ultra duo plus 30 & lipo's

Kan er met een ultra duo plus 30 van graupner lipo’s geladen worden
In de handleiding staat dat er lithium- ion (3,6volt) en of lithium- manganesse(3,7volt) geladen (aantal 10 st) kunnen worden , wat voor batterijen zijn dit?
b.v.dank lex

Lipo's hebben ook een nominale spanning van 3,7V en moeten ook tot een maximum van 4,2V geladen worden. Je kunt gewoon het LIMn programma gebruiken om Lipo's te laden met de Graupner Ultra duo plus 30.

LiMn cellen (Lithium Mangaan) worden vrijwel niet meer gebruikt.

@Eelco
bedoel je de max. capaciteit van de lipo,s zelf , of laad snelheid ?
het eerste zou voor mij meer dan voeldoende zijn , heb toch geen paralel setje.

heb toch geen paralel setje.
Ik gebruik in één model een 3s3p 1500Kokam pakket. Hierbij is het laden met max 2,5A wel echt een nadeel. Ik bedoel dus de laadsnelheid.

Verder ben ik wel tevreden met mijn Ultra DUo 30+.
:D

De nieuwste versie van de Ultra Duo Plus 30 laadt LiIo en LiPo, de LiMn-optie is verdwenen; hij herkent nu ook automatisch of er 1, 2 of 3 cellen worden aangesloten, daarboven moet je het aantal handmatig instellen. ook de nederlandstalige handleiding is aangepast en wordt binnenkort bij de nieuwe laders gevoegd.

@cees
ook de nederlandstalige handleiding is aangepast
hoe kom jij aan een nerderlandse handleiding ? :wink: beter is de vraag hoe kom ik er aan ?
ik heb de mijne vorig jaar april gekocht , kan deze geupdate worden?
lex

Hoi
Vandaag Jan van Mouwerik
Technische dienst
Robbe/Multiplex/Simprop/Graupner , aan de telefoon gehad, de Ultra duo plus 30 kan inderdaad geupdate worden, maar Graupner geeft nog geen update uit, dus de lader kan het, alleen de software is er nog niet voor vrijgegeven.

Richard
http://members.home.nl/richardnijhof

Zo had ik het niet helemaal gezegd...Het is nog niet bekend of Graupner upgrade-faciliteiten gaat bieden voor deze lader. Tot nu toe is er nog geen noodzaak voor geweest.

Voor LiMn en LiPo is het laadproces hetzelfde, alleen de benaming is dus gewijzigd. Enne, voor het automatisch laten herkennen van het cellenaantal hoeft van mij de lader geen upgrade te krijgen: zo'n grote moeite is het nu ook weer niet om dit zelf in te stellen.

De Nederlandstalige handleiding heb ook ik nog niet gezien (er zijn altijd van die geluksvogels, die 'm als eerste mogen lezen... :( ). Zodra deze er is, zal er geprobeerd worden enkele exemplaren te bietsen.

Dat is vreemd, mijn Ultra duo plus 30 heeft alleen maar de LiIo optie. De optie LiMn staat er niet bij... 8O :?:

:roll: Ik weet het...Maar ook de LiPo optie heb ik niet...Ik heb dus geen van beiden.
Ik heb de volgende opties: NiCd, NiMH, LiIo(lithium) en Pb (Lood).

:?

Weet iemand waar de lader heen moet voor een upgrade? Ik heb oude software en als hij niet 4A lipo kan lader gaat hij de deur uit.

Je hebt 2 opties: de lader rechtstreeks naar Kirchheim-Teck sturen of insturen naar de servicedienst voor Nederland en België. In beide gevallen wordt de lader door Graupner omgeruild voor een nieuwe. Kosten hiervan: € 65,- excl. BTW en excl. porto.

Kun je bij de nieuwe software de stroom wel hoger zetten dan 0.5 C bij lipo's?

Nog een vraagje hieromtrend, kan ik bij de huidige software de capaciteit gewoon verhogen zodat hij met een hoger Amperage laadt? Is dat nog veilig ivm afslag? Of pompt hij er gewoon de capaciteit in en slaat hij dan pas af?

Nee, als je 2A wilt laden gewoon 4000mAh kiezen voor een 2000mAh accu. Afslag op 90 minuten en je zit goed ;)

Ik zit te denken om er zelf firmware voor te bakken. Zit gewoon een atmel chippie in en de AVR header zit al op de print ;) Kost alleen zoveel tijd :( als ik dat nu eens had.....

Dus je moet zelf in de gaten houden wanneer hij vol zit?
Dat is wel heel erg vervelend.

Hoe moet je die firmware dan programmeren? Is dat hetzelfde als een computer?

Ik heb begrepen dat de engelse software wel automatisch het aantal cellen detecteert bij het lipo programma.

Back