Wow veel reactie, dat was ik niet meer gewoon, ok even wat antwoorden,
@Mr. Walpot, bedankt tele malen proberen we de lat iets hoger te leggen, soms mak ik ook wel dingen waar veel tijd in zat maar die eigenlijk de moeite niet waar zijn bvb de mooie waterval winch.
@ Sjoerd, Thx man, je weet jij heb zelfs je persoonlijk aandeel nl. de "Sjoerd buis" he, zonder jou was ik die miss wel vergeten. De volgende modellen (wel wat kleiner) gaan rustig verder, wie weet komt er nog weel eens een 1,5m boot bij....
@Ronald, bedankt hij is idd mooi geworden, in antwoord op je vraag in de lampen zitten SMD's per lamp zitten er 2 stuks omdat op de echte dubbele lampen dit ook zo is, bij de klasieke "gloeilampen" doen ze de lamp altijd dubbel mocht er 1 uitvallen met de nieuwe LED tech is het een enkele lamp met 2 licht lijnen in dat bespaart materiaal en gewicht en je hebt dezelfde redundancy, voor de modelbouwer veeeeeeeel makkelijker te maken ook!
De zender is de alom gekende taranis X9e deze wordt nu overal vervangen door de taranis XE dit op zichzelf was al een heel werk, hij is voorzien voor pod sturing, en ook voor Voith vandaar het stuur en de 2 sliders.
@ Peter, bedankt, jij was ook al 1 van de vroeger volgers dus heb mee met mij het schip zien groeien, bedankt voor de steeds fijne commentaren en motivatie woorden!
@ Ronny, wel ik hoop dat het een mooie aanwinst is voor de club, nu hij echt klaar is moet ik toch eens proberen wat meer aan het water te komen, laat dat nu mijn goede voornemens zijn voor 23! Als trouwe volger zal ik je nog wel vaak lezen in de volgende verslagen, nu jij heb de primeur van de eerste water foto's! Je zal hem nog wel vaker zien opduiken aan de waterkant!
@henk, geen probleem hoor als goede belg spreek ik de beide, over de zender WOW daar vraag je wel veel. de besturing is erg simpel en tegelijk extreem complex. er zijn 3 modi:
algemeen zijn er 32 kanalen (32 servo aansluitingen) 2 daarvan zijn gebruikt voor een dubbele arduino multiswitch 2x 28 schakeling 56 dus. van de resterende 30 kanalen zijn er zo'n 26 gebruikt. Er kunnen dus nog dingen hahaha...
STURING 5ch + 2 anchors
Bakboord Power en ASD en Stuurboord Power totaal 4ch in 3 modi (apart selecteerbaar er zijn 8 selecteerbare modi ik gebruik er 6)
- mode 1 klassiek, stick vooruit achteruit en links en rechts, de Trusters gaan hier maximaal 90° L en R en een gewone vooruit en achteruit (maar met een VARIOpower)
- mode 2 vectorsturing, wel de stick geeft de vector van de trust weer de uitslag van de stick de power (RPM van de motor via de VARIOpower) wat wil dit nu zeggen, als je de rechter stick 45° rechts omhoog zet zal de boot zijn stern rechts willen (de neus draait dus links) de uitslag van die stick is de kracht. dit is ook zo voor de linker truster. we kunnen ze al dan niet master slave zetten...
VARIOpower: dit is een voorinstelling op de power output van de motoren deze gaat van 0 tot 100% wat wil dit zeggen dit is een draai knop en in de haven staat deze op 10% dan heb je 10% van het vermogen beschikbaar op een volle uitslag van de stick, dus heel fijn zonder groot vermogen te regelelen, dit gebruik je 90% van je vaartijd, alles boven de 10% is goed voor het slepen. in praktijk gaat hij vanaf 3% dit is leuk om heel nauwkeurig te varen in de vijver 5cm/min! op de film is dit de aanpassing van de GV1 deze waarde worden ook door de zender verbaal vermeld om de 10s om te weten waar je zit.
Beide modi zijn hier te zien tot 1:50 de Classic mode 1 daarna de vector 360° beiden in master en slave beide VARIOpower (de trusters draaien hier nog ongesmeerd(voorkomt vlekken op mijn tshirts ;-).
en deze:
- mode 3 is de steering pod infinity sturing, deze is naderhand bijgekomen omdat ik niet tevreden was van de andere sturingen. heel simpel een 360° draaisysteem de ASDpod volgt de steering pod, en de trusthendel die ookl weer via de VARIOpower de rpm regelt, ik heb de stik wel in vooruit en in achteruit regelbaar gemaakt de pod hoeft dus niet 180° gedraaid te worden maar je kan dit wel doen. Omdat ik geen skilled ASD tugger ben was dit laatste toch wat moeilijker dan gedacht vandaar ik de motoren de extra mogelijkheid geef ook achteruit te draaien.
Verder in deel 2...