Ultramat12 en lipo balancer

Bij een LamaV4 steekt een LiPo batterij met bijhorende lader: http://www.rc711.com/shop/product_info.php?cPath=21&products_id=126

De officiele manier om deze te laden is blijkbaar de 12V adapter aansluiten op de LiPo balancer en wachten tot die zijn OK geeft.
Nu ben ik nogal van het nieuwsgierige type en weet ik graag hoe leeg mijn batterijen waren. Dat moet geen exact getal zijn, gewoon een indicatie.

Daarom vraag ik me af: kan ik mijn Ultramat12 gebruiken om deze LiPo's te laden (liefst MET balancer ertussen)? Ik weet dat deze een LiPo programma heeft, maar ik weet niet of ik daarmee een balancer mag voeden.

Op de lipo stand (let op de maximale laadstroom!) kun je een 2cell lipo gerust een keer laden zonder balancer, als je af en toe maar eens balanceert. Ik ken de betreffende balancer niet, dus kan je geen advies geven of het met balancer kan, maar zou het gerust durven proberen zonder.

Niobos, je Ultramat is prima geschikt om die 800 mAh celletjes te laden. Het enige waarmee je rekening MOEt houden is de max laadstroom NOOIT boven 1C te zetten.
In dit geval dus 800 mA.

Hou er rekening mee dat het bijgeleverd E-sky ladertje géén balancer is, hij laadt de 2 cellen individueel, maar balanceert NIET.

Eén gouden raad met dit type heli's; er zit GEEN lipo-cut-off in, wanneer de heli niet meer in de lucht blijft of komt, onmiddellijk gas dicht. Niet verder "melken". Pakketje laten afkoelen, en pas dan laden.

Greetz.

Niobos, je Ultramat is prima geschikt om die 800 mAh celletjes te laden. Het enige waarmee je rekening MOEt houden is de max laadstroom NOOIT boven 1C te zetten.
In dit geval dus 800 mA.
Op mijn Ultramat moet ik voor LiPo's de CAPACITEIT ingeven, en niet de laadstroom. De manual meldt wel dat je "normaal aan 1C laadt". Ik vermoed dat dit dus geen probleem zal vormen.

Hou er rekening mee dat het bijgeleverd E-sky ladertje géén balancer is, hij laadt de 2 cellen individueel, maar balanceert NIET.
Hmm... ik volg niet echt goed (ben ook nog redelijk newbie in deze dingen...). Wat doet een balancer dan meer dan de individuele cellen even veel te laden?
Maakt het veel verschil uit of ik met de E-sky-lader laadt of met mijn ultramat?

Eén gouden raad met dit type heli's; er zit GEEN lipo-cut-off in, wanneer de heli niet meer in de lucht blijft of komt, onmiddellijk gas dicht. Niet verder "melken". Pakketje laten afkoelen, en pas dan laden.
Hmm... heel erg goed te weten. Ik leefde in de illusie dat al die LiPo-etende elektronica wel slim genoeg was tegenwoordig...
In het boekje van de Lama staat er wel dat er een groen/rode LED aangeeft of de batterij nog genoeg pit heeft; maar blijkbaar moet ik dat toch met een korrel zout te nemen.

Op mijn Ultramat moet ik voor LiPo's de CAPACITEIT ingeven, en niet de laadstroom. De manual meldt wel dat je "normaal aan 1C laadt". Ik vermoed dat dit dus geen probleem zal vormen.

Klopt, als je de capaciteit correct ingeeft, geen probleem met de UM12.

Op je andere vragen heb ik geen antwoord want ik ken de e-sky lader niet.

Klopt, je moet de capaciteit ingeven in een ultramat 12, het programma gaat dan laden met een laadstroom die langzaam oploopt tot aan de maximum ingestelde waarde. Je blijft dus veilig onder de 1C waarde.

En dat balanceren, dat is niets anders dan voortdurend de spanning per cel meten en bijsturen waar nodig. Het E-sky ladertje blijft steevast laden tot de maximum toegelaten spanning bereikt wordt. Het heeft heel wat minder electronica aan boord. (en kost afschuwelijk veel minder dan een "echte" balancer, hoe zou dat nu toch komen...)

Maar voor gebruik in een Lama helitje voldoet die lader prima.

We houden het graag eenvoudig.

En dat balanceren, dat is niets anders dan voortdurend de spanning per cel meten en bijsturen waar nodig. Het E-sky ladertje blijft steevast laden tot de maximum toegelaten spanning bereikt wordt. Het heeft heel wat minder electronica aan boord. (en kost afschuwelijk veel minder dan een "echte" balancer, hoe zou dat nu toch komen...)
rafgol zei:
Ik denk dat ik het nog steeds niet volledig snap... als je de 2 cellen individueel laadt, zullen aan het einde van de lading beide cellen op 4.2V staan.
Voor zover ik het versta gaat een balancer precies hetzelfde doen voor een serie-LiPo-batterij-pack???

Het is niet helemaal gelijk. Het eindresultaat is wel hetzelfde.

Cellen afzonderlijk laden tot ze vol zijn is iets anders dan cellen tijdens en na het laden gelijk houden qua voltage. Dat laatste is wat een balancer doet, het eerste wat dit ladertje doet.

Je zou ook je pack via de balancer aansluiting kunnen laden op de manier die e-sky ook doet, dus cel-voor-cel. Duurt het laden wel langer, maar komt op hetzelfde neer als wat die e-sky lader doet.. met deze stromen zijn de draden van de balancer-aansluiting dik genoeg.

Mijn korte conclusie: (corrigeer me als ik verkeerd ben)
  • De E-sky lader laadt de cellen individueel en redelijk traag. Beide cellen zijn proper vol aan het einde.
  • Een ultramat laadt de cellen samen, iets sneller (~1C dus ~1h laadtijd). De "beste" cel zal vol zijn, de "slechtste" cel niet helemaal.
  • De ultramat met balancer laadt de cellen samen, maar houdt de spanning gelijk. Beide cellen zijn vol.
Het is duidelijk dat de ultramat+balancer de beste oplossing is. Is er een (groot) verschil tussen nr1 en nr2? (buiten de laadtijd)

Mijn korte conclusie: (corrigeer me als ik verkeerd ben)
Een ultramat laadt de cellen samen, iets sneller (~1C dus ~1h laadtijd). De "beste" cel zal vol zijn, de "slechtste" cel niet helemaal.

Een UM laadt de cellen samen, tot hij een spanning van 8.4V over de lipo meet, dan stopt hij. Als er één cel lager in spanning zit, betekent dit dat de andere cel hoger moet zitten dan 4.2V. Dit is potentieel gevaarlijk omdat een overladen lipocel in brand KAN vliegen, het is sowiezo niet goed voor je cel.
De "beste" cel is overladen, de "slechtste" cel niet volledig vol.

Back