Uitslag verschansing

Roel van Essen

Forum veteraan
bb528_smit_nederland_lg.jpg

Op een van mijn schepen moet ik een verschansing op de boeg maken.
Die verschansing staat iets inspringend op de boeg, volgt dus niet de buitenlijn.
Tevens heeft de boeg uiteraard een aantal rondingen, met in het midden voor een recht stuk.
En de verschansing wijst schuin naar binnen, in een hoe varierend van (op de voorzijde van de boeg) zo'n 20 graden tot vrijwel verticaal aan de zijkanten.
Het materiaal waar het van gemaakt moet worden is ABS.
Dat kan je met heet water prima vormen, da's het probleem niet.

Wat is wel het probleem? Geen tekeningen.
Hoe maak je een uitslag van zoiets?
Is dat een kwestie van een stuk dun karton pakken en net zolang knippen en plakken tot je een uitslag of mal hebt, of zijn er andere, slimmere, methoden?
Ik hoor het graag...

Laatst bewerkt:
Hey Roel , ik heb hier nog een komplete bouwdoos staan van de Smit Nederland .
Als je wil kan ik de tekening van het betreffende stuk kopieren en opsturen , dat is altijd juist .
Groetjes
Ronny

Heb ook nog een set tekeningen liggen en de boot is klaar. Stuur je adres maar even in een PB-tje Roel. Geen idee trouwens of die verschansingdelen (uitgeslagen) op de tekeningen staan. Ik heb ze van de houten stroken overgezet op verticale raamlamel en die koud kunnen buigen. Gefixeerd met secondelijm en daarna de naad dichtgesmeerd met 2C-lijm. Het potdeksel heb ik gemaakt van open gesneden isolatie van zwarte schakeldraad. Gr. Klaas.

Zonder het stoot rubber, volgt het gewoon de buiten lijn.

Stuk karton of dun kunststof tegen de buiten kant drukken.(wel laten overlappen dat je genoeg vlees heb om te tekenen)

Aan de binnenkant dek aftekenen, dan de hoogte bepalen en dan de bovenste lijn evenwijdig trekken.

Plat neerleggen en dan het geheel weer aftekenen, op het gewenste materiaal.

Is de simpelste oplossing.

Zo simpel als Ernst stelt ligt het niet. De verschansing staat voor en achter niet verticaal en ongeveer 1 cm binnen de stootlijst. Ook is van alle stutten de hellingshoek niet gelijk. Zal proberen het aan een kant op te meten. Dan kun je aan de hand daarvan stutten maken en dan met stevig papier mallen maken voor de verschansing. In theorie zou je aan de hand van de basislijn en de hoek van de spanten een uitslag moeten kunnen maken. 40 Jaar geleden heb ik zoiets eens gedaan, maar ben het kwijt hoe het moet. Lijkt op de uitslag van een kegel. Heb op de tekening gekeken, maar daar staat de uitslag van de verschansing en de vorm van de stutten niet op Gr. Klaas.

Op de tekeningen van de bouwdoos die ik hier heb , staan alle onderdelen apart opgetekend , ook de stutten en de verschansing zoals ze moet uitgesneden worden om te passen .
Laat maar iets weten of ik ze moet opsturen .
Groetjes
Ronny

Daar is Roel dan beter mee geholpen Ronny. Het spul van mij stamt uit de vorige eeuw, schat rond 1980. Gr. Klaas.

Staat ook in mijn verhaal dat je niet van de stootlijst uit moet gaan.

Het stuk karton moet je ook in een bepaalde helling zetten, voor je aftekend.

Als dat gebeurt is en je ligt het plat zal je een soort banaan overhouden.

Ik zie hier de moeilijkheid niet van in.

We gaan vanavond eens kijken of een en ander lukt. Vandaag stevig papier ingeslagen, met creatief knip- en plakwerk proberen om er iets van te maken. Dank alvast voor alle tips!

Tom, heel vriendelijk aangeboden, maar ondertussen heb ik het moeilijkste stuk (de boeg) gereed. Dus bespaar je gerust de moeite. Althans: voor mij; wie weet heeft iemand anders er wel iets aan.

Back