ultra guard 430

De regelaar houdt de buffer accu vol. Dus ik wil het eigenlijk niet scheiden.
Voor mij is het maar een verzekering om veilig te landen. Dan is een accu van 300 mah ruim voldoende.

OK, duidelijk. Ik weet niet of dat kan zonder dat daar een "ladergedeelte" tussen hangt. (tussen je ontvanger en dat bufferpack)

Ik ben van plan om in mijn nieuwe kist naast de YGE regelaar een kleine 2S buffer accu aan te sluiten. Of dekt dat niet hetzelfde? Waarom zou ik een van deze systemen moeten nemen?

De YGE is één van die regelaars waar je wel een 4 cellen NiMH accu gewoon zonder diodes oid parallel aan kan zetten zonder dat er problemen ontstaan.
Die regelaars kan en mag je bij meer motoren ook gewoon parallel op een ontvanger aansluiten, de stroombelastbaarheid is dan de som van die van de regelaars apart. Voor de meeste F5J modellen is dit natuurlijk niet relevant.
Je zult alleen het spanningsalarm op je telemetrie op 4.8 volt moeten zetten om een betrouwbare indicatie te krijgen dat je over bent gegaan op de noodstroom.

Rick

Ik kan het verkeerd begrijpen hoor.... Maar is de veiligste manier niet om idd een klein NiMH pack en een YGE regelaar te nemen?
Met de shotkey diode leg je beide voedingen aan 1 diode... Wat gebeurd er als die stuk gaat ?? Spanning totaal weg? Blijft er altijd 1 doorgeschakeld? Of kan het zelfs dat beide spannings bronnen tegelijk doorkomen ... Met het risico voor je esc

Ik kan het verkeerd begrijpen hoor.... Maar is de veiligste manier niet om idd een klein NiMH pack en een YGE regelaar te nemen?
Met de shotkey diode leg je beide voedingen aan 1 diode... Wat gebeurd er als die stuk gaat ?? Spanning totaal weg? Blijft er altijd 1 doorgeschakeld? Of kan het zelfs dat beide spannings bronnen tegelijk doorkomen ... Met het risico voor je esc

De opzet van de YGE BEC is zo dat je de diode niet nodig hebt.
Wanneer de grote accu het begeeft zal de BEC gewoon stoppen zonder de 'nood' NiMH te belasten.
Wat er gebeurt wanneer de NiMH ineens zelf kortsluiting vertoont weet ik niet.
Maar ten eerste zal het niet zo gauw gebeuren en verder is een 100% veiligheid ook een illusie.

Rick

@ Rick,

Hallo Rick,

Wat jij in post #25 en #27 schrijft zou ik in mijn Xplorer willen toepassen.
Daar zit een YGE 60 regerlaar in.
In de handleiding van de YGE 60 wordt de door jou geschetste mogelijkheid genoemd.

Nog even voor de zekerheid om te zien of ik het goed begrepen heb:

Het betekent dus dat ik met een Y-kabeltje zowel de output van de YGE als een extra NIMH, of liever 1S lipo, op de ontvanger aan kan sluiten.
Dan kan er niets fout gaan met de YGE en niets fout gaan met de besturing om de kist te kunnen landen.
Correct?

Maar is de aansluit-volgorde nog van belang?
De Xplorer wordt natuurlijk thuis bewaard zonder accu.
Pas al ik ga vliegen gaat /gaan de accu (‘s) er in.
De female kant van de Y-kabel zit altijd in de ontvanger.
Één male kant zit altijd aan de YGE, maar zit (dan nog) geen Lipo op aangesloten.
Als je gaat vliegen plug je de Back-up 1S lipo in de ene male en daarna plug je een 3 S lipo aan de regelaar.
Of moet dat juist in omgekeerde volgorde ?

Natuurlijk moet ook de Altis nog tussen de regelaar en de y-kabel komen.

Excuses voor de uitgebreide vraag, maar ik wil liever geen broken maken.

Dank voor jouw hulp,
Groeten,
Jan Somers

Niet helemaal correct Jan. Het werkt alleen met een 4 cellen NiCd of NiMH pakket. Absoluut niet met een 1S of 2S LiPo.
Op de accu komt namelijk 5.5 volt te staan, wat een NiXX zonder meer 'oneindig' kan hebben. Als de ESC/BEC uit mocht vallen zal er geen stroom terugvloeien naar de BEC dus komt de NiMH in actie.
Je kan ook de NiMH op een eigen ontvanger stekker aansluiten, je hebt dan geen gedoe met Y-kabels.
De volgorde van aanzetten is niet van belang, de eerste die wordt aangesloten zal de radio doen opstarten, de volgende komt er bij.
De BEC geeft de energie in normaal gebruik, als die het niet meer aan kan, doordat er iets kapot gaat in de motoraccu/ESC/BEC óf als de stroom die de servo's vragen wat te hoog is voor de BEC springt de NiMH bij. Dit is zeker ook een voordeel bij wat kleinere BEC's.

Rick

Ik ben een tijdje terug een noodvoeding tegen gekomen met een ingebouwde 1 of 2 S lipo. Deze werd pas actief met de ontvanger van stroom voorzien , als de bec te weinig spanning gaf of uit zou vallen . Kan het helaas niet terug vinden .
Wel deze maar een stuk groter .
http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1714_1718&products_id=9708452
Scorpion.jpg

Laatst bewerkt:
Het nadeel is wel dat je met een NiMH pack geen melding krijgt.. De ultra guard zal 0,5 volt zakken waardoor je via je telemetry een melding zou kunnen genereren

Het nadeel is wel dat je met een NiMH pack geen melding krijgt.. De ultra guard zal 0,5 volt zakken waardoor je via je telemetry een melding zou kunnen genereren

Dit is ten dele waar. De YGE geeft normaal 5.5 volt, als deze er mee ophoudt zal de spanning door de volle NiMH zakken naar 5.2 en dan verder afnemen. Wanneer je de telemetrie waarschuwing op 5.2 Volt zet zal je vrijwel meteen een waarschuwing krijgen.
Zet je hem op 4.8 volt dan heb je nog steeds een waarschuwing die op tijd komt, maar niet meteen.

Rick

Precies! En kan je dus als je dat wenst direct een melding krijgen... Zodat je weet dat er een probleem is en veilig kan gaan landen... Ik denk een goede keuze zo'n ultra guard...

Net zo goed als de nog simpelere YGE oplossing.

Rick

Ok, maar dan is die oplossing met die schottky diode zo slecht nog niet want daar kun je dan ook een kleine 1s aanhangen. Telemetry is dan ook geen issue want je krijgt normaliter die 5.5 volt van je regelaar door. Wordt dat plotsklaps 4 is er iets mis en moet je snel landen.

Net zo goed als de nog simpelere YGE oplossing.

Rick

Alleen heb je dan geen spannings drop.. Dus geen melding... Pas als de spanning gaat zakken doordat je NiMH leeg raakt. En zal je via een schakelaar moeten laten lopen. De ultra guard kan je uitzetten

De YGE is één van die regelaars waar je wel een 4 cellen NiMH accu gewoon zonder diodes oid parallel aan kan zetten zonder dat er problemen ontstaan.
Die regelaars kan en mag je bij meer motoren ook gewoon parallel op een ontvanger aansluiten, de stroombelastbaarheid is dan de som van die van de regelaars apart. Voor de meeste F5J modellen is dit natuurlijk niet relevant.
Je zult alleen het spanningsalarm op je telemetrie op 4.8 volt moeten zetten om een betrouwbare indicatie te krijgen dat je over bent gegaan op de noodstroom.

Rick

Deze optie gebruik ik al een paar jaar in mijn Macchiato, zonder probleem.
Ik maak hier gebruik van een YGE 80 ampère en een 4 cellen NIMH zonder diodes. De BEC stekker en de NIMH stekker zitten beiden in de ontvanger.
Als ik stop met vliegen, haal ik de aandrijfaccu 3S van de ESC en verbreek de verbinding met de NIMH.

Deze optie gebruik ik al een paar jaar in mijn Macchiato, zonder probleem.
Ik maak hier gebruik van een YGE 80 ampère en een 4 cellen NIMH zonder diodes. De BEC stekker en de NIMH stekker zitten beiden in de ontvanger.
Als ik stop met vliegen, haal ik de aandrijfaccu 3S van de ESC en verbreek de verbinding met de NIMH.

Zo ga ik het ook doen: simpel en effectief.

Back