Afhankelijk van de dag, heb ik soms een complete aanhanger bij me....
Zonder dollen: Je hoeft niet heel erg veel te kunnen qua knutselen, om zelf een startkoffer geheel naar Eigen inzicht te maken.
Wat het belangrijkste is, is dat je er van tevoren goed over nadenkt, wat er allemaal in moet passen, en hoe je dat het handigste in elkaar fröbelt.
Het makkelijkste te maken is een rechthoekige bak, zonder laatjes, met een "tussendek". Onder het tussendek de accu, brandstof voorraad en pompen, boven het tussendek een paar vakken voor starter en andere spullen. Startpaneel kun je prima in het deksel wegwerken, liefst aan de binnenkant, om beschadiging te voorkomen.
Zelf vind ik een kofferhandvat rampzalig (altijd nét te zwaar om comfortable te dragen met één hand) dus ik zelf geef de voorkeur aan zij hengsels (ook wel hutkoffer-hengsels).
Deksel kun je het beste laten scharnieren met een pianoscharnier (zo'n heel lang strip-scharnier wat je zelf op lengte kunt zagen) dat lubbert het minst snel uit.
Op alle hoeken een metalen kap zetten, en de binnenkant blank insmeren met lamineer epoxy (2 x) dan blijft je koffer heel erg lang goed.
Als je een goede tekening maakt van wat je nodig hebt, kun je het al bij de DHZ zaak direct op maat laten zagen, en kun je dus thuis direct beginnen met in elkaar zetten.
Al met al mischien 5-10 uurtjes werk, de droogtijden niet meegerekend, dus ga wel uit van een week voordat het ding klaar is, iedere avond een stapje doen.
Wat zit er in mijn startkist: 5L brandstof, 10 Ah loodaccu, startpaneel, brandstofpomp, gloeisnoer, starter, en wat klein grut zoals plugsleutel schroevendraaier, paar reserve pluggen, glowshot voor de voorkomende gevallen.
Meer niet, want normaliter sleutel ik niet op het veld. Dus ik hou het gereedschap liever in een apart koffertje (wat ik wel meeneem maar achter in de auto laat) anders heb je het altijd bij je maar ben je het kwijt op de dag dat je het nodig hebt.
Groet, Bert