Ultramat 14plus ziet de Lipo niet

Dat klopt Theo, ik gebruik deze balancer ook alleen staat daar Simprop op. Maar het is precies dezelfde (met de master/slave schakelaar).
Deze werkt perfect, ik gebruik deze nu ruim 2 jaar en houd de cellen in goede conditie.
Maar de meeste nieuwe laders hebben nu wel zo`n ding intern.

Laatst bewerkt door een moderator:
Jep, 5 ampere door die dunne draadjes
Alhoewel, die lader is max 130 watt, en bij dat 5 cellen pakket haalt hij die 5 ampere laadstroom niet. Bij mijn 3s pakketten van 4 ampere haalt hij dat wel en dat gaat perfect.

Op zich kan het ook wel, al zou ik het niet aanraden. Het gaat om de weerstand van het kabeltje die het probleem veroorzaakt.

Immers, vermogen is het product van spanning en stroom. Stel je kabel heeft een weerstand van 1 Ohm en je jast er 1A doorheen, dan ontstaat er dus 1 Watt aan warmte in die kabel (wet van behoud van energie).

De weerstand van een stroomdraad is afhankelijk van de lengte en de doorsnede. Hoe langer, hoe hoger de weerstand, hoe kleiner de doorsnede, hoe hoger de weerstand.

Balanceerkabeltjes zijn maar vrij kort, dus de weerstand zal meevallen. Derhalve kan het wel.

Bedenk je ook.. bv. de balanceerkabeltjes aan mijn 8s1p pakket zijn iets van 0.75mm^2, de 'echte stroomaansluiting' een keer 2.5mm^2.. maar daar mag dan ook even een whopping 150A doorheen, minimaal, bij een vele malen hoger voltage.

Back