Uitslag servo's beperken

Roel van Essen

Forum veteraan
Hallo Leute.
Probleem: Ik ben bezig met de PARAT van Graupner, een sleper/blusboot met Voith-Schneider-Propellors. (VSP's)
Leuk ding, :lol: maar....
De bedieningshefbomen van de VSP's mogen een maximale uitslag hebben van 4 mm naar voren, achteren en opzij.
Ik heb de kwiklinks al op het gaatje het dichts bij het servo-asje gezet, maar nog steeds is de uitslag te groot. :( En ik ben in het bezit van een Robbe F14-zender, zonder digitale grijze massa. (Geen computerzender dus)
Een optie is natuurlijk om dual-rates voor de F14 te kopen. Maar is er niet een simpeler en goedkopere optie? Kan ik zelf dual rates bouwen :?:
Ik houd me aanbevolen voor suggesties.

Groet
Roel.

je kan ook proberen een gaatje boren nog dichter bij de servo-as en dan met een z-stangetje gaan werken

Hier Roel, niet Kor (Pappie's Internet ligt er even uit...)
Gaatje boren nog dichter bij de servo-as kan niet (Dan zit ik ongeveer in de as.
:cry: Bedieningsstangen VSP's verlengen? Nee, dan moet ik teveel aan die (overigens ontzettend mooie!!!) units modificeren.
Wellicht is die overbrenging met een extra hevel een optie.
Bedankt Ron!
:D Iemand nog een andere, wellicht electronische optie?
Alvast bedankt!

Roel

Roel,

Ik heb vroeger (ja, ja .....) in m'n TerraTop eens een dual rate ingebouwd (volgens mij). Kwestie van een schakelaartje met wat weerstandjes. Moet ook niet zo moeilijk zijn, want alles wat je doen moet is de weerstand van je potmeter veranderen.
Op dezelfde wijze heb ik een schakelkanaal en een proportioneel kanaal erbij geknutseld (of was het nu alleen maar een uitbreiding in kanalen en geen dual rate :? ).
Zal vanavond de zender even open schroeven om te kijken naar de weerstand waardes.

(Ik weet niet of dit ook werkt met die nieuwerwetse computerzenders. Ik ben nog van de generatie die met een type-machine heeft gewerkt :wink: )
Voor degene die niet weten wat een type-machine is: dat is een ouderwets soort computer met uitsluitend een tekstverwerker die direct gekoppeld is aan een printer :rolling:

Wim

je kan ook mechanisch de uitslag beperken door de knuppel te begrenzenmet een plastik plaatje

Een electronische manier is ook mogelijk, ergens in m'n archief heb ik hier waarschijnlijk wel een schematje van, ik zal eens voor je kijken. Op het internet heb ik ook wel eens schakelingetjes hiervoor gezien maar een URL heb ik er niet van. Ook hier zal ik even voor je kijken.
Een Dual Rate inbouwen in je zender is natuurlijk ook mogelijk en waarschijnlijk wel het simpelste. Helaas weet ik de juiste waardes niet voor de F14 zender maar als je de waardes van de potmeters in de zender weet kan ik het misschien voor je uitrekenen.

@Roel,
Ik heb dus gisteren de zender opengeschroefd:
Geen dual rate :(
Wel 2 schakelkanalen en 1 proportioneel kanaal.
Dat laatste knopje dat ik op de zender geknutseld heb is waarschijnlijk een soort mixer:
Ik heb in het verleden de "Prins Hendrik" gebouwd; een 2 motorige reddingboot (nu van het reddingsmuseum te Den Helder)
Om in normaal bedrijf te varen kon ik 2 kanalen zodanig schakelen dat ik ze met 1 knuppel kon bedienen (alsof het dus een 1 motorig schip was)
Door het schakelaartje om te zetten kon ik beide motoren apart bedienen.
Alles wat je ervoor nodig hebt stelt niets voor: 1 schakelaartje (en wat draad en stekkertjes natuurlijk) Door stekkertjes te gebruiken kun je de boel weer herstellen zonder schade.
:arrow: Als er belangstelling is, zal ik het proberen uit te zoeken hoe die draadjes lopen (was nogal een warboel in mijn zender met al die zelfgebouwde uitbreidingen.)

@Ernst
Het lijkt mij inderdaad ook niet zo moeilijk. Volgens mij moet je gewoon de weerstand waarde van de potmeter verdubbelen door er voor en er achter een weerstand tussen te schakelen van de halve waarde van de potmeter
Als je in plaats van de weerstanden een STEREO potmeter neemt, kun je een variable dual rate maken. :idea:

Wim

Dual rate & mixer

Via clubgenoten twee mixers in elkaar geknutseld;
een 3-standen-schakelaar, wat draad en klaar!
Kan nu via één knuppel beide VSP's tegelijk besturen. :lol: Een dual-rate is nog niet gerealiseerd, maar de ingrediënten worden vanmiddag gekocht. 4,7 K potmeters en schakelaars.
En daar betaal je bij Robbe 42 Euro voor.... :oops:

Groet
Roel

Nieuwe hoofdgroep in forum?

Ha Roel,

Leuk dat het gelukt is met je mixer.
Stelt niets voor, toch!
:idea: Zou het niet handig zijn al dit soort Truuks in een aparte rubriek te stoppen en voor iedereen beschikbaar te maken? 8)

Van die mixer en de dual rate kun je een simpel tekeningetje maken en die uploaden (al weet ik niet hoe dat moet :oops: )
Op de zelfde manier kun je ook extra schakel kanalen en proportionele kanalen maken: het is niet meer dan een paar weerstandjes en een schakelaar voor een schakelkanaal en een potmetertje (en misschien een extra weerstandje aan de middenaftakking) voor een proportioneel kanaal.
Wat vraagt mijnheer Robbe voor dit soort extra'tjes?
Vast veel meer dan je er op deze manier voor uitgeeft!

Wim

Na 6 jaar kan een onderwerp nog wel actueel zijn.

Ik ben bezig met het oudere zusje van de Parat, een eerdere Voith-Schneiderboot van Graupner.

Nu loop ik tegen het zelfde probleem met mn Voiths en mn F14.

De besproken truuk om 2 kanalen op 1 stick te combineren heb ik op mn andere F14 al toegepast dus dat lukt me nog wel een keer.
Ik moet mn uitslag beperken van de Servo's naar de Voiths toe.

De Dual-Rate is geen optie, vanwege de prijs en het feit dat ik 3 kanalen moet hebben, dus al aan 2 dual rate's vast kom.

Mischien kan ik de servoarm van de tussenas voor de snelheid nog wel inkorten, maar dan hou ik toch het probleem bij de 3e servo die het dwarsweg sturen van de beide Voiths tegelijk doet.

Ik ben toch benieuwd naar de oplossing die Roel destijds toegepast heeft.

Mooi dat het opgelost is (als je het je nog kunt herinneren).

Wat je volgende keer ook zou kunnen proberen is servohevel niet haaks op stang te zetten, maar (meer) in het verlengde van de stang. Uitslag zal met zelfde verdraaiing van servo al nu, veeeeeeel minder zijn. :idea:

Misschien ook bruikbaar voor jou pergotje?

Je kunt ook de potmeter in de servo vervangen door eentje met een kleinere slag voor hetzelfde weerstandsverloop. Of de bestaande potmeter aanvullen met weerstandjes..

......... Of de bestaande potmeter aanvullen met weerstandjes..

Sorry Hezik maar dat zal niet werken. De uitslag wordt dan juist groter en niet kleiner. :sad:
Om de uitslag kleiner te maken zou je de spanning over de potmeters moeten verhogen. Dat is zonder een hele stevige ingreep niet makkelijk te realiseren. Daar komt dan nog bij dat de calibratie van de knuppels er ook sterk door kan veranderen. Vooral de middenstand kan er behoorlijk door verlopen.

Ah ok, nou dan bljift het andere plan over, een andere potmeter met een kortere slag over het gewenste weerstandsbereik. Dat zou WEL moeten werken toch?

Ik heb daar niet zo veel verstand van, nu moet ik zeker ook nog eerst weten hoeveel ik de uitslag moet beperken?
De servo's openhalen en de potmeter vervangen lijkt mij ook niet zo simpel (voor mij dan met mn soldeerkwaliteiten).

De 2 buitenste servo's heb ik mechanisch kunnen beperken.
Er zit een tussenarmpje en daar heb ik de uitgaande stang een gaatje dichter bij gezet en het is priegelwerk onder dat dek maar nog 1 gaatje moet ook wel lukken indien nodig.

Nu blijft de middelste servo over.
Dit is de Robbe FP-S148.

Mischien een andere servo?

Bij een F14 kun je volstaan met één (instel)potmeter van 50k, eventueel aangevuld met een schakelaar.
De instelpotmeter wordt opgenomen in de middenaansluiting van de potmeter. De schakelaar komt parallel aan de instelpotmeter.

Een meer universele methode (voor zenders met servo reverse) is de volgende. Helaas kan ik nog steeds niet tekenen, dus ik zal het omschrijven. Misschien, dat iemand anders het dan voor ons kan uittekenen?

Ingrediënten:
- 2 weerstanden van 4k7
- 1 (instel)potmeter van 4k7

Uitvoering:
- sluit op de buitenste aansluitingen van de knuppelpotmeter een weerstand aan van 4k7. Op elke buitenste aansluiting van de potmeter dus één.
- verbind de twee topdraadjes van de weerstanden met elkaar.
- sluit van de nieuwe potmeter één van de buitenste aansluitingen aan op het knooppunt van deze twee weerstanden.
- neem de middenaansluiting van de knuppelpotmeter los en sluit deze aan op de middenaansluiting van de nieuwe potmeter.
- verbind de loper van de knuppelpotmeter (waarvan net de draad is verwijderd) met de andere buitenste aansluiting van de nieuwe potmeter.
- belangrijk: de drie draden, die naar de nieuwe potmeter gaan, worden getwist. Je draait ze dus in elkaar.

Werking:
Met de twee weerstanden vorm je een spanningsdeler. De loper van de nieuwe potmeter kun je nu helemaal naar deze spanningsdeler toedraaien. In dit geval 'ziet' deze loper weinig knuppel en veel spanningsdeler. Gevolg is, dat er weinig spanningsvariatie is en dus weinig servouitslag. Draai je de loper echter de andere kant op, dan 'ziet' de loper weinig spanningsdeler en veel knuppel. Je krijgt nu zo goed als volledige knuppeluitslag.

Als de dual rate schakelbaar moet zijn is er uiteraard ook nog een schakelaar nodig. Die doen we een volgende keer.

Ik heb de F14.

Het lijkt me allemaal vrij ingewikkeld, maar aangezien de Dual-Rate van Robbe 43 euro is + bijna 15 euro voor het aan en uit schakelaartje voor de dual rate (mogelijk 2x) zie ik dat nog even niet zitten.

Ik wil in mn zender niet te veel klooien, ik heb die schakelaar voor 1 of 2 kanalen op 1 knuppel ook tussen stekkertjes gezet ipv. de kabels doorknippen.

Een dual rate op de zender is wel makkelijk, maar de andere boten hebben geen begrensing nodig dus mag het ook in de boot.

Het mooiste zou zijn als ik iets makkelijk tussen ontvanger en servo zou kunnen hangen.

Overigens moet ik zoiets nog voor een andere boot hebben waar de servo net verkeerd om draait, maar dat is een ander verhaal.

De makkelijkste optie is toch echt om de F-14 tweedehands te verkopen en een computerzender er voor terug te kopen. Kost je waarschijnlijk minder geld en in elk geval een hoop minder tijd dan proberen van alles analoog op te lossen..

Back