Under Construction

Nou het heeft even geduurd maar bij deze de lang verwachte foto's van mijn ontwerp de Under construction, duidelijke foto's volgen nog want ik heb upload problemen met Image shack.

Eerst wat gegevens,

Spanwijdte 1490 mm
vleugel oppervlakte 22,6 qdm
vlieggewicht 280 gram
Profiel AG 45,46,47 verlopend

20081216aquarium0035tk1.jpg

aansturing 4 digitale servo's á 7 gram
ailron servo's in romp.

De foto's betreft het proto type hierbij is de vleugel nog gewoon glas en geen geplande fiber fushion, deze vleugel is wel af echter bij een heeft de vleugel geprobeerd een mols hoop te koppen en dus twee maand werk naar de knoppen.

Wat het vliegen betreft heb nu zo'n 15 starts gemaakt en de eerste 5 vooral problemen met de reikwijdte na wisselen van de ontvanger was dit opgelost.

Ben nu bezig met de start stand had hiervoor nooit een start stand dus dat is even wennen.
De starts zijn nu nog maar een meter of dertig hoog maar dat komt ook wel omdat ik zelf nog te voorzichtig ben met gooien nadat ik met mijn andere vleugel een mols hoop raakte.

Het grootste probleem is dat ik de fouten niet zie omdat ik nu een jaartje dlg vlieg echter niemand om me heen heb die ervaring heeft met dit soort kisten daarom had ik hem ook het liefst in Garderen in gevlogen maar goed het komt wel goed.

dus kort gezegd nog genoeg te doen tot aan 14 februari nieuwe mallen en onderdelen.

ben er trouwens wel achter gekomen dat het profiel zeer nauwkeurig komt want bij het fiber fushion vleugel heb ik denk ik te ijverig geschuurd want hij vloog niet zo lekker en bij na controle van het profiel bij de brok stukken was het profiel niet gelijk aan de gfk vleugel.
bij de nieuwe wil ik de spanten cnc laten frezen.

Ziet er mooi uit Rob!
Zijn dat dezelfde profielen als de Supergee? Wie maakt die dingen eigenlijk, Dr. Drela zelf?
Is glas eigenlijk niet 'goed genoeg' voor een DLG? Het kan wel zijn dat bv koolstof of kevlar in theorie meer stijfheid per kg geeft, maar het weefsel wordt onderhand zó dun dat dat dat gewichtsvoordeel bijna niet meer te benutten valt. Ik bedoel stel je bouwt met 35grams glas, en het is stijf/sterk genoeg, dan zou je dus als met 20grams koolstof oid moeten bouwen om nog gewicht te besparen. Als je dit al zou kunnen kopen, en zou willen betalen, dan is dat misschien wel te kwetsbaar voor praktisch gebruik.
M'n punt is dat je met een glas-vleugel misschien wel 99% van de prestaties van een kevlar of carbon vleugel kunt halen, mits goed ontworpen en gebouwd.
Is dat waar, hebben jullie hier ervaring mee?

ziet er goed uit, heb je ook wat grotere detailfoto's of ben je bang voor na-apers :lol:

als het niet lukt om te plaatsen mag je ze ook naar robert_berends01@msn.com mailen, dan kan ik ze hier ook wel voor je plaatsen.

ps er is 2e kerstdag weer training in malden

ben er trouwens wel achter gekomen dat het profiel zeer nauwkeurig komt want bij het fiber fushion vleugel heb ik denk ik te ijverig geschuurd want hij vloog niet zo lekker en bij na controle van het profiel bij de brok stukken was het profiel niet gelijk aan de gfk vleugel.
bij de nieuwe wil ik de spanten cnc laten frezen.

Wat moet ik mij eigelijk bij Fiber fushion voorstellen en is de vleugel op de foto een mallenvleugel of schuimvleugel? Overigens is 280 gr een goed bruikbaar gewicht en vlieg ikzelf niet vaak veel lichter. Reach is het allerbelangrijkste bij DLGen.

Robert ik ben niet bang voor copy cats mijn motto is beter goed gejat dan slecht verzonnen
mijn model is ook niet 100% door mij bedacht maar heb in mijn ogen de beste eigenschappen van diverse modellen genomen. Ik heb in het verleden veel mallen voor Vassa, Jassa en Valenta gemaakt en ik zie onbewust model uiterlijkheden terug. Het pendel roer systeem is b.v. 100% een copy van Jassa ofwel ik had nog een malletje liggen van dit systeem het werkt goed dus waarom moeilijk doen, en je instelhoek is makkelijk te veranderen ;-p . Maar wie detail foto's wil hebben moet het maar even zeggen dan maak ik ze. Het probleem met imageshack is dat hij momenteel geen grote foto's upload wat hij in het verleden wel deed maar goed ik heb daarin tegen weinig tijd en geduld ik zit nu ook tussen het factureren door te tikken.

2de kerstdag kan ik niet die dag is van mijn stiefdochter gaan we lekker zwemmen.

Alex Fiber fushion is eigenlijk een ribbouw vleugel waarbij je carbon en balsasamen voegt, zo worden de kopse kanten van de rib voorzien van 20 gr carbon. De hoofdligger is een D box constructie. Het is een mooie contructie alleen zeer bewerkelijk en tijd rovend.
De huidige vleugel is een mallenvleugel ik beschik niet over snij mogelijkheden ik wil wel binnenkort een cnc frees aanschaffen zodat ik ook de mallen zelf kan frezen. Ik ben er alleen achter dat de Derla profielen nauwkeurig behandeld moeten worden zoals ik van jouw al eens had gehoord.

Ik ben nu echter bezig met een mimi voor mijn dochter en dit wordt gewoon hout bouw zoals ontworpen door de heren

ja op advies van bas heb ik vanwege de krachten de deel naad 90 graden gedraaid en de opening ook omdat deze anders als nog een zwak punt vormt. Nadeel is het inbouwen je moet steeds 90 graden anders denken dit is vooral belangerijk met de satteliet ontvanger van de spektrum omdat deze 90 graden gedraaid moet liggen ten opzichte van de hoofd ontvanger en de laatste kan er maar op 1 manier in.

Gooi je linkshandig? Ik zie dat je het trekdraadje van je richtingsroer aan de linkerkant hebt (van achteren gezien).
Of zit je stabilo onder de staartboom?

mischien een domme vraag maar maakt dat veel uit dan? ik heb alles rechts zitten en de roerhoorntje ook rechts maar maakt he zoveel uit welke kant ze zitten.

mischien een domme vraag maar maakt dat veel uit dan? ik heb alles rechts zitten en de roerhoorntje ook rechts maar maakt he zoveel uit welke kant ze zitten.

Robert,

Ja, dat maakt veel uit. Als de hevel aan de verkeerde kant zit heb je tijdens de gooi een ERG grote kans op flutter van het richtingsroer.

Bas

Laatst bewerkt:
Links of rechts...

ik heb alles rechts zitten en de roerhoorntje ook rechts

Als je rechtshandig gooit moet je roerhoorntje inderdaad rechts zitten. Anders duwt de wind tijdens de worp tegen je richtingsroer, tegen de veerkracht van het veertje in (draadje gaat slap hangen) met het al genoemde flutter tot gevolg.

Ik heb alles links zitten.
Mar ja, ik gooi ook linkshandig;)

Nee wubbe bij zit het goed ik gooi rechtshandig mijn sabilo zit op z'n kop.

Ik ben momenteel ineens volop in bezit van bouw tijd, ben gisteren morgen met de hond aan de fiets gevallen door de gladheid en een scheur in mijn bovenbeen opgelopen en de autosleutel en huis sleutel vonden het nodig om mijn bovenbeen te door boren.
maar kan nu mooi zittend bouwen de komende vier tot zes weken volgens de dokter.
Vanmorgen even vervanging voor mijn klanten geregeld en nu matriaal snijden en epoxy snuiven.

gooien wil wel maar de hoogte zal vies tegen vallen tja en trainen zal de komende dagen echt niet leuken maar over een week zal ik toch wel weer wat beter te been zijn (hoop ik).
Maar de 14de ben ik er wel.

alvast suc6 gewenst met het herstel!! en dan kunnen we 14 februari het model wel aanschouwen denk ik

gooien wil wel maar de hoogte zal vies tegen vallen tja en trainen zal de komende dagen echt niet leuken maar over een week zal ik toch wel weer wat beter te been zijn (hoop ik).
Maar de 14de ben ik er wel.
hoi rob

hoe is het ermee?? we hebben 3 januari ook weer een soort van trainingsdagje in annen. kom je dan ook??

Het gaat beter dan verwacht althans ik heb een sterk eigen mening (eigenwijs) dus ik loop alweer wat onder het motto "pijn is fijn en jeuk is leuk". Ik wil maandag effen een poging wagen om te kijken hoe het met gooien e.d. gaat.

Back