uitleg diversen helivliegen in begrijpelijke taal

hallo ik ben sinds 1 jaar aan het vliegen met een E 500 heli .ik heb via conrad wat spul gekocht (heli+zender)en dit aangevuld met o.a een 401 gyro en hyperion dig. servos.ik heb de beschikking tot een sporthal waar ik in vlieg als er niets te doen is ; vooral in de avonden in de weekenden,maar door omstandigheden heb ik gewoon te weinig tijd om in dit beginstadium eens een lange tijd energie in het vliegen te gaan besteden en zodoende vergeet ik weer het een en ander en krijg het niet onder de knie,eerder heb ik al diverse vragen gesteld over helivliegen en is mij geadviseerd om veel op het forum te gaan zitten om info op te snorren.(maar ben niet zon computerman door rugproblemen)ik heb nu in 2 dagen van alle helicatagorieen de laatste 20 pagina's doorgelezen en wel wat aan de weet gekomen , echter als je niet in de "helitaal" zit is het soms moeilijk te begrijpen waar het over gaat.daarom snij ik hierbij wat onderwerpen aan die ik graag in gewone taal uitgelegd zou willen hebben zonder linkje's naar andere site's/topics.
-normal/avcs stand gyro; in normal stand (led knippert) mechanisch afstellen (niet trimmen met fijnafstelling op zender?) dat staart mooi blijft hangen en dan overschakelen naar avcs ?(led brand continu) kan dat vliegend/in rust op de grond of alles uitzetten ? en bij voorkeur vliegen in avcs stand ?en wat doet gain in dit verhaal ?
-govenor stand op gyro ; zit volgens mij niet op GY401 , is om toerental te regelen bij verschillende belastingen zodat heli stabiel blijft vliegen ?
-grondwindwervelingen ; op wat voor hoogte moet je vliegen om geen invloed meer te hebben van de wervelingen die de heli zelf maakt ?
-regelaar (60A piek 70A ,bec 3a) bij accupack 3300mah 14,8v ;is het nu raadzaam een externe bec te hebben ? dat houd in dat je een extra voeding voor de regelaar aan de heli moet plaatsen ?
-accus ; lader krijgt ze niet voller als 15,2 volt voor de 4 cellen , wel mooi in balans dus gelijke sterkte , maar het moet toch zeker naar 16,5v kunnen ?
en wellicht is er iemand in de regio west-friesland (zwaagdijk-oost) die mij persoonlijk eens bij zou kunnen staan en de zaken kunnen beoordelen ?

dank jullie in ieder geval al voor de reactie's .
ron

Eerste tip, kijk even goed over het forum.

Eigenlijk staat alles wat je vraagt uitgelegd, alleen zul je af en toe even de zoekfunctie moeten gebruiken...

Bv voor je lipovraag, je lader klopt niet.
Of je lipo is overleden. Dan wil hij bij laden even heel hoog in het voltage schieten waardoor de lader afslaat, waarna het voltage binnen 10 sec al wee rgaat zakken
Waarschijnlijk gaat de accu ook niet meer zo lang mee in de vlucht..
Even door het accu en batterij onderdeel van het forum bladeren, dan vind je in no time alle ins en outs van accu's

Gyro
NOOIT trimmen bij een heading hold gyro!
Dit verrampeneert zijn inwendige instelling...
In de normal vliegmodus zie je of hij hardwarematig goed is afgesteld en moet de staart recht blijven hangen, in heading hold blijft hij alleen maar beter hangen
Als jij moet trimmen, is hij niet goed afgesteld of jehebt er trillingen inzitten (dit verziekt het beeld van de gyro, en gaat hij corrigeren op iets wat er niet is)

Governor
Zit nooit op een gyro
Governor is idd om het toerental gelijk te houden, en heeft dus met gas te maken.
De gyro zit op de staart, en heeft daar dus niets mee te maken.
Tegenwoordig met de 3g, 3gx vstab microbeast etc, wat allemaal flybarless systemen zijn, worden alle functies via dat ding geleid
Dan kan de governor dus wel in een estab zitten..

Grondeffect
Is aanwezig..
Maar staar je er niet dood op..
In het grondeffect is de heli wat onstabieler en wat eerder geneigd een andere kant op te schieten. Maar het is niet zo dat hij opeens onbestuurbaar word of zo.
Er is goed in te hooveren
Meestal ben je met een halve meter hoogte uit het grondeffect
Maar dan heb je als beginner weer zoveel schade als je gewoon het gas dichtgooit...

Externe bec is altijd aan te raden
Scheelt veel warmte in de regelaar

reactie

toch nog wat meer verduidelijking gevraagd ;
lader/lipo ; ik heb meer de indruk dat de lader niet goed is, zoals aangegeven ben ik nog niet zo lang bezig en heb gemerkt dat dit al vanaf het begin aanwezig was tijdens laden van mijn beide accu's , hij gaat vlot en in 1 constante lading naar 15 .10V zakt dan terug naar 0.0V en krijgt hem niet voller.
de lader is van voltcraft en komt dus ook bij conrad vandaan , wellicht prut ? , maar mijn hoofdvraag was , mag en kan hij zonder problemen naar de 16,8 v geladen worden of moet je lager blijven ?
ook de sterkte van de accu is lastig te bekijken omdat ik nog met horten en stoten aan het vliegen ben en de pure vliegtijd nog niet goed kan inschatten.

heading hold ; dus zoals aangegeven ; mechanisch afstellen in normal mode , maar hoe en wanneer schakel je dan over naar HH ?

governor ;jouw laatste 2 zinnen daarover , dat bedoel ik met "helitaal " dan ben je mij alweer kwijt. wellicht sorry voor mijn onwetendheid maar ja dat krijg je misschien als je er op wat latere leeftijd induikt.

ron

Lipo
4 cellen x 4,2 volt is 16,8 volt vol.
Dat hij terugzakt naar 16,5 of misschien zelfs naar 16,4 is mogelijk.
Maar dan zakt ie echt niet meer, amders is er iets niet goed.
Graag ook de batterij even nameten met een multimeter.
Ter referentie: na 2 maanden ongebruikt gelegen te hebben, staan mijn 3cel lipo's allemaal rond de 12,55.

Zowieso als je lader afslaat voor die 16,8in beeld is geeft aan dat het niet goed gaat. Hij laad de batterijen dan maar voor bv 75 %, dus misschien ben je onbewust je batterijen veel te diep aan het ontladen.

Gyro
Niet.
Ikzelf start in heading hold, en heb per vliegmodus (gasstand, oftewel de idle up) een andere heading hold gain waarde ingesteld
Normal heb ik voor de throttle hold ingesteld
Dan voel je wat beter waar het vermogen naartoe gaat, niet geheel onbelangrijk als je eens moet autoroteren :mrgreen:
Maar das nog niet belangrijk..
Probeer het aan dezelfde knop te koppelen als de idle up switch, dan maak je nooit de fout met een veel hoger toerental en een erg verkeerde gain te vliegen (kan erg spannend zijn)

Rare taal
Flybar= dat kleine vleugeltje in de kop van de heli.
Flybarless= heli heeft geen klein vleugeltje, dus alleen de twee hoofdbladen zijn aanwezig. Hierdoor gaat de heli anders reageren, en kan dan wel eens wat onvoorspelbaar zijn. Om dit weer ongedaan te maken, heeft men 3 gyro's in een doos gestopt, om zo op alledrie de assen correcties uit te voeren. Dus net als de staart, maar dan ook voor de andere 2 assen.
Estab= electronisch stabilisatiesysteem. Voorbeelden hiervan : 3g, 3gx, vstab, microbeast etc. Voordelen: meer vermogen, beter te finetunen. Nadelen: afstellen moet ff wat kritischer, technische problemen worden er ook wel eens door gemaskeert, je moet niet bang zijn om een laptop mee te nemen naar het veld :mrgreen:

Omdat een estab dus op 3 assen corrigeert, moet hij dus tussen de ontvanger en de servo's in de aansturing gezet worden. Oftewel, allesignalen kmen binnen op de ontvanger, deze stuurt het door naar de estab, deze kijkt ff of de heli een kant op gaat dit niet ingestuurt is en corrigeert, en stuurt dan de servo's aan.

Dus in de nieuwste versie's zit nog een governor (bi electroheli's zit de governor in de regelaar, en wordt de governor van de estab uitgezet)wordt het gassignaal vergeleken met wat de motorsensor als toerental weergeeft, en corrigeert indien er een afwijking is.

Ff in het kort :mrgreen:

wat bedoel je met PB ; privebericht ?

ron

Pb is inderdaad privebericht.

Ts is vaak topicstarter, in dit geval jij

Bij de weg, het kan makkelijk zijn je woonplaats in je profiel te zetten. Kunne mensen in de buurt evt prive aanwijzingen geven

wat bedoel je met PB ; privebericht ?
Zie de forum FAQ in het tweede blauwe lint, veel handigheidjes voor lay-out.

1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken

Laatst bewerkt door een moderator:
In onze regio West-Friesland zitten genoeg modelvlieg verenigingen waar je advies kan vragen en krijgen.
En uiteraard hulp bij het leren vliegen,afstellen etc,etc.

M vr Gr,
Arno.
lid van Pegasus te Enkhuizen

kijk met zo'n zelf opgestart topic wordt het toch al veel duidelijker als de info die ik van alle helicopterforums de laatste 20 bladzijde's heb doorgelezen de afgelopen dagen.
-lipo ; ik heb in ieder geval van Brutus de ins en outs over de lipos al meerdere keren doorgelezen, maar aangezien ik gewoon denk dat het vanaf het begin in de lader zit , mede omdat het met beide accu's zo raar ging , startte ik deze topic .
een uurtje na het vliegen zit de lipo op 12V , dan wordt ie gestaag geladen naar 15.1 v en dan niet voller , en met een multimeter meet ik net als de lader niet meer als 15.1v
-governor in regelaar ; klopt , mijn fout.
-heading hold ; maar je hoeft hem niet eerst mechanisch in de normal stand af te regelen.
-rare taal ; duidelijk , voor mij nu nog niet zo belangrijk , stapje voor stapje verder ; dan kun je weer 1 stapje terug schakelen als de stabiliteit verslechtert , nu eerst alleen de hh stand onder de knie krijgen.
-clubs ; zoals aangegeven ben/kan ik eigenlijk alleen in de avonden in het weekend bezig met vliegen , wat is normaal voor clubs ?
-PB ; komt dit dan in mijn prive e-mail aan ?
ron

met je lipo is meer aan de hand.
ze ontladen echt niet zoveel uit zichzelf. Waarschijnlijk idd de lader kapot, maar ook je lipo is waarschijnlijk kapot als hij echt zover in volt zakt.

gyro, eigenlijk moet je een gyro afstellen door te beginnen in de normal modus. Je gaat hooveren, als de staart langzaam wegdraait moet je de servo iets verschuiven over de staartboom. wordt het daarna erger, heb je de verkeerde kant op geschoven. Als het niet mogelijk is de servo te verschuiven (de trex450 pro zit de servo vast in het frame bijvoorbeeld) dan kort/verleng je de link (dat stalen stangetje) door de zwarte dingen aan de eindes te verdraaien. Opletten, er is maar 1 kant waar de ball in kan, doe je het andersom "kraak'" je hem, en is hij in no time kapot. Zelfs tot het punt dat hij eraf valt.
Als dat goed gaat, even de limits goed zetten, zodat de servo links en rechts zoeel mogelijk heen en weer kan zonder aan te lopen.
En dan ff de gain in stellen
Beginwaarde voor gain kun je 30 % aanhouden, daar val je je zelden een bult aan.

Clubs:
Clubs zijn vaak opgebouwd uit mensen zoals jijzelf..
Dus velen hebben gewoon een baan, en de meesten gaan vliegen wanneer het hun uitkomt. Alleen even op de tijden letten, er zijn dus clubs die (vanwege geklaag uit de buurt) een avondklok en een weekendrestrictie hebben

-lipo
de lipo gaat door een vliegbeurt terug naar 12V (4x3v) , dat is volgens mij zoals het hoort , maar de lader komt gewoon niet hoger als 15.1v (4x3.7v) en dat is volgens mij de nominale spanning, het moet hoger kunnen.
-gyro
ik heb de staart nu in de normal stand mechanisch afgesteld en de trim op 0 gehouden , op mijn zender kun je de gyro presetten (gain heet dat dus?) van -150 tot+150 , waarbij ;
van -150 tot 0 de normal is
en van 0 tot +150 de HH
op de zender zit ook een schakelaar waar je de gyro mee om kunt zetten naar je presets voor de normal en HH stand .
dus dan stel ik hem op 30% van -150 = -50 voor de HH stand, en probeer dit morgen uit.
mijn vraag is dan nog wat doet de gain in de normal stand ? en moet die ook op 30% in de + ?

ron

Als je hem continu tot 3V leegvliegt dan kan ik begrijpen dat de lipo het niet lang volhoudt! Je mag hem max tot 3,5V leegvliegen!

Een heli is wat bijzonder met lipo's, max leegtrekken is zodanig dat je 80% van de mah terug moet laden. Dus bij een 1000 mah lipo mag je er 800 mah maximaal uittrekken.

Stel, je gaat voor een andere lader, moet je zorgen dat hij dit weer kan geven...

Gain doet in normal hetzelfde als in hh
Het is de gevoeligheid..

mah/volts

je mag dat 80% leegtrekken van de mah toch niet toepassen op de volts , dus ook 80% zakken in het voltage ?
ik had in het verhaal van bertus over de lipo's gelezen dat het minimumvoltage voor een lipo 3volt was , en mijn esc staat ingesteld op die minimumwaarde dus dat zou goed moeten gaan.
ron

Als je tot 3V leegvliegt zal het op nippertje zijn dat de ESC ingrijpt, als de ESC ingrijpt is het eigenlijk al te laat.. Als de cellen terug in rust zijn zouden ze 3,5V of meer moeten hebben anders zal je lipo het niet lang volhouden.

Back