Unilog2

Discussie in 'F5J' gestart door Superior, 5 apr 2012.

  1. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoi.

    Afgelopen zaterdag bij de wedstrijd in Dalfsen heb ik van Robert mijn unilog gekregen. Er is dus ook gelijk de nieuwe F5J software erop gezet.
    Bij thuiskomst heb ik de logger aangesloten op de PC. Per abuis heb ik de software verwijderd. Is niet zo erg omdat de officieele software binnenkort toch vrijkomt bij SM hoop ik.
    Zondag gelijk de logger even geprobeerd. Aangezien ik te weinig kanalen heb heb ik een V-kabel via het richtingsroer. Bij het aansluiten van de logger werkt het richtingsroer niet meer naar behoren. Het richtingsroer lijd een eigen leven en lijkt wel of er een stuurpuls komt van de unilog.

    Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?????



    Gr: Adrie
     
  2. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Hallo Adrie,

    versie 1.05a is de versie met limiter, als je die er niet meer op hebt staan en je wilt oefenen geef maar een seintje.

    Hoe je het aangesloten hebt snap ik niet helemaal uit de tekst, is het mogelijk een tekeningetje te maken?
     
  3. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoi Johan.

    Naast de BEC voeding van mijn regelaar gebruik ik ook een ontvangeraccu.
    Alle ingangen op mijn ontvanger zijn bezet. Dus om de ontvangeraccu aan te sluiten maak ik gebruik van een V-kabel. Daarin zit de stekker voor richting en de ander voor aansluiting van de accu. Met een verlengkabel kan ik de ontvanger aansluiten onder de cockpit kap. Voor de spanning naar de unilog heb ik nog een V-kabeltje gelegt onder de cockpit.
    Dus de spanning die de unilog krijgt loopt via het richtingsroer.

    Deze aansluiting had ik ook bij de proefwedstrijd in Oudenbosch en toen werkte het prima.
     
  4. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    De voeding v/d Unilog loopt dus via 2 v-kabeltjes naar de "LINK" poort. De link poort verzorgt normaal de telemetrie data richting de ontvanger, zou daar iets mee kunnen zijn of heb je het pulse kabeltje op de link poort niet aangesloten.
     
  5. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    De unilog is aangesloten via de linkaansluiting voor de spanning.
    Deze aansluiting had ik ook bij de proefwedstrijd in Oudenbosch en toen werkte het prima.
    Zou ik de software er niet goed op hebben gezet. Die heb ik nu bij SM vandaan geplukt.
    Dit is versie 1.04. Mischien kun je de F5J versie even doormailen a.u.b.

    Gr: Adrie
     
  6. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Of zou ik de pulsdraad naar de link aansluiting moeten onderbreken?? De unilog hoeft alleen maar spanning te hebben.
     
  7. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Ik mail je zo even. De puls draad op de link poort niet aansluiten is nog het proberen waard.
     
  8. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Johan, bedankt voor de software. Staat erop maar bij limiter modus staat F5J er nog niet bij.
    Wel zegt limiter tool dat het versie 1.05 is.
     
  9. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    De puls draad was inderdaad het probleem. Maar waarom het in Oudenbosch wel ging is mij een raadsel.
    Enige is dat in het programma tool van unilog de optie er nog niet bij staat voor het F5J om dit in te schakelen. Maar dat passen ze nog wel aan neem ik aan.
     
  10. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Mooi dat de oorzaak gevonden lijkt te zijn? Maar je zult vast wel Dalfsen bedoelen. Had je daar je eigen Unilog of een van de organisatie.

    Heb je een UniDisplay? Zo niet dan kun je ook via de software (wel met usb kabel) de limiter aanzetten. Je kunt dat via "Terminal" doen.
     
  11. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Nee hoor, geen Dalfsen. Daar zat de unilog tussen de regelaar en de ontvanger. Unilog was van de organisatie.
    In Oudenbosch was het alleen het loggen van de hoogte. Zou kunnen dat daar het stekkertje voor de voeding alleen + en - was zonder de puls.
    USB kabel heb ik niet. Toch maar aanschaffen.
     
  12. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Aha, in Oudenbosch was het waarschijnlijk een Unilog1 en die werken anders. Daar is een apart kabeltje nodig om telemetrie te kunnen gebruiken en de interne voeding is anders (eigenlijk voor wedstrijdgebruik beter). Bij de organisatie Unilogs zal de puls draad niet op de link poort zitten als 't goed is. Maar die draden heeft Gerben gemaakt.

    USB kabel heb je met de Unilog2 eigenlijk niet zo heel veel aan. Updates doe je via het sd kaartje. Het enige wat dan kan is het virtuele UniDisplay gebruiken. Dan zou een betere aankoop het UniDisplay zijn. Kun je bij het oefenen ook gelijk je starthoogte uitlezen en dergelijke.
     
  13. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik denk inderdaad dat ik het unidisplay maar ga aanschaffen.
     
  14. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Vandaag heb ik gevlogen met mijn eigen Unilog2. De software 1.05a staat er nog op sinds zaterdag maar ..... ondanks dat ik hem handmatig met het knopje start, groen gaat dan vrij snel knipperen, stop het loggen in zijn geheel na het bereiken van het hoogste punt. Ik had gehoopt mijn totale vlucht achteraf te kunnen uitlezen. De 30 seconden limitter werkt perfect en de hoogte wordt prima genoteerd. Software 1.05a is nog niet perfect voor doordeweeks gebruik. Ik hoop op een versie van SM die dat ook nog kan.
     
  15. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik heb begrepen dat als je unilog alleen wilt gebruiken voor het uitlezen van je volledige vlucht, je dan de optie F5J moet uitschakelen. Of je moet de logger voorzien van alleen spanning. Als de nieuwe update er is bij SM is er ook een optie" training" Bij de landing reset de unilog zich en kun je direct weer starten zonder eerst de spanning er af te halen, maar of je dan de hele vlucht kan loggen weet ik niet.
     
  16. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    versie 1.05a laat de pulsjes naar de regelaar stoppen na 30 seconden. De hoogtemeting die daarna 10 seconden de hoogste waarde registreerd laat voor de directe uitlezing na de vlucht de logger stoppen. Prettig bij de wedstrijd maar ik ben ook geinteresseerd in de rest van de vlucht. De 1.05a software heeft die mogelijkheid nog niet in huis en ik hoop dat de ontwerpers dat voorelkaar krijgen. Anders moet je voor thuisgebruik inderdaad terug naar 1.04.
     
  17. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Frans als het goed is kun je de geheugenkaart uitlezen en staat de volledige vlucht data erop. Je moet de kaart dan in de lezer doen en aan de pc koppelen met de ul2 software.
     
  18. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Helaas Robert. Ik ben iedere vlucht gestart met het onderbreken/aanzetten van de voeding, anders start het motertje niet, en starte daarna het mini knopje op de logger. Het groene ledje gaat knipperen en de moterloop wordt keurig na 30 seconden gestopt. Thuis gekomen heb ik logview 2 opgestart en lees het geheugenkaartje uit m.b.v. een losse cardreader. Het loggen wordt gestopt na het hoogste punt.
    Ik kan me voorstellen dat de software zo geschreven is juist met de bedoeling in het veld de hoogte direct te kunnen lezen met het kleine display.
     
  19. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Net even droog getest, maar bij mij wordt wel de complete vlucht op de kaart weggeschreven.
     
  20. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Je hebt een PB
     

Deel Deze Pagina