Ultramat 10 kortgesloten...en nu?

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Ja het watervliegen ging best vandaag. Alleen raakte de laadstekker voor mij JR zender de carroserie van de auto: pets.
En nu gaat de lader wel "aan" als ik hem aansluit (zowel op 12 als 220 volt) en ik kan van alles instellen maar een accu wil hij niet meer laden. Er gebeurt gewoon niets.
De kabeltjes zijn goed, heb ik gechecked op een andere lader.
In de gebruiksaanwijzing las ik dat de Ultramat 10 NIET beveiligd is tegen kortsluiting aan de laadkant.....
Mijn vraag: wat is er nu kapot, kan ik dat (zelf) repareren of is het einde oefening?
En bij deze wil ik even kwijt dat ik JR laadstekkers met de + aan de buitenkant niet handig vind...

Alvast bedankt voor het meedenken
Arjan

Heb je 'm al opengemaakt en gekeken wat er eventueel zwart is?

Heb je gemeten of er wel een spanning uitkomt?

Het lijkt me dat bv. Corrien dat ding wel kan repareren? Gezien het feit dat hij voor de rest wel werkt, zou je denken dat er niet zo heel veel kapot kan zijn, een vermogenstor of een spanningsregelaar ofzo..

ja, ik heb hem open gemaakt. Er zit een zekering aan de ingang (en die is dus gewoon heel). Van binnen is er niks zwart.
Of hij nog spanning afgeeft weet ik eigenlijk niet. Hij herkent in ieder geval niet dat ik een accu aansluit.
We wachten even op de deskundigen....toch bedankt Hezik

Hey Arjan, balen zeg!
Heb je nu wel een lader voor morgen (ik zag dat je ook gaat)? Indien nodig mag je de mijne lenen (ook een Ultramat 10). Wel even voorzichtig met de JR stekker :).

Futaba Robbe heeft overigens de - aan de buitenzijde, wel zo veilig....

Ha Jacco
Het feest was vandaag hoor...gelukkig wel. Daar gebeurde het namelijk (we hebben het toch over het watervliegen?). En ik had 3 packs bij me, waarvan er één door Sjaak nog eens is opgeladen. Heb dus al met albest veel gevlogen.
Dank voor het aanbod maar da's dus niet nodig. Het waait morgen toch vrij hard dus dan gaan we maar gewoon de superbikes kijken op tv.
Ik wacht in spanning op een antwoord van Corrien en ga alvast zoeken bij de "te koop" rubriek :D

Groet
Arjan

PH_AJH zei:
Ik wacht in spanning op een antwoord van Corrien en ga alvast zoeken bij de "te koop" rubriek :D
Hierop kan ik alleen een zeer voor-de-hand liggend antwoord geven:

een lader, die stuk is moet je laten repareren of vervangen. Het serviceadres staat in de handleiding.
Er wordt overigens ook op laders 24 mnd garantie verleend. Voorwaarde daarbij is wel, dat er een aankoopbon wordt meegestuurd.

Hallo Corrien,
Nog gefeliciteerd met je verjaardag!
Dank voor je antwoord. Ik begrijp het voor-de-hand-liggende antwoord; ik neem alleen aan dat het veroorzaken van kortsluiting niet onder de garantie valt en ik maak daar uit principe geen misbruik van.
Alvorens hem ter reparatie aan te bieden vroeg ik mij af of je op voorhand kunt schatten wat reparatie zal gaan kosten (ik zal vast niet de eerste zijn die dit doet). Mogelijk is het rendabeler om direct een Ultramat 14 aan te schaffen?

Groet
Arjan

Tot nu toe zijn alle Ultramat 10 laders, die voor garantie werden aangeboden óf kosteloos omgeruild óf kosteloos gerepareerd. Graupner is dan ook erg soepel met garantie op laders. Een reparatieprijs is dan ook niet te noemen.

Eerst even wanneer er geen garantie wordt verleend:

- als er geen aankoopbonnetje wordt meegestuurd.
- als eenduidig is aan te tonen, dat de klant iets fout heeft gedaan.

Ook al ben je er van overtuigd, dat je het apparaat zelf hebt stuk gemaakt, dit wil niet zeggen dat je dan geen beroep moet doen op de garantie. Dit is ook beslist geen misbruik maken van de garantieregels.

Twee uur het huis op zijn kop gezet, alle bonnetjes van 10 jaar teruggevonden maar niet het bonnetje van mijn MX-12 en Ultramat 10.
Die heb ik gekocht op 28-07-2006....ga dus maar eens vragen aan mijn winkelier of die zijn administratie op orde heeft.

Groet
Arjan

tip
dit doe ik nog wel eens app open schroeven bon er in en netjes weer dicht.
dit geeft wel een probleem hij gaat dan niet meer stuk in de garantie periode.
groet wiebe.

:D Dan zit er aan jouw laadsnoertje zeker geen JR zendersteker...met de + aan de buitenkant. Wel een goede tip trouwens. Ik ga gelijk het bonnetje van onze nieuwe oven "opbergen". O nee, mag niet van mijn vrouw hoor ik net :D

Zo'n huis-opruiming heeft wel z'n voordelen, hè? Je bent nu in ieder geval een heleboel dingen tegengekomen, waarvan je geen flauw idee had dat je die nog had.
In het vervolg moet je gewoon alle aankoopbonnetjes aan je vrouw geven. Niet, dat ze dan niet zoekraken, maar je hebt in ieder geval iemand om de schuld te geven.

Overigens kunnen veel winkeliers verkooptransakties wel opvissen uit hun administratie en anders hebben ze ook nog wel andere manieren om een aankoopdatum bij een reparatie te voegen.

duh! Ik heb inderdaad een heleboel teruggevonden, maar dat zijn allemaal dingen die mijn vrouw heeft kwijtgemaakt :D Die heeft de strakke instructie gekregen ALLES wat belangrijk is in een postbakje te gooien en er daarna nooit meer aan te komen, anders ligt het verspreid door het hele huis. En dan bij voorkeur onder in een la met knutselmateriaal van de kinderen, waar ik dus echt nooit een verzekeringspolis zou zoeken :D En ik haat knutselen met de kinderen trouwens. Maar dat terzijde.
Ik heb de aankoopdatum en het bedrag dus dat komt vast goed.
Bedankt voor het mee denken.

Groet
Arjan

Hallo Arjan

Je bent niet de enigste met dat probleem.
Ik vind de bonnen meest al ook pas als de garantie afgelopen is. :lol:

Mijn Graupner 20A voeding ging de laaste winter in rook op bij het laden van een 8 zeller met de Pulsar2.
Bon natuurlijk niet te vinden. :oops:
Ik hem op gestuurt naar Graupner met een brief daar bij hoe het gebeurt is en aankoop datum en waar hij gekocht is.
Na 8 dagen kwam een brief van graupner dat hij in behandeling was en het binnen 10 dagen zou zijn gerepareert/afgehandeld.

3 dagen na de brief kwam een paketje met de post met een nieuwe voeding. :banana:

Mvg Johan

PH_AJH zei:
duh! Ik heb inderdaad een heleboel teruggevonden, maar dat zijn allemaal dingen die mijn vrouw heeft kwijtgemaakt :D Die heeft de strakke instructie gekregen ALLES wat belangrijk is in een postbakje te gooien en er daarna nooit meer aan te komen, anders ligt het verspreid door het hele huis. En dan bij voorkeur onder in een la met knutselmateriaal van de kinderen, waar ik dus echt nooit een verzekeringspolis zou zoeken :D En ik haat knutselen met de kinderen trouwens. Maar dat terzijde.
Ik heb de aankoopdatum en het bedrag dus dat komt vast goed.
Bedankt voor het mee denken.

Groet
Arjan

Koop je vrouw alle hobby artikelen voor jou of doe je dat zelf.
Als je zelf je hobbyartikelen koopt moet je niet de schuld aan je vrouw geven dat die alles kwijtraakt, maar dat jij het zelf niet direct goed opbergt.

Zo dat moest ik even kwijt voor dat stomme excuus.

Goh Jan, jij bent óf ongetrouwd óf je laat 'r meelezen op het forum óf je ruimt inderdaad altijd je eigen rommel op ( 8O ).

Het was overigens mijn voorstel om bonnetjes aan de betere wederhelft te overhandigen om die dan later de schuld te kunnen geven. Jij krijgt zelf dan namelijk nog steeds het verwijt, dat jij niet kan zoeken ( :oops: ) en altijd al je zooi overal laat slingeren ( :oops: ), maar je hebt dan eindelijk eens een sterk tegenargument: jij bewaart de bonnetjes ( 8) ). Het leven wordt anders zo saai als jij het altijd bent, die het laatste woord heeft in huis: "ja vrouw" ( :? ).

Maar goed, alle gekheid op een stokje, uiteraard is men o.a. bij Graupner ook gevoelig voor een goed verhaal. Belangrijk is, dat men een aankoopdatum heeft. Uiteraard worden eindgebruikers niet zomaar op hun woord geloofd. Daarvoor zijn er te veel mensen, die de kluit proberen te belazeren (ja, ja, dat komt ook onder modelbouwers voor). Aan de andere kant is men uiteraard heus wel gevoelig voor een redelijk verhaal.

Beste Jan Vos,
Als je goed leest begrijp je dat ik mijn vrouw juist NIET de schuld geef, maar dat ik het zelf heb kwijt gemaakt. Ik doe de bonnetjes. Verder was e.e.a. met een grote grijns geschreven (vandaar de overdaad aan :D deze).
Maar daar ging dit helemaal niet over. Enige wat telt is dat het belangrijk is om je aankoopbonnen goed te bewaren en dat Graupner blijkbaar coulant met garantie om gaat. Wat ik een erg prettig idee vind.
Arjan

Back