Als de laadstroom bij NiCd- en NiMH-accu's op 'manual' staat ingesteld en ook als je Li- of Pb-accu's gaat laden, geldt een maximaal vermogen van 50 Watt voor deze lader. Je deelt dit getal door de spanning van de accu om te weten te komen met hoeveel Ampere er wordt geladen, waarbij dus 5 Ampere het maximum is. Dus t/m 10 Volt wordt er met (50 : 10=) 5 Ampere geladen, bij 12 Volt is dit dus al (50 : 12) = iets meer dan 4 Ampere.
Gemakshalve ben ik er hierbij van uitgegaan, dat er geen verliezen zijn. Deze zijn er natuurlijk wel, dus de laadstroom zal altijd net een beetje lager zijn dan de berekening aangeeft.
Als de laadstroom op 'auto' staat ingesteld (NiCd- en NiMH-accu's) wordt de laadstroom aangepast aan de kwaliteit en de ladingstoestand van de accu. Hoe beter de accu (oftewel hoe lager de inwendige weerstand van de accu) hoe hoger de laadstroom halverwege het laadproces zal komen. Je hebt dus bij een slechte accu zelfs kans, dat de laadstroom niet boven 1 Ampere uitkomt.