uitleg diversen helivliegen in begrijpelijke taal

Dat het minimumvoltage voor een lipo 3volt was

3 volt onder belasting!
Het gedeelte "Onder belasting" maakt al het verschil!
Dat betekend dat als je je lipo los naast je heli hebt liggen (niks erop aangesloten, dus onbelast) en er een multimeter op zet je nooit die 3 volt mag aflezen maar (als het goed is) altijd een hoger voltage meet!

Groeten

je mag dat 80% leegtrekken van de mah toch niet toepassen op de volts , dus ook 80% zakken in het voltage ?
ik had in het verhaal van bertus over de lipo's gelezen dat het minimumvoltage voor een lipo 3volt was , en mijn esc staat ingesteld op die minimumwaarde dus dat zou goed moeten gaan.
ron

Ht is zoals mijn verhaaltje aangeeft...
80%van de capaciteit in mah max.

voltage staat eigenlijk los daarvan, vanwege het belast/onbelast verhaal.
Helemaal officieel mag een lipo niet onder de 2,4 volt per cel komen. Kom je met een heli bij de 3 volt, is hij belast dus een stuk lager geweest.
Maar dan moet eens een beetje googlen op lipo's en hun gedragingen.

Ze blijven erg lang op een redelijk hoge spanning hangen, daarna donderd de spanning ineens in elkaar...

Je moet er op letten dat de 80% grens niet overschreden wordt, lipo's mogen nooit van hun leven bij de afslaggrens van de regelaar in de buurt komen (regelaar stopt, motor stopt =crash). Als je berekend hebt dat je normaal 5 minuten kunt vliegen en dan netjes de 80% ontladen hebt, en binnen die 5 minuten begint de regelaar te stotteren of de lipo saver gaat af is de lipo kapot.

trilling

als ik met de heli vlieg , is dat geen aaneensluitende vlucht ik ben nog aan het oefenen , dus een tijd opnemen is nog geen oplossing , maar mijn esc geef door het lagere toerental aan dat de miimum spanning er aan zit te komen dus dan kan ik gewoon landen , en daarna meet ik na de accu in rust te laten komen 4x3V , maar dan is hij tijdens het laatste gedeelte van de vlucht dus al ruim onder de 3v geweest ? geen goed idee dus ?

en zonet met vliegen om de hh in te gaan stellen , ging het voor geen meter , de staart bleef onrustig ,heb de gain steeds in stappen van 20 verzet ,maar kreeg de staart niet stabiel, maar merkte ook bij het optoeren een trilling in de kop , zal daar eerst eens even naar kijken.

3V in rust betekent 2,5V in belast, ik vind het raar dat de esc dan nog niet ingrijpt.. Misschien de esc eens opnieuw instellen en een hogere LVC (low voltage cut off -> dus dat de esc ingrijpt zodra de cellen onder het bepaalde voltage zakt.) instellen.

Die trilling in de kop kan door vanalles komen, gewoon alles eens bekijken op kromme assen enzo..

Lees mijn stukje over lipo's
Herhaling is de kracht van reclame, maar dit zou de 3e keer worden....

Over de trilling
De bladen mogen niet te strak vast staan.
De bladen moeten gebalanceerd zijn.
De hoofdas en feathering shaftmoeten recht zijn. Niet zo ff kijken, demonteren en over een glasplaatrollen, de enige manier om het goed te zien.

Sommige heli's komen tijdens het optoeren langs een toerental waarop het frame ff meetrilt, de zogenoemde eigen frequentie
Wordt het toerental hoger, is het weg
Als dit het geval is, en het geeft verder geen problemen is het geen groot probleem.

Toch, ook al vlieg je in normal, MOET je even bepalen hoeveel jegemiddeld verbruikt. Anders verstook je lipo's sneller dan je kunt bestellen.
Meestal valt hetwerkelijke verschil in vliegtijd wel mee, ook al denk je dat het afwijkt.
Het verschil wordtpas groot als jeecht rond gaat vliegen..

En lees nog eens hoe de staart afgestelt moet worden, die stappen van 20 heb je niet van mij. Een paar posts terug heb ik een heel verhaal daarover neergetypt
Dan vind ik het zelfs erg knap dat de staart niet uit de band gesprongen is
Bij mij zou een 20% verhoging tot oncontroleerbaargedrag leiden, daar had ik ook voor gewaarschuwd

10?

Doe maar 5, en als de staart gek gaat doen terug naar stappen van twee of 1
Voor mensen die ervaring hebben, kun je best een keer een grote stap maken, maar als je de eerste keer zo'n apparaat afstelt moet je dat niet willen

staart

het oncontroleerbare gedrag van de staart viel erg mee hoor , het was gewoon te corrigeren , en ik ben op 30% begonnen zoals je aangaf en heb hem in stappen van 20 verzet (op een schaal van 0 tot 150 zoals mijn zender heeft is dat % minder ), maar ik ga het wel fijner uitvoeren.

lipo's ; heb jij daar eerder al in een topic net als Bertus een info stukje over geschreven ?
want ik zat nog met jouw antwoord dat de mah niets met volts te maken heeft , maar de regelaar gaat toch uit van de vermindering van de volts , maar gaat dat dan niet evenredig met de vermindering van de ampere's ?

ron

Ik heb in dit topic al een lipo verhaaltje opgehangen, waarin ik verwijs naar een sticky, en ergens vertel ik zowieso de basis van die dingen..
Maar herhaling is de kracht van reclame :mrgreen:

Je hebt volt en mah.
Als je de volts in een grafiekje neerzet, terwijl je bv continu 10 amp uit een accu trekt, zul je zien dan een lipo erg lang een bepaald, relatief hoog voltage aanhoud.
Dat voltage zit ergens op 11 volt.

Maar, als de gezonde lipo op een gegeven moment op bv 80% ontlading komt, gaat die grafiek opeens olie boren. Oftewel, hij blijft lang zijn voltage houden, maar op een gegeven moment vind hij het goed en keldert het erg snel.

Bij het verouderen van een lipo kan het zijn dat het "sterke" voltage stuk in de grafiek steeds korter wordt, oftewel dat een accu steeds eerder omlaag donderd in voltage.
Vervelend, wand de mah zitten er nog in, alleen is opeens het voltage te laag om de heli van de grond te krijgen.
De regelaar grijpt dan in om extreme schade aan je lipo te voorkomen.

Een heli Is daarbij een erg energie hongerig apparaat, het kan best zijn dat als jouw accu op de grond netjes 4 volt aangeeft (onbelast) dat hij belast opeens in elkaar zakt naar 2,5..
Zeker als je erg slechte accu's hebt.
Grote kans dat de regelaar dan al te laat ingrijpt, en het voltage nog een stuk onder het afslag voltage zakt

Daarom worden bij heli's hogere voltages aangeraden dan de uitersten van de accu. Ikzelf werk er dus niet mee, maar ik zie regelmatig 3,5volt als uiterste grens voorbij komen. Ook kun je een lipo saver installeren, voor als je eens vergeten bent de timer in te tellen of de batterij slecht word

Liefst moet je timen, zodanig dat je 80% van de capaciteit in mah verbruikt hebt. Niet op voltage, bij een nieuwe batterij zal het voltage onder belasting misschien pas gaan zakken bij 90% ontlading, de batterij vind dit niet leuk en gaat in no time al bij 70% zakken..

Vlieg 5 minuten met alle accu's die je hebt
Laad ze, en schrijf van allemaal op hoeveel mah erin geladen zijn ( dit lees je dus af van de lader)
Delen door 5, en je weet wat je per minuut verbruikt gemiddeld
Pak 80% van je accu, zet er een marge in, en je zal zien dat de lipos opeens een stuk langer meegaan.

Voor het idee, met mn 250 vlieg ik 6,5 minuut enthousiast rond, en 5,5 minuut erg enthousiast
De 450 heb ik 7,5 en 5,5 minuut
Mijn hobbyproject (mini titan, ook een 450) zit op 8 minuten rustig rondhobbelen

het oncontroleerbare gedrag van de staart viel erg mee hoor , het was gewoon te corrigeren , en ik ben op 30% begonnen zoals je aangaf en heb hem in stappen van 20 verzet (op een schaal van 0 tot 150 zoals mijn zender heeft is dat % minder )........
ron

150?
Je zit toch niet stiekem in een endpoint menu te rommelen?
Als het goed is moet je dit in het gain of gyro menu instellen..
Meestal gaat die maar van 0 naar 100..

Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
AMPs and other general information - RC Groups

E-book: Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight
http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf

www.rcmodelreviews.com - Baffled by batteries

Nuttige links voor elektrische beginners, voor een regenachtige dag, oplopend van beginner tot ervaren vonkentrekker:
[144779] beginnen-met-modelvliegen

En een site met multiple-choice bedradingsdiagrammen
The Script Asylum
-> RC Calculations
-> elelectrical
-> system wiring
&
-> LiPo pack wiring

De andere menu-items zijn ook nuttig/handig/leerzaam voor e-volk. Toevoegen aan favorieten?

Laatst bewerkt door een moderator:
dank jullie voor de info , zal er dit weekend induiken.
ben net even snel naar de sportzaal gelopen waar ik vlieg , om nog even te kijken of de trillingen weg waren en inderdaad hij is mooi in rust , was waarschijnlijk een lichte onbalans in de bladen versterkt met een iets losgelopen boutje in de kop.

ron

graag ten eerste weer even bedankt voor de info maar , sorry als ik hier mensen mee teleurstel , de uitleg van student is mij een stuk duidelijker als de andere verwijzingen naar topics e.d op andere forums en site's.
ook de opstelling van Bertus heb ik al redelijk vaak bekeken , maar de antwoorden op de vraagstelling over amps in relatie tot volts heb ik nog niet eerder gevonden en nog niet zo uitgelegd gekregen zoals nu.

en zoals aangegeven ik heb een zender bij conrad vandaan en daar gaat de instelling op de G van minus 150 tot + 150.
dan begin ik dus maar op 30% ; dat is dus grofweg 45 en dan ga ik steeds in stappen van 10 richting de 150 om de staart mooi rustig te krijgen.

en wat is de hele link naar de heli vliegers in Alkmaar , want deze pakt ie niet.

ron

Back