"Ultimate" Park/indoorflyer kit" deel 1

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Paul Tupker, 25 sep 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ga je voor die 30 euro nog zeuren? Dat vind ik erg netjes voor een kit. Ze moeten er natuurlijk ook nog winst op maken, dat hebben ze ook wel verdiend vind ik.
     
  2. emp1re

    emp1re

    Lid geworden:
    19 dec 2002
    Berichten:
    239
    ik meen Henk Visser.

    heeft niks met zeuren te maken....gewoon dat het ook goedkoper ken.
     
  3. Henk Visser

    Henk Visser Guest

    Ja klopt dat ben ik, heb inderdaad een aantal ultimates voor clubgenoten uitgesneden, maar kan natuurlijk niet tegen uitgestanste op!
    Maar ja scheeld ook de helft!
     
  4. fb-models

    fb-models Guest

    Beste forumvrienden.

    Het ligt niet in mijn bedoeling op dit forum een thread te starten over handel, prijzen en vergelijkingen. Na dit bericht zal ik hierop ook niet meer reageren.
    Ik voel mij toch enigzins geroepen een en ander toe te lichten.
    Van de Ultimate bestaan momenteel verschillende uitvoeringen en de meeste daarvan worden handmatig gesneden en als model verkocht.
    Hiervan worden door het handwerk slechts enkelen verkocht en vaak zonder investering en risico en met een bepaalde levertijd.
    FB-models brengt een Ultimate bouwkit in omloop dat industrieel vervaardigd wordt en d.m.v. veranderingen en verbeteringen ook wat meer op het oorspronkelijke vliegtuig lijkt, zonder al te veel concessies te doen aangaande het gewicht. bovendien is de kwaliteit van elk model gegarandeerd hetzelfde, geen maandagmodellen dus!
    Met de vormgegeven wingstruts, landingsgestel, spandraden, wielen en wielkappen alsmede een iets groter rudder is er toch wel sprake van een nieuw model.
    Door het interlocksysteem is het bijna uitgesloten het model krom te bouwen, en geschikt voor de wat minder bekwame modelbouwer.
    Het model kan daardoor niet met andere handgesneden modellen vergeleken worden, de prijs dus ook niet.
    Door het investeren in stansvormen is kwaliteit gegarandeerd, maar dit betekent ook veel voorinvestering en risico, dat geheel door FB-models gedragen wordt.
    Er wordt op modelbouwgebied door Nederlanders veel gekocht uit het buitenland, en met name uit Duitsland.
    We kopen massaal en niet voor weinig, wat Duitse firma's voor ons ontwikkelen en voorschotelen.
    Mijn idee is het, om ook eens wat puur Hollandse producten voor een redelijke prijs op de markt te brengen.
    Bovendien wordt, het gaat hier om een nieuw project, de eventuele winst
    (en dat moet ik gelet op de investeringen nog afwachten) gebruikt om nieuwe modellen te ontwikkelen en te produceren.
    Op deze manier hoop ik als modelbouwer wat meer Hollandse producten in het indoormodelbouwwereldje op de markt te brengen.
    Laat onze naaste buren nu ook eens met een Hollandse Ultimate vliegen.
    Ik hoop dat men begrip heeft voor de voor sommigen nog te hoge prijsstelling van 30 Euro voor het complete product.
    Voor zover deze uiteenzetting en nogmaals veel plezier het komende indoorvliegseizoen en wellicht tot ziens in Utrecht.

    Frans
     
  5. emp1re

    emp1re

    Lid geworden:
    19 dec 2002
    Berichten:
    239
    Nogmaals het was mij er niet om te doen om te zeuren..of iemands handel verzieken...Ik hoop dat FB enorm suc6 heeft met zn kisten en er nog vele modellen uit voort komen.. wat ik ermee wou aangeven dat het goedkoper kan . en aan het bovenstaand verhaal kan je dus ook de verschillen zien in levering. iemand die al goed zelf kan bouwen kan het prima af met een kit van Henk, en iemand die er minder werk van wil hebben neemt een FB (waar dus ook nog meer onderdeeltjes zoals landingsgestel bij zitten).

    Niet meer en niet minder.
     
  6. fb-models

    fb-models Guest

    Hallo indoorvrienden,

    Wellicht ten overvloede, zals eerder op dit forum is aangegeven, is de Ultimate ook als Depronkit leverbaar.
    De compleet gestanste Deprondelen inkl. wielpants en covers voor het landingsgestel, gaat slechts 15 Euro kosten. Met dit Depronsetje is de ultimate te bouwen zoals op de eerder geplaatste foto te zien is.
    Een zeer lichtgewicht Depron wielsetje 2.50 Euro.

    Met vriendelijke groet,

    Frans
     
  7. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Vergelijk dus de "kit van Henk" met het kale depron kitje en bijbehorende prijs van Frans Banen zijn product. Oordeel vervolgens via een prijs/kwaliteitsvergelijking alvorens een oordeel te geven. Voor het depron stanswerk gebruikt Frans relatief dure, professionele stansmessen en een professionele pers, en natuurlijk zijn beroepsmatige professionele ervaring. Ik bouw nu van de voorserie depron set, heb de inhoud van de complete kitjes, verpakt in een fatsoenlijke doos gezien en moet zeggen dat op beide niets is aan te merken. Ja, en het bouwen moet je natuurlijk nog steeds zelf doen.
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Ik vind het wel een mooie combinatie zo.
    Gratis tekeningen voor de zelfbouwers en een kit voor mensen met minder tijd, zin of vaardigheid.

    Van depron bouw ik meestal zelf, maar dat 15 euro pakketje is mischien toch ook wel interesant.

    Prettig dat er een keuze is. Vind je het te duur koop je het toch gewoon niet.
     
  9. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Inmiddels zijn de eerste serie complete, verpakte kitjes gereed. Door vertraging bij de toeleverancier kan het zijn dat zaterdag a.s. nog niet bij alle kitjes een cockpitkapje (canopy) geleverd kan worden. In dat geval zal waarschijnlijk een "waardebon"meegeleverd worden zodat bij een komende electro-meeting zo'n kapje afgehaald kan worden. Lijkt ons de meest praktische oplossing. De kitjes zien er trouwens goed en keurig verzorgd uit. BIjgevoegd een geillustreerde, duidelijke bouw/trimhandleiding. Een natuurlijk zijn de wielensetjes en /of het _alleen gestanst deprondelenpakketje- los verkrijgbaar, tegen de eerder in dit topic genoemde prijzen.
     
  10. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    wat is nou een goede maar ook goed koope motor er voor
    er staan er veel in dit gesprek maar er staat bij bijna geen een of hij er ook goed mee vliegt wand ik wil er geen bosteloose in wan dat red ik nie met mijn krante wijk
     
  11. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Echt goedkope aandrijving voor een dergelijk prestatievliegtuigje is er eigenlijk niet. Helaas is het totale aandrijfconcept qua peijs een veelvoud van de kosten van het modelletje zelf. Maar je kan, als je e.e.a. netjes behandelt, er vrij lang plezier van hebben. Zie een van de eerste postings van Bert bij dit topic, waar hij enkele borstelloze motoren ("zonder remschoenen") aanraadt. Dit zijn waarschijnlijk de goedkoopste aandrijf-mogelijkheden.
     
  12. emp1re

    emp1re

    Lid geworden:
    19 dec 2002
    Berichten:
    239
    waar wij vorig jaar nog mee vlogen was een speed300 met vertrager op 8 NikkelCadmiums 500 Ma .. dat vloog ook prima torque nee probleem.. alleen vliegtijd is niet al te lang..minuut of 6 a 7 was het wel afgelopen..en 10*4.7 prop

    ook heb ik ze gezien met een speed280BB race (ofzoiets) op dezelfde nicads.

    nu heb ik een 3D300SF borstelloze met een JETI Master 08-3p regelaar..monsterachtig goed..oke is ff aan de prijs (140 Euro bij J.Bakker die set) maar half gas torque en met die lipo cellen vliegtijd ook aardig toegenomen...misschien toch iets om de krantencentjes voor te bewaren.

    ---== Freddy ===---
     
  13. Didier

    Didier Guest

    Raymon, er is wel degelijk een zeer goed en goedkoop alternatief.

    Ik zelf vlieg de Ultimate met een GWS EPS-300C-DS met een vertraging van 1:6.6 en een 10x4,7 prop.
    Deze aandrijving kost tussen de 15 en 20Euro.
    De regelaar die ik hier voor gebruik is de Castle Creation Pixie 20 die ongeveer 35 Euro kost.
    De prestaties zijn ongeveer hetzelfde als die van mijn borstelloze collega vliegers.
    Ik vlieg met 3S1P 350UHD Kokams ongeveer 7 minuten terwijl mijn collega modelvliegers 10+ minuten eruit persen.

    Conclusie: Borstelloos blijft het mooist, ik ga er zelf ook 1 voor kopen, maar zo'n GWS aandrijving voldoet ook uitstekend waarbij de piloot bepaald wat de Ultimate allemaal kan en niet degene met de beste/ duurste aandrijving.
     
  14. Guest

    Guest Guest

    Didier......... Je bent mijn held :!: :wink:
     
  15. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Ik wil een sped 300 7.2 proberen. Dan met een 1:3.22 GWS vertraging op 3S lipo's. 9x4.7 prop schat ik zo in.
    Ik hoop zo met minder stroom uit te komen dan de GWS combinaties die met een hete 300 werken (vergelijkbaar sp300 6V) en daardoor langere levensduur. Zal voor hoveren mischien te weinig zijn.

    Niet voor ultimate, maar voor langzame vliegtuigen waar normaal een 400 in zit, maar dan lichter.

    Voor een ultimate of vergelijkbaar astro met 1:3.22 :)
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Heb vandaag getest met een speed 300 7.2 volt in een GWS vertraging 1:5 met een GWS prop 11x4,7 en 3 cellen 1200 etec. Ik noteerde een amperage van net iets meer dan 2 A, door de slechte verlichting (tl) kon ik helaas de toeren niet opmeten. Maar het leek me genoeg vermogen om met de Double Magnum te kunnen vliegen. De rest zien we zondag in Alphen dan wel.
     
  17. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Zo, nu hoop ik dat vandaag, bij de eerste openbare presentatie van de kitjes (TACU beurs in Utrecht, zie eerdere postings bij dit topic), de mensen in drommen zullen komen opdraven. Naast -uiteraard- Frans Banen, de ontwikkelaar van de kitjes, zal ik er ook zijn. See You There. Paul.
     
  18. emp1re

    emp1re

    Lid geworden:
    19 dec 2002
    Berichten:
    239
    Ik hoorde zoiets dat er een paar bussen vol uit Duitsland wilden komen, 3 vliegtuigen met Australiers en nog een paar koreanen..en dat voor de kits...dus ik hoop dat ie er genoeg bij zich heeft :wink:
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb nog een Permax 280BB met 1:4.4 Maxon vertraging. Moet ook wel gaan met 3s1p KOK 350 en 9x4,7 :)
     
  20. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    @tadango
    Ik denk dat het wel moet lukken, met de door jou gedachte combinatie, anders nog even navragen bij Bert, die weet er meer van. Hij zal maandag wel weer op het forum aanwezig zijn, dit weekeinde zijn ze naar de Duitse open kampioenschappen indoor vliegen, hopelijk met goed resultaat. Belangrijk is in ieder geval, om de levensduur van een borstelmotor (een met "remschoenen, zegt Bert) zoveel mogelijk te verlengen, om een goed "throttle management"te hanteren, om de levensduur van dit motortje zolang mogelijk te verlengen.
    Emp1re
    Sorry, als we dat wisten hadden wij nog een door de Koreanen verafgoodde voetbaltrainer uitgenodigd. Er zijn overigens zowel aan Belgen als Nederlanders de nodige "Ultimate" kistjes verkocht en dat wordt morgen weer vervolgd op de indoorhappening in de sporthal van Alphen-N.Brabant.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina