Ik zou het wat algemener bekijken.
In principe gelden voor alle CP heli's dezelfde technische regeltjes, maakt niet uit welke heli je instelt en welk percentage je op de swash zet, het gaat uiteindelijk voornamelijk om de combinatie van toerental en uitslagen.
Ik kijk eigenlijk niet naar de percentages in mijn zender, die verschillen namelijk in iedere setup.
Ik kijk wel altijd naar maximale bladhoek van hoofdbladen, paddles en staartbladen.
Gecombineerd met het toerental wat je draait.
Het toerental bepaald namelijk de snelheid van de luchtstroom over de profielen (daarmee de effectiviteit en hoeveelheid lift) en de frequentie van het aantal sturingen in je rotorkop.
Ik vlieg meestal met 12º bladhoek verdraaiing, negatief en positief.
De roll/nick stel ik om te beginnen altijd zo in, dat de swashring het ronde vlak van de swashkogel blijft raken (maximaal dus), en conrolleer of de kop nergens bind bij maximale uitslagen.
Het toerental zet ik op +- 70% van wat er maximaal mogelijk is om mee te beginnen.
Vervolgens ga ik hoveren en wat achtjes proberen, en stel ik de swashpercentages evt. naar beneden in tot hij vliegt/reageerd zoals ik wil.
Daarna is het finetunen (toerental, uitslagen, pyrorate) om de balans te vinden tussen voldoende vliegtijd en lekker sturen.
Grt.
Eric