ultramat 10 uitleg erover

• Topicstarter Topicstarter splendour
  • Startdatum Startdatum
S

splendour

Guest
hallo

ik heb pas een ultramat 10 oplader aangeschaft
maar nu is me zender waar de batterijenzitten een beetje
gesmolten waardoor ik me zender nu kan gaan weggooien :cry:

wie kan me uitleggen welke instellingen je moet gebruiken :idea:
groeten

jack

De zender accu mag je zonder aanpassingne nooit over de 500miliamps laden, dit staat als het goed is ook wel in het boekje van de zender.

Maar ook als accu's zo heet worden dat de rest smelt ben je veel te ver gegaan.

Meestal zit er een diode in, zodat je nooit deltapeak kan laden met je lader. (dat wat nu ne tzo mooi is, deltapeak is afslaan waneer de accu vol is)

ik heb het boekje door gekeke alleen kwamer niet uit en er zitte 2700 miliamps batterije in de oplader gaf ook aan dat de stroom onderbroken was door dat hij te warm werd maarja ik heb die zender net een dag :cry:

Zenderaccu kan je eigenlijk niet opladen met een snellader, als de accu nog in de zender zit.
Bij sommige zenders kan het wel, maar of het verstandig is, is een 2e.
Ik zou het je niet adviseren, en voortaan de accu direct aan de lader laden.

Over welke zender praten we eigenlijk?

Lader moet je instellen op (Nimh) 1,4~2,7A
Delta-piek op 5mV~10mV.

in mijn zender zitte gewoon 8 oplaadbare batterije en ik heb een stekkertje dat je vanuit je lader in je zender kan stoppe quartel zei
dat het wel kon alleen je moest hem langsaam oplade maar omdat ik
die lader ook net heb d8 ik dat ik het goed had ingesteld maar blijkbaar dus nie :cry: en kan de zender van 1 dag oud nu weggooie :cry:

Welke zender?
Met welke instellingen heb je geladen.

Ik zou maar even contact opnemen met Quartel.

ps. graag een beetje op de taal letten...

futaba mj instellingen 10mv/c (aanbevolen 15)dus ben voor de zekerheid nog lager gaan zitte en 2700miliam want de batterije zijn ook 2700miliam

dus niks verkeerds lijkt mij :?

groeten

Met hoeveel amper is die lader gaan laden? Het lijkt erop dat je met veel teveel ampere's die accu hebt geprobeert te laden en dan worden die heet en soms wel zo heet dat de rest eromheen smelt. Je mag blij zijn dat ze niet uit elkaar zijn geklapt, dan was de schade vele malen groter geweest.

hij begon ook te piepe dus ik ging kijke en gaf aan dat er iets mis was dus heb gelij kde stekker eruit getrokken en tot resultaat een gesmolten zender niet heel ernstig hij doet het wel maar valt steeds uit dusja niet egt prettig tijdens een race ze gaan maar bij quartel uitlegge hoe die adapter precies werkt :roll: :wink:

groetjes

In deze hoeft quartel je natuurlijk niet uit te leggen hoe dat apperaat werkt, daarvoor hebben ze die gebruikershandleiding uitgevonden. Als je die van beide apperaten goed had doorgelezen dan had je gegarandeerd wel ergens een voetnoot gevonden over het opladen van zenderaccu's. Daarnaast is dat hier ook al vele malen besproken. Het is voor jou te hopen dat quartel en de service dienst hier coulant mee omgaan.

Langzaam laden is met 1/10 van de capaciteit, dus in dit geval met 270 mA.
Snelladen doe je in principe uitsluitend met accu's, dus niet met losse cellen in een batterijhouder. Ook doe je dit bij voorkeur buiten de zender, de reden daarvoor heb je al gezien.
Als de zender af en toe uitvalt is er gegarandeerd een slecht kontakt in de batterijhouder. Deze is natuurlijk ook gesmolten, dus het beste is om nu maar meteen de losse cellen aan elkaar te laten solderen tot een accupakket. Je zult de zender toch in moeten leveren om deze na te laten kijken, dus dit kun je meteen vragen.
Gesmolten behuizingsdelen worden in een dergelijk geval natuurlijk nooit kosteloos vervangen, maar een controle (en eventueel een beetje fatsoeneren) van de zender wordt wel als regel onder de garantie uitgevoerd.
Welk zendertype is het eigenlijk? Futaba MJ bestaat niet. Voor dit soort gevallen heeft de servicedienst zo af en toe wel eens gebruikte behuizingen liggen, dus wie weet, misschien heb je mazzel.

bedankt voor de informatie ben een stuk wijzer geworden en zal kijke
wat quartel zegt en op de doos staat toch echt Futaba MJ en niks anders :wink:

groetjes

Een T2-PHKA dus! Nooit geweten, dat ze die MJ noemen. Daarvan zijn geen gebruikte behuizingsdelen op voorraad. Heel erg zal de schade niet zijn, waarschijnlijk is de behuizing nog redelijk intact en zal er alleen een nieuw batterijdelsel nodig zijn?

de contactpuntjes onderandere 1 of 2 veertjes waar de batterijen tussenklemmen zijn door dat de plastic een beetje is gesmolten verder van de batterij afkomen zitte miss dat het met warm stoke dat je het dan
weer trug kan krijgen maarja ik laat eerst quartel wel ff beslisse of miss dat hun mij in ieder geval kunne informeren wat het beste is

futaba_mj.jpg
dit is hem

maar nogmaals reuze bedankt :!: :)

groetjes

Back