de deuk er uit te krijgen.
Nu lees je regelmatig dat je de uitlaat met water kan vullen, afdoppen en in de vriezer leggen.
Het water zet met het bevriezen uit en drukt de deuk eruit.
Nu past de demper niet in onze vriezer en als het wel paste kreeg ik ruzie met mijn moeder

Dus na wat verder zoeken kwam ik dit setje tegen:
https://www.frankmxparts.com/epages...s/62910900/Products/1450/SubProducts/1450-002
Hier zitten twee klemmen bij om de uitlaat af te doppen, waarvan één met een autobanden ventiel erin.
Daarmee kun je de demper onder druk zetten, en dan de deuk met een brander rood gloeiend maken.
Door de luchtdruk word de deuk dan uit de uitlaat gedrukt.
De fabrikant raad een druk van 3 bar aan, ik ben begonnen met 2,3 bar en heb de bandenpomp eraan gehouden zodat ik de druk in de gaten kon houden, deze loopt natuurlijk op door de hitte.
Voordat ik de uitlaat heb afgesloten heb ik hem eerst met de brander goed heet gemaakt om de oude tweetakt olie en benzine die er in zit eruit te branden.
Hier kwamen nog best wat rook en vlammen uit dus dat ik zeker een aanrader, helemaal omdat het mengsel natuurlijk ook kan ontbranden door het gloeiende staal.
Nadat ik de deuk er uit was was de druk opgelopen tot ongeveer 3 bar.
Ik heb voor de zekerheid wel lashandschoenen en een lashelm met verse lucht gebruikt, zeker omdat het de eerste keer was dat ik zoiets deed.
Zo waren de twee deuken die er in zaten:
Zo zien de klemmen er uit,de twee aluminium platen hebben elk een inkeping waar je de pijp in kan klemmen.
Hier schroef je dan de ronde plaat aan vast en dicht de pijp af
Hier hetzelfde idee, alleen dan met het ventiel er in:
Het was een beetje lastig om foto´s te maken en goed op de brander te letten maar dit is een beetje het idee.
Ik ben begonnen rondom de deuk en zodra deze naar buiten kwam steeds verder naar het midden gegaan.
En dit is het eindresultaat, ik ben best tevreden voor de eerste keer!
Het kleine deukje is helaas iets te ver naar buiten gekomen.
Het heeft niet echt wat met stoom te maken, maar ik vond het wel een interessant principe en het leuk om hier te delen.
Met vriendelijke groeten,
Ruud