Ultralichte shocky, nog de moeite waard???

Tadango

Forum veteraan
Ik wil misschien een shock flyer en dan zo licht mogelijk (minder dan 150 gram). Ik weet dat er een hoop over gezegd is maar even heel simpel : Zijn de volgende onderdelen het extra geld waard? Ik heb al net iets zwaardere... Ik ga voor maximale prestatie en dat is me wel iets waard ;)

Waar ik aan dacht :
Axi 2204/54
Jeti 08 met andere draden (of de 04)
2 x KOKAM 360HD
WES 3.8 gram servo's x 3
WES R4P micro ontvanger
WES Carbon 20/10 prop

Heeft dit nog zin of zijn net iets zwaardere onderdelen ook bruikbaar (Rex5, 5.4gram servo's, apc prop) ?

Ik wil eerst een shock zelf bouwen en dan misschien net iets kleiner. Is niet slim zeker?

Ik zag ook van WES een prachtige carbon 180/10 3 blads :) Zou die ook passen? Lijkt me erg mooi staan. Rendement moet wel net zo goed of beter zijn natuurlijk....

Hey Tadango,
Nu heb je zoveel spullen... kun je niet gewoon een normaal formaat shock bouwen.
Presteerd toch wel goed genoeg denk ik :) en daar passen je normale onderdelen ook nog eens in..

Of een blade bouwen of iets dergelijks. dan heb je in combinatie met die Axi, gewone 6 grams servo's en een rex 5 al prima prestaties..

Wil je lichter kan je lichtere servo's nemen en je rex 5 vervangen voor een penta..

groeten Vincent

Die spullen die ik heb vinden heus wel ergens anders een plaatsje ;) Ik wil graag een klein vliegtuig alla shock....

Ik ving in Markelo op dat een Shock onder de 150 gram eigenlijk niet meer lekker vliegt. Hij wordt wel wendbaarder, maar is bijna niet meer strak te vliegen.

Ik heb zelf enkele malen een Shock gevlogen van ver onder de 150 gram en ik ben er behoorlijk van terug gekomen. Ze vlogen allemaal lastig en zeer onprecies. Deels komt dat door de zeer lage vleugel belasting die strak vliegen niet meer toe laat, deels ook door de zeer lichte en niet nauwkeurige servo's die je nodig hebt om aan het lage gewicht te komen.

Het grootste probleem vond ik het gebrek aan inertia, waardoor je heel scherp op moet blijven letten dat je niet bij de minste geringste stuurbeweging door snelheidsgebrek stil valt.

Het resultaat was eigenlijk dat ik meer ruimte nodig had om aerobatics te vliegen met de lichte shock dan met een gewone, van 155 gram.

Bovenstaande ervaringen waren dan ook de beweegredenen voor het ontwerpen van de "Shockwave".

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13676

Over de beoogde apparatuur:
Die ontvanger is niet erg selectief. Bij meerdere zenders tegelijk in gebruik heb je gauw last van storing. Beter: Schulze Alpha 4.
Ik zou gewoon Waypoint 060 servo's nemen; Dan hoef je je model maar een keer af te trimmen i.p.v. na elke stuurbeweging.
De WES carbon prop gaat heel moeilijk pas gemaakt worden op de AXI motor. 2mm propgat (Max ruimbaar naar 3mm.) en 3.17mm motoras.
2 cellen Kokam 350 vind ik zelf te weinig power geven met de AXI 2204/54 op een 155 gram Shock maar dat is wellicht persoonlijke voorkeur. (Ik gebruik deze AXI op 3 cellen met een GWS 8x4,3 op een 165 gram shock.)

De Jeti regelaars vind ik een ramp op dit soort modellen. Ze lopen aan met een bizar hoog toerental en regelen zeer grillig. Beter: Castle Micro 10.

Natuurlijk zullen er vliegers zijn die best tevreden zijn met sommige spullen die mij niet bevallen. Uit je eerste post begrijp ik echter dat je op zoek bent naar een maximaal presterende shock. Dat ben ik zelf ook altijd en mijn advies is in dat licht te zien.

Inderdaad Bert heeft het volgens mij bij het rechte eind.

Bij een te laag gewicht voelen die toestelletjes als het vliegen met een blad papier aan. Tevens heb je bij het gebruik van bepaalde figuren 'gewicht' nodig daar sommige van die figuren inspelen op de inertie van het toestel.

Met een echte Sukhoi is het mogelijk om een lomcevàk te maken juist door dit principe (en uiteraard nog andere factoren als koppel ea).

Stevo

k, dus te licht kan ook ;) Kan ik hem altijd kleiner maken maar dan nog slechte ontvanger en minder goede servo's. ok, dan houdt dat eerst op :)

dan word het 5.4gram servo's (dymond's, waypoint, bluebirds oid). carbon prop is weer jammer :( 8x3.8 heb ik genoeg liggen dus dan die maar. 3s pakketten heb ik ook, scheelt ook weer. Rex5 is ook niet super selectief maar indoor voldoet het goed zolang je je maar aan de REX5 antenne regels houdt ;)

blijf ik alleen nog even zeuren over die jeti 08. Ik heb daar 2 van en ja, ze slaan aan op een aardig toerental. Zolang je het gas niet 100% dicht gooit nemen ze erg goed op. Ik heb er 2 van, ook alle andere jeti regelaren vindt ik perfect dus die ga ik echt niet veranderen ;) Heb niet voor niets zo'n jeti master prog box ;)

effe een tekening zoeken en depron... heb alleen nog maar 5mm :(

Tadango zei:
Zolang je het gas niet 100% dicht gooit nemen ze erg goed op.

Hmm. Als je het gas niet 100% dichtgooit bij de verticaal neerwaartse poot van de "hut mit zwei viertel rollen" hoeft de regelaar al helemaal niet meer op te pakken...... :D

Maar goed, als je dan toch al hebt leren omgaan met de gebreken van Jeti regelaars dan maar gewoon gebruiken, ja.

(Misschien aparte wedstrijden houden voor Jeti vliegers. Analoog aan de paralympics; de Jetilympics. :D )

Dat dacht ik ook, toen ik de onderstelpoten van mijn Ultimate bij elkaar zocht na mijn "Hut mit zwei viertel absturz". En dat omdat ik dacht slim te zijn en de gastrim van mijn zender net een beetje open had gezet zodat de motor/Jeti combinatie altijd lichtjes door zou blijven draaien.

Als de prop blijft draaien door lucht stroom slaat hij rustig aan dacht ik. Naja, we zien wel. Het duurt toch wel even voordat ik indoor recht naar beneden duik al draaiend ;)

.... de Jetilympics ... ! :D :D :D

Ik vlieg nu indoor afwisselend met 2 Shockies, een van 132 gram en een van 156 gram.
Hoewel het erg leuk is dat je met de 132 grams bijvoorbeeld zeer langzame loopings kunt draaien zonder "doorzakken" en erg langzaam kunt vliegen ben ik het met Bert eens dat een 156 grams lekkerder (strakker) vliegt.

En inderdaad, Schulze Alpha 435 (zonder huis 6 gram) CC Phoenix Micro 10 en Waypoint 060's zijn wel DE spullen...

Setup 156 grams Shocky:
Alpha 435 zonder behuizing
3 stuks Waypoint 060
CC 10 regelaar
2C-20-310 20 grams brushless motor: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=12691
...prima motor, veel power en indoor zo'n 8 minuten vliegtijd...
KOKAM 2S 360
9 X 3.8 prop
0,6 X 3 mm Carbon voor vleugelversteviging voor en achter
1,3 en 1,7 mm hol superlicht carbon voor respectievelijk servostangen en aan beide zijden romp een kruis ter vleugelversteviging (alle carbon www.wes-technik.de )

push pull met visdraad is misschien ook een optie. ook lekker licht ;) rex5 is 9 gram dus net 3 gram meer, waypoint doe ik zoiezo (of bluebirds, zelfde idee) en ik dacht de 2204/54 omdat ik ook wel een axi fan ben. maar daar kan altijd nog een andere voor komen ;)

Motortje dat Koen adviseert is een paar gram lichter dan de 2204 en heeft veel meer power zonder ampjes te gaan zuipen zoals de 2204 bij wat meer belasting doet :(
Heb zelf ook een 2204 maar zou anders zeker die engelse motor gekocht hebben (zelfde prijs...)

Peter

Het wordt en blade ;) maar nog 1 twijfel punt :

De 3C-20-400 of de 2C-20-310 ? ik heb 3s1p 350 en 700 pakketten die ik mooi voor indoor en buiten zou kunnen gebruiken. Nu wegen die wel weer meer dan 2s. Motor maakt niet uit, kan je aanpassen aan de cellen maar die 10 gram meer indoor... is dacht het waard om nieuwe cellen voor te kopen? Twijfel Twijfel....

Back