Ik maak al een lange tijd gebruik van dit forum om informatie van af te halen, maar nu zal ik eens wat teruggeven en een bouwverslagje posten.
Ik ben gisteren begonnen met een eigen kistje, totaal eigen ontwerp.
Nadat ik in de afgelopen paar maanden 3 high-performance composiet DLG's heb gebouwd was ik even klaar met de 'high-performance', en wilde gewoon een lekker klein simpel zwevertje hebben. Vanwege gebruiksgemak moest hij onder de 1 meter span worden. Daarom heb ik het volgende ontworpen.
Hieronder wat specificaties van het ontwerp voordat we wat dieper ingaan op het bouwen zelf.
Wingspan: 90 cm
Profiel: Ag455-ct Rot.
Oppervlakte: 11.25 dm²
Estimated Weight: +-130 gram
Vleugelbelasting: 11,56 gram/dm²
De wingspan stond vast als ontwerp-eis, en de belasting moest onder de 12 gram/dm² uitkomen voor de 'slow-fly' ervaring. Daarom heb ik een bijpassende koorde genomen voor de gewenste belasting. Ook past deze belasting mooi bij de AG455-ct Rot. airfoil. Dit profiel heeft fijne stall-eigenschappen en toch goede penetratie.
Na alles 10x te hebben doorgerekend ben ik begonnen met bouwen....
Ik ben begonnen met het maken van 42 ribben (dat is dus elke 2.36cm een rib... véél hè =) Het maken van de ribben ging als volgt:
-je snijdt twee templates uit van de binnenste (root) en buitenste (tip) uit.
-Hiertussen klem je 42 stukjes balsahout, en het geheel houd je met spelden bij elkaar.
-Vervolgens schuur je al het uitstekend hout uit, tot je een strakke 'vleugel' krijgt. De foto's ter verduidelijking.
Wanneer je nu de spelden eruit trekt valt het stukje vleugel uit in 44 ribjes. Schuur nu een sleuf boven en onderin de ribben met behulp van een zelfgemaakt schuur-tooltje:
Schuur ook een stukje van de neusjes af om de voorlijst tegenaan te plakken, en snijd een heel klein stukje van de achterkant af om de achterlijst tegenaan te plakken.
Nu we de ribben af hebben gaan we door naar de vleugelopbouw. Ik heb uitgerekend op welke afstand de ribben van elkaar liggen, en met behulp van een lineaal en stift zet ik streepjes op de onderste ligger waar de ribben moeten komen.
En lijmen maar....
Een heel hoop ribben... het lijkt veel maar is maar 5 minuutjes werk. Alles is gelijmt met 1 secondenlijm.
De normale procedure voor het maken van liggers is om met kops balsa de boven en onderligger met elkaar te verbinden, maar omdat deze kist 'ultra-light' word heb ik het iets anders opgelost. Ik heb 4 stukjes bals per vleugel tegen de ligger aangelijmt om afschuiving t.o.v. elkaar te voorkomen:
Lijm nu de bovenligger erop, ook weer met 1 secondenlijm. Apply pressure...
Lijm nu de achterlijst met 1 secondenlijm tegen de ribben. dit kan nogal moeizaam gaan omdat je vrij weinig lijmoppervlak hebt. toch met geduld en passie moet het te doen zijn. Als het éénmaal zit heb je wel 21 lijmpunten, dus zou het goed vast moeten zitten. Een voordeel van zoveel ribben...
Lijm nu de voorlijst op de ribben. Hetzelfde verhaal als de achterlijst. Ik snijd deze uit een 3mm plank balsa. Probeer hem al schuin af te snijden door je exacto-knif onder een hoek van 45 graden langs je lineaal te laten snijden. Nu heb je al een soort 'scherpe' leading edge.
Schuur de leading edge in de vorm van het profiel. Pas op, je hebt weinig ruimte omdat het zo'n klein latje is. Maar zoals ik net al zei, met geduld en passie moet het te doen zijn.
En voila! Het begin is af! Nu nog de verbinding, d-box en bekleding.
Ik snijd eerst een vleugelverbinder uit balsahout. Dit is makkelijk te bewerken en je kunt precies de maten opnemen. Past het niet, dan schuur je er wat af.
Na de check trek ik de balsa vleugelverbinder over op vuren hout, hetzelfde hout wat ik in de liggers heb verwerkt. Deze lijm ik vast aan één kant. Na het uitharden lijm ik hem ook vast aan de andere kant, de vleugeldelen zitten nu vast aan elkaar.
De vleugel heeft een redelijke buigsterkte, maar is nog zo torsiestijf als een doorgeknipt rietje. Dit gaan we binnenkort oplossen. Een 1mm balsa D-box gaat me ongeveer 20 gram kosten, dus dit wil ik graag vermijden. De ligger inwikkelen met 2 45graden koolstof-rovings lijkt me niet sterk genoeg. Heb je suggesties, laat het me dan weten. Ik dacht zelf aan een glasvezel d-box. Gaat me 9 gram kosten en is sterker dan balsa.
Ik hoop op lekker veel reacties en opbouwende kritiek, zo kunnen we allemaal leren van elkaar. Laat een berichtje achter wat je ervan denkt.
Stay tuned...
Ik ben gisteren begonnen met een eigen kistje, totaal eigen ontwerp.
Nadat ik in de afgelopen paar maanden 3 high-performance composiet DLG's heb gebouwd was ik even klaar met de 'high-performance', en wilde gewoon een lekker klein simpel zwevertje hebben. Vanwege gebruiksgemak moest hij onder de 1 meter span worden. Daarom heb ik het volgende ontworpen.
Hieronder wat specificaties van het ontwerp voordat we wat dieper ingaan op het bouwen zelf.
Wingspan: 90 cm
Profiel: Ag455-ct Rot.
Oppervlakte: 11.25 dm²
Estimated Weight: +-130 gram
Vleugelbelasting: 11,56 gram/dm²
De wingspan stond vast als ontwerp-eis, en de belasting moest onder de 12 gram/dm² uitkomen voor de 'slow-fly' ervaring. Daarom heb ik een bijpassende koorde genomen voor de gewenste belasting. Ook past deze belasting mooi bij de AG455-ct Rot. airfoil. Dit profiel heeft fijne stall-eigenschappen en toch goede penetratie.

Na alles 10x te hebben doorgerekend ben ik begonnen met bouwen....
Ik ben begonnen met het maken van 42 ribben (dat is dus elke 2.36cm een rib... véél hè =) Het maken van de ribben ging als volgt:
-je snijdt twee templates uit van de binnenste (root) en buitenste (tip) uit.
-Hiertussen klem je 42 stukjes balsahout, en het geheel houd je met spelden bij elkaar.
-Vervolgens schuur je al het uitstekend hout uit, tot je een strakke 'vleugel' krijgt. De foto's ter verduidelijking.
Wanneer je nu de spelden eruit trekt valt het stukje vleugel uit in 44 ribjes. Schuur nu een sleuf boven en onderin de ribben met behulp van een zelfgemaakt schuur-tooltje:
Schuur ook een stukje van de neusjes af om de voorlijst tegenaan te plakken, en snijd een heel klein stukje van de achterkant af om de achterlijst tegenaan te plakken.
Nu we de ribben af hebben gaan we door naar de vleugelopbouw. Ik heb uitgerekend op welke afstand de ribben van elkaar liggen, en met behulp van een lineaal en stift zet ik streepjes op de onderste ligger waar de ribben moeten komen.
En lijmen maar....
Een heel hoop ribben... het lijkt veel maar is maar 5 minuutjes werk. Alles is gelijmt met 1 secondenlijm.
De normale procedure voor het maken van liggers is om met kops balsa de boven en onderligger met elkaar te verbinden, maar omdat deze kist 'ultra-light' word heb ik het iets anders opgelost. Ik heb 4 stukjes bals per vleugel tegen de ligger aangelijmt om afschuiving t.o.v. elkaar te voorkomen:
Lijm nu de bovenligger erop, ook weer met 1 secondenlijm. Apply pressure...
Lijm nu de achterlijst met 1 secondenlijm tegen de ribben. dit kan nogal moeizaam gaan omdat je vrij weinig lijmoppervlak hebt. toch met geduld en passie moet het te doen zijn. Als het éénmaal zit heb je wel 21 lijmpunten, dus zou het goed vast moeten zitten. Een voordeel van zoveel ribben...
Lijm nu de voorlijst op de ribben. Hetzelfde verhaal als de achterlijst. Ik snijd deze uit een 3mm plank balsa. Probeer hem al schuin af te snijden door je exacto-knif onder een hoek van 45 graden langs je lineaal te laten snijden. Nu heb je al een soort 'scherpe' leading edge.
Schuur de leading edge in de vorm van het profiel. Pas op, je hebt weinig ruimte omdat het zo'n klein latje is. Maar zoals ik net al zei, met geduld en passie moet het te doen zijn.
En voila! Het begin is af! Nu nog de verbinding, d-box en bekleding.
Ik snijd eerst een vleugelverbinder uit balsahout. Dit is makkelijk te bewerken en je kunt precies de maten opnemen. Past het niet, dan schuur je er wat af.
Na de check trek ik de balsa vleugelverbinder over op vuren hout, hetzelfde hout wat ik in de liggers heb verwerkt. Deze lijm ik vast aan één kant. Na het uitharden lijm ik hem ook vast aan de andere kant, de vleugeldelen zitten nu vast aan elkaar.
De vleugel heeft een redelijke buigsterkte, maar is nog zo torsiestijf als een doorgeknipt rietje. Dit gaan we binnenkort oplossen. Een 1mm balsa D-box gaat me ongeveer 20 gram kosten, dus dit wil ik graag vermijden. De ligger inwikkelen met 2 45graden koolstof-rovings lijkt me niet sterk genoeg. Heb je suggesties, laat het me dan weten. Ik dacht zelf aan een glasvezel d-box. Gaat me 9 gram kosten en is sterker dan balsa.
Ik hoop op lekker veel reacties en opbouwende kritiek, zo kunnen we allemaal leren van elkaar. Laat een berichtje achter wat je ervan denkt.
Stay tuned...

Laatst bewerkt: