ultramat 16

Er zit denk ik gewoon een 7.2V NiMH stickpack in lijkt me?

Voor de rest lijk me gewoon dit van toepassing uit de faq:

SAMENVATTING
Laadstroom:
- NiCd 0,5 tot 2 x C
- NiMH 0,5 tot 1 x C
C = accucapaciteit im mAH.
Delta peak spanning:
- NiCd 15 mV/cel
- NiMH 5 mV/cel
Bij veelvuldig vroegtijdig afslaan van de lader dit getal ophogen. Bij correcte afslag is de accu handwarm (40 graden Celcius).
Ontlaaddrempel:
- NiCd 0,85 Volt per cel
- NiMH 0,9 Volt per cel
Ontlaadstroom:
Voor beide accutypen bij cyclen (ontladen-laden) gelijk houden aan de laadstroom.

ik heb me net een utramat 16 aangeschaft. Moet ik nu deze aan de pc aan sluiten om hem te kunnen gebruiken? Voorlopig ga ik er enkel onvanger en zender batterijen met laden. Nadien Lippo's...Moet ik ergens op letten? Voordien had ik en simpele lader. Ik veronderstel dat het goed is om de batterijen eerst te ontladen? Ik ken er niets van....

De handleiding heb ik al eens doorgenomen. Niet echt simpel. Toch nog een vraagje. Als ikeen Nic cad accu instel om op te laden. Springt de lader dan automatisch af of moet ik het zelf in het oog houden?

@Jet Ranger:
In alle gevallen slaat de Ultramat 16 automatisch af, anders zou dat wel gevaarlijk kunnen worden.
Om te laden zijn er twee mogelijkheden:
1. "NiCd-Automatik-Programm":je moet de maximum stroom instellen waarmee geladen wordt (bv 2.5 A). Met de + en de - kun je die waarden veranderen. De lader laadt wat hem het beste uitkomt maar nooit meer dan de ingestelde waarde. Zie manuel p.9.
2. "NiCd-Manuel-Programm": het zelfde zoals 1 maar dan met de vaste ingestelde waarde. Ook hier weer slaat de lader weer automatisch af als de batterij vol is. Zie manuel p.9.

Niet vergeten de "NiCd-Delta-Peak" Abschaltspannung in te stellen d.i. tussen 10 en 30 mV/cel. Staat uitgelegd in munual op pagina 11. Maar de fabrieks instelling zal wel voldoen. Zie hier een beetje terug: delta piek 15 mV/cel

Groetjes,

Jos

Laatst bewerkt:
Josv

Bedankt voor de uitleg. Het lijkt waarschinlijk een domme vraag maar heb voordien enkel zo een simple lader gehad. Ik ben nu mijn zender accu aan het laden. Dit is een 2500 NimH. De lader staat nu op ni-mh automatic program met 0.2A (die 0.2A heb ik zelf ingegeven). Batterij voelt nu na een 3-tal uurtjes laden lichtjes warm aan. Il veronderstel dat ik zo niets mis kan doen?

Hallo Jet Ranger.

Ik weet niet dat je met 0.2A de cellen van 2 500 mA vol zult krijgen, want ik denk dat na een tijdje de lader afspringt uit veiligheid. Je kunt echter gerust laden met 2A (dit is 10 maal sneller) dan zullen na een uurtje de cellen wel vol zijn. De Ultrazmat 16 is trouwens een snellader. Kijk nog eens wat "snowmansion" drie weken geleden schreef:

SAMENVATTING
Laadstroom:
- NiCd 0,5 tot 2 x C
- NiMH 0,5 tot 1 x C
C = accucapaciteit im mAH.
Delta peak spanning:
- NiCd 15 mV/cel
- NiMH 5 mV/cel

Groetjes,

Jos

Jos, je moet een zender accu niet met 2A gaan laden, tenminste niet zolang hij in de zender zit. Bij lange na niet alle printbaantjes en stekertjes in de zender zijn geschikt voor dergelijke hoge stromen. Er zijn bij de service dienst in de loop van de tijd al heel wat zenders ter reparatie aangeboden die hierdoor gemolt waren! Ga maar even zoeken op dit forum dan zal je er zelfs foto's van kunnen vinden.
Deze accu kan je het beste laden met ongeveer 700mA. Dat is nog binnen redelijke grenzen voor de zender en je accu komt binnen de time-out timer van de lader vol. Wil je toch snel laden dan kan je het beste de accu uit de zender halen en rechtstreeks op de lader aansluiten. Dan kan je hem makkelijk met 2A laden en is er ook geen gevaar dat je je zender molt.

ik heb nu de instelling als volg ingegeven:

NIMH automatic op C:1

Delta peak heb ik op 5mv/cel gezet.

De lader was inderdaad afgeslagen na een 3-tal uur laden aan 0,2A.

Doe ik nu iets fout met de accu eigenlijk 2x maal achter elkaar te laden?

Jos, je moet een zender accu niet met 2A gaan laden, tenminste niet zolang hij in de zender zit. Bij lange na niet alle printbaantjes en stekertjes in de zender zijn geschikt voor dergelijke hoge stromen. Er zijn bij de service dienst in de loop van de tijd al heel wat zenders ter reparatie aangeboden die hierdoor gemolt waren! Ga maar even zoeken op dit forum dan zal je er zelfs foto's van kunnen vinden.
Deze accu kan je het beste laden met ongeveer 700mA. Dat is nog binnen redelijke grenzen voor de zender en je accu komt binnen de time-out timer van de lader vol. Wil je toch snel laden dan kan je het beste de accu uit de zender halen en rechtstreeks op de lader aansluiten. Dan kan je hem makkelijk met 2A laden en is er ook geen gevaar dat je je zender molt.

Ik heb de accu uit de zender genomen. Dit leek me idd voor de eerste keer het veiligst.
Goed dat ik nu weet dat ik best aan 700 kan laden indien ik de accu in de toekomst in de zender laat zitten....

Thanks!

Inderdaad, als het over een zender gaat laad ik met maximum 1A (ik denk trouwens dat mijn zender niet meer kan aannemen!!). Trouwens ik laad mijn zender en ontvangaccu's altijd traag op met een gewone lader van Simprop (NC Master). IK heb eens gelezen: wat je traag ontlaadt moet je traag laden... Mijn Ultramat gebruik ik enkel voor aandrijfaccu's (nu meestal lipo's)

Groetjes,

Jos

Met mijn ultramat 16 had ik gisteren mijn ontvanger accu geladen (2000 Mah), maar na de eerste vlucht bleek deze al helemaal leeg te zijn. Had dit gelukkig gemerkt toen ik de tweede vlucht wilde starten omdat de servo's begonnen te trillen. Thuisgekomen wilde ik ontladen om daarna langzaam enkele keren te laden en te ontladen. Bij het laden had ik de lader op Manual ingesteld met een laadstraaom van 0,2 A, maar na 180 min. sprong de lader af owv de safety timer. Kan het kwaad om deze uit te schakelen om op die manier toch langzaam te laden of is het verstandig om hier een andere lader voor te kopen.
De accu is van einde september 2008 en is slechts een drietal keren gebruikt. Op de club verte ze me dat ik deze best eerst een paar keer moest laden (langzaam) en terug ontladen om te kijken of de capaciteit nog in orde is.

Wat zijn jullie bevindingen hieromtrend?
Thanks from Dimi

Laatst bewerkt:
Met mijn ultramat 16 had ik gisteren mijn ontvanger accu geladen (2000 Mah), maar na de eerste vlucht bleek deze al helemaal leeg te zijn. Had dit gelukkig gemerkt toen ik de tweede vlucht wilde starten omdat de servo's begonnen te trillen. Thuisgekomen wilde ik ontladen om daarna langzaam enkele keren te laden en te ontladen. Bij het laden had ik de lader op Manual ingesteld met een laadstraaom van 0,2 A, maar na 180 min. sprong de lader af owv de safety timer. Kan het kwaad om deze uit te schakelen om op die manier toch langzaam te laden of is het verstandig om hier een andere lader voor te kopen.
De accu is van einde september 2008 en is slechts een drietal keren gebruikt. Op de club verte ze me dat ik deze best eerst een paar keer moest laden (langzaam) en terug ontladen om te kijken of de capaciteit nog in orde is.

Wat zijn jullie bevindingen hieromtrend?
Thanks from Dimi
Delta opnieuw instellen:
delta-peak-laders

Laatst bewerkt door een moderator:
Back