uitvergroote bouw tekening

ik heb een tekening van een blu babby die ik als traner wil gaan gebruiken
de spanwijte van het toestel is echter maar 80cm en ik wil hem graag wat grooter +/- 1.20m tot 1,60m kan ik de onderdelen tekening gewoon op 200% uitprinten om hem 2x zo groot the bouwen ?

ik snap dat er extra versteveging in de vleugel nodig zal zijn maar hoe zit het met de romp het is namelijk een depron profiel en ik neem aan dat alles gewoon ook 2x zo dik maken niet echt de oplossing zal zijn

ik had dit kistje uitgekozen omdat de vlieg eigenschappen als zeer goed te boek staan en hij ook nog eens gemakkelijk te bouwen moet zijn want het zal het eerst zijn wat ik bouw

Hallo,

een plan zo maar 200% vergroten is zoals je zelf al aangeeft niet zo eenvoudig te doen.
Buiten het feit dat je inderdaad versterkingen moet aanbrengen hier en daar komt er ook nog wel de aanvalsboord en instelhoeken aan te pas.
Als je wil kan je een tekening hebben van me van een trainer die ook zeer goed vliegt, een span heeft van +/-140cm en makkelijk te bouwen is.
Als je enkel op zoek bent naar een trainer, ik heb er eentje te koop voor 30€ zonder elektronica.

Mvg
Gust

Laatst bewerkt:
aler eerst bebankt voor de reaktie gust
:thumbsup:
dit roept bij mij wel weer 2 vragen op
ten 1ste is de tekening voor een houtbouw model of voor een schuimpje
en eigellijk hetzelefde voor de aangebode trener is deze houtbouw of depron/een ander stevige (piep) schuim soort

ik ben namelijk specefiek op zoek naar een trener van schuim omdat deze voor mij makkelijker te repareren zijn ( ik ben namelijk behoorlijk onhandig met hout :( ) en het zal er beslist wel van komen dat repareren nodig is ;)

@ gust jammer

ik heb na wat verder zoeken op de site waar ik de tekening vandaan had daar ook noch tekeningen gevonden voor hetzelefde model met een spanwijte van 60" dat is +/- 1.50m dus ik denk dat ik die maar ga bouwen

het blijft echter een intesante vraag hoe en wat er allemaal bij komt kijken waneer je een moden vanaf tekening in schaal wilt vergroten want daar kan ik tot nu toe wijnig over vinden hoe herbereken je bv de aanvasboort en instel hoek

of gaat dit dan weer te ver voor een tekeningen topic en is dit beter op zijn plaats bij modelbouw wetenschappen ?

Instelhoeken berekenen is inderdaad niet zo eenvoudig. Een groter toestel reageert zeker anders dan zijn net hetzelfde gebouwde kleinere broertje. Het gaat dan vooral over de hoeken van de vleugel ten opzichte van het staartvlak.
Om je een idee te geven, neem maar eens een kubus van 1 meter, een vlak van deze kubus heeft een oppervlakte van 1 vierkante meter en het volume is 1 kubieke meter. Maak je deze kubus 2 keer zo groot ( dus 2x2 meter) dan is de oppervlakte van 1 zijde immers al 4 vierkante meter en het volume van de kubus al 8 kubieke meter. Je ziet dat de oppervlakte verviervoudigd en het volume of de inhoud verachtvoudigd.
laat je echter niet afschrikken, een bepaalde vergroting of verkleining van een toestel kan je nagenoeg ongestraft doen, ik heb zelf al toestellen zo´n 30% groter gemaakt en deze vlogen goed.

Mvg

Gust

als ik je goed begrijp gust is de instel hoeken dus van merdere faktoren afhankelijk
zo als bijvoorbeeld: gewenste hoveelheid lift bij een minimale luchtweerstant op een bepaalde snelheid

maar is hier en formule voor of komt het gewoon op ervaring en gevoel aan

Back