Uitval esc na ong 4 min vliegen met tricopter

Heren,

Ik heb een probleem.

Sinds kort heb ik een tricpoter (deze)
Het is m'n eerste multicpoter om te kijken of het wat voor me is.
De set-up is dan ook niet van het duurste spul:p

Ik gebruik het KK2.0 board (V1.5)
Met turnigy D2803-11 1000KV motoren (deze)
En de HK SS 25-30A ESC (deze)
Props SF 10x4,5

Vanmiddag nog even gevlogen en na ong 4 min vliegen stopte de motor linksvoor er mee....esc's waren behoorlijk warm.
Gevolg, lekker wat schade:onweer:

Nu is mijn vraag.
Is dit probleem bekend bij iemand en waar zou het aan kunnen liggen?

Zelf denk ik dat de ESC te warm word waardoor ie in een safemode gaat oid.
Misschien zijn de props te groot want eigenlijk vlieg je met een multicopter toch nooit full-throttle waardoor een esc toch moet "knijpen"? Met als gevolg, warmte.....
En in dit frame kan de warmte ook niet weg natuurlijk..

Zou het aan de props liggen of zijn deze esc niet geschikt voor multicopters?

Hebben jullie een idee?

Ben geen multicopter expert maar de regelaars lijken mij aardig op het randje....
Als je dan ook nog met te grote props gaat werken kom je inderdaad in de problemen lijkt me.

als u de propellors verkeert om heeft gebruikt het veel meer ampères, meschien wel zo veel dat het over de maximale 30 ampere van de esc komt en hier door automatisch er mee stopt omdat de esc te warm wordt

Hoe heet is "heet"?

Deze ESC heeft inderdaad hitte protectie.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/44172390X371547X37.pdf

Over-heat protection: When the temperature of the ESC is over 110 Celsius degrees, the ESC will reduce the output power.

Heb zelf wel eerder meegemaakt dat er vermogensverlies was door een te warme esc.

Voor de motors wordt aangegeven: Suggested Prop: 8x4 (4S) ~ 10x7 (2S) Je zou een maatje kleinere prop kunnen proberen? Ook lijkt mij het een slim plan om wat ontluchting te maken waar de esc's in zitten. Het lijkt nu alsof ze in de armen zitten? Welke helemaal afgesloten zijn. Dan kan de warmte natuurlijk niet weg.

Succes!

Hier een foto van de prop op de motor linksvoor en moet als draairichting rechtsom hebben, dus CW.
Dan zit deze toch goed? Of heb ik het helemaal mis?
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is m'n eerste multicopter maar kan je de props verkeerd zetten dan?

nouja en propeller heeft een bolle en een holle kant, de bolle kant hoort boven en de holle kant hoort onder. De bolle kant heeft vaak ook de info van de prop, bij u staat waarschijnlijk 10x4.5

Groet Sybren

Hoe heet is "heet"?

Voor de motors wordt aangegeven: Suggested Prop: 8x4 (4S) ~ 10x7 (2S) Je zou een maatje kleinere prop kunnen proberen? Ook lijkt mij het een slim plan om wat ontluchting te maken waar de esc's in zitten. Het lijkt nu alsof ze in de armen zitten? Welke helemaal afgesloten zijn. Dan kan de warmte natuurlijk niet weg.

Succes!

De ESC's waren niet zo heet dat ik ze niet kon aanraken.

Ze zitten niet in de "armen" maar in het midden van het frame maar ook dat is helemaal afgesloten.

de propeller op de foto zit goed! dus waarschijnlijk zal het inderdaad liggen aan de groote van de prop zoals Kaypeters al zei

nouja en propeller heeft een bolle en een holle kant, de bolle kant hoort boven en de holle kant hoort onder. De bolle kant heeft vaak ook de info van de prop, bij u staat waarschijnlijk 10x4.5

Groet Sybren

De bolle kant is naar boven en daar staat idd 10x4,5

Dus de props zitten goed neem ik aan.

Dus kleinere props zou een oplossing kunnen zijn?

En moet ik dan denken aan 8x4,5 oid? En eventueel zwaardere ESC's? Of zouden de ESC wel kunnen met kleinere props?

Meten is weten! Als je met een ampèremeter het stroomgebruik meet, dan weet je echt wat er aan de hand is.

hoe hoger het voltage hoe groter de props kunnen zijn. Denk dat 9x4.5 een goede middenweg is. de 10x4.5 die je nu gebruikt wordt aangeraden voor een 4cel configuratie.

Als je een te grote prop gebruikt moet de motor te hard werken en zal dan ook te veel stroom trekken. In dit geval zonder ontluchting voor de warmte zou het verstandiger zijn om inderdaad grotere esc's te gebruiken. Deze kunnen veel meer aan en worden dan ook veel minder heet! Meer ontluchting waar mogelijk lijkt me wel verstandig!

Is het altijd de zelfde ESC die uitvalt? En zijn de andere esc's ook zo heet? Je zou ze is kunnen omwisselen. Maar het lijkt er sterk op dat hier de warmte inderdaad een rol heeft gespeeld!

Dus kleinere props zou een oplossing kunnen zijn?

En moet ik dan denken aan 8x4,5 oid? En eventueel zwaardere ESC's? Of zouden de ESC wel kunnen met kleinere props?

Het zou wel een beter zijn! want de 8x4.5 gebruiken veel minder ampères dan de 10x4.5!

het verstandiger zijn om inderdaad grotere esc's te gebruiken. Deze kunnen veel meer aan en worden dan ook veel minder heet! Meer ontluchting waar mogelijk lijkt me wel verstandig!

Dit lijkt mij niet verstandig! je kan er wel 40 ampère ESC op zetten maar de motors mogen niet meer dan 21 ampères hebben! Dus ik raad gewoon een kleinere prop aan!

Sybren

@N.P.S met een Amperemeter meet je de stroom maar hoe doe ik dat?
Gewoon met draaiende motoren denk ik? maar dan zonder de props.
Of denk ik verkeerd?

@apachedemo
@Kaypeters
Oke dank voor het meedenken, Er komen dus kleinere props op.

De uitval is de eertse keer dus gelukkig niet steeds want dan had ik geen frame meer over denk ik;)

Maar als ik nu eens de tri vastzet op een tafel oid? En dan gewoon lekker laten draaien.
Is dat een idee om te testen of gaat dat niet bij een multicopter?
Ik weet dat het bij een heli niet werkt maar misschien wel bij een multi?
En dan kijken hoe warm alles word en of er dan weer een esc uitvalt.

Met een amperemeter inderaad!

Scroef een motor vast aan een tafel of testbank oid. Met de gewenste esc en prop. Zelfde setup als op je tricopter.

De amperemeter komt tussen de ESC en de lipo. Zo kun je meten hoeveel ampere er getrokken wordt. Plankgas, en je hebt je resultaat! Op deze manier kun je verschillende props testen en zo het verschil zien. Dit is ook erg belangrijk voor je lipo keuze (C waarde).

De esc's die je gebruikt zijn aangewezen op 25-30A. Maar ik heb zo het idee met deze goedkope esc's er verstandig aan doet om max 25A aan te houden. Dan zullen ze nog steeds warm worden!

@N.P.S met een Amperemeter meet je de stroom maar hoe doe ik dat?
Gewoon met draaiende motoren denk ik? maar dan zonder de props.
Of denk ik verkeerd?

Dat moet natuurlijk met props!! want daar gaat het ook om :D!, het meten hoeveel ampères de motor gebruikt om je propeller te laten draaien ( bij een kleine propeller zal dit minder zijn dan dan grote props )

Maar als ik nu eens de tri vastzet op een tafel oid? En dan gewoon lekker laten draaien.

Ja dat is een goed idee!

Groet Sybren

De amperemeter komt tussen de ESC en de lipo. Zo kun je meten hoeveel ampere er getrokken wordt. Plankgas, en je hebt je resultaat! Op deze manier kun je verschillende props testen en zo het verschil zien. Dit is ook erg belangrijk voor je lipo keuze (C waarde).

Kijk:) weer wat geleerd! Dat is niet zo moeilijk!

Ga ik doen!

Back