De 2 motoren zitten naast elkaar en zijn meteen met een tandwiel verbonden. Het enige punt dat zou kunnen werken is dus de koppeling, en die heb je vast gezet. Als je dus de blokjes niet precíes gelijk hebt lopen houden ze elkaar wel degelijk tegen.
Dit is dus gewoon domweg niet waar. Je hoeft me niet te geloven, maar neem gerust aan, dat ik als hoofdmachinist koopvaardij wel enigszins weet waar ik over praat als het gaat om vermogensregeling en vermogensverdeling tussen meerdere samenwerkende motoren.
Als twee motoren mechanisch aan dezelfde as gekoppeld zitten draaien ze hetzelfde toerental. Mocht een van de carburateurs wat minder goed afgesteld zijn, dan zal dat op geen enkele manier het vermogen van de overige motoren beïnvloeden. Uiteraard zal het totaalvermogen wat lager zijn omdat er een motor niet voluit meedoet, maar de motoren die wel goed staan, zullen ook hun volle vermogen draaien. Pas als een van die motoren zo slecht draait dat hij géén vermogen meer aan de gezamelijke as levert, gaat hij vermogen opnemen, en DAN pas is er sprake van dat hij de rest tegenhoud. Maar dan moet het al zo zijn dat van een van de motoren het gas vrijwel stationair staat of hij bijvoorbeeld geen brandstof meer krijgt. Maar zolang die motor ontsteekt en hij krijgt voldoende lucht, zal die motor vermogen bijdragen, niet tegenhouden.
Echt hoor, dat is niet anders dan een schip met twee voortstuwingsmotoren op één schroefas, of een electriciteitsnet waarbij meerdere generatoren gezamelijk dat net voeden. Iedere motor doet wat hij kan, en van onderling tegenhouden is absoluut geen sprake.
Ik kan het je sterker vertellen: in wezen zijn twee (of meer) mechanisch gekoppelde motoren niet anders dan een meercylinder motor. Bij de grote scheepsmotoren word om het vermogen te bepalen de vermogens van alle cylinders afzonderlijk gemeten en opgeteld. Daaruit blijkt al dat de cylinder die niet voluit meedoet, een bijdrage levert, en niet tegenhoud. Wat ook vaak gebeurt, is dat er aan een cylinder gewerkt is (zuigerveren gewisseld bijvoorbeeld) en dan moet die ene cylinder inlopen. Aangezien je niet de hele motor terug kunt nemen (langzaam varen kost de baas geld) word gewoon van die ene cylinder het vermogen teruggeschroefd, tot soms maar 20% van het volle vermogen. Maar die cylinder doet nog steeds mee, en houd de rest niet tegen. Het totaalvermogen word wel wat lager, maar dat is niet een probleem, dat is maar tijdelijk (halve dag of zo).
Groet, Bert
Laatst bewerkt: